Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-190-front

Mercedes-Benz 190

1 / 3
mercedes-190-front
mercedes-190-side
mercedes-190-back

Sterke punten

  • Vrij tijdloos design
  • Oerdegelijk en duurzaam
  • Auto voelt nog steeds niet verouderd

Zwakke punten

  • Roestgevoeligheid oudste exemplaren
  • Beperkte ruimte achterin
  • Niet bijzonder, maar zó degelijk

Mercedes-Benz 190 : een overzicht

4,5 (39 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz 190, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz 190: kleiner, maar met alle kwaliteiten van het merk

Eind jaren zeventig besluit Mercedes-Benz met een kleiner model een lager segment te betreden. Om de auto de kwaliteit en het comfort te geven die de klant verwacht, investeert de fabrikant groots in het model. Resultaat is de 190 (W201), een tijdloze auto die voor de eeuwigheid gemaakt lijkt. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz 190

Mercedes-Benz 190 occasions
Mercedes-Benz 190 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Om te slagen in een lager segment, heeft Mercedes-Benz enorm geïnvesteerd in de 190, met structurele en motorische duurzaamheid als resultaat
  • Stille diesels; Mercedes-Benz gebruikte de term ‘fluisterdiesel’
  • Tijdloos model is direct als Mercedes-Benz herkenbaar
  • Ondanks zijn ouderdom voelt de 190 nog steeds modern en geschikt voor dagelijks gebruik

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz 190 was van 1983 tot in 1993 nieuw te koop op de Nederlandse markt. Hij is met diverse motoren geleverd, benzine en (turbo)diesel en vrijwel alle motorversies zijn er zowel met handmatig te bedienen 4- of 5-versnellingsbak als met een automatische 4-trapstransmissie.

In eerste instantie was de Mercedes-Benz 190 alleen met 2,0-liter viercilinder benzinemotoren leverbaar. Met een carburateur levert die 77 of 75 kW (105 of 102 pk) en met brandstofinspuiting – de 190E, met de E van Einspritzung – 90 kW (122 pk). Later verschijnen sterkere versies en ook een 2,3-liter zestienklepper – de 190E 2.3-16. Die levert zonder katalysator 136 kW (185 pk) en later met katalysator 125 kW (170 pk). De 2,3-liter met acht kleppen heeft een vermogen van 97 kW (132 pk). Mercedes-Benz introduceert eind 1988 een 2,6-liter zescilinder-in-lijn met 118 kW (160 pk). De 2.3-16 werd in 1987 opgevolgd door de 2.5-16 met 143 kW (194 pk).

Het laatste productiejaar introduceert Mercedes-Benz nog een 1.8-versie met 80 kW (109 pk).

Als allerlaatste voegde Mercedes-Benz’ AMG-tak nog een 3,2-litermotor toe in 1992, weinig kans dat je die tegenkomt in Nederland. Evenmin als de homologatiespecials die Mercedes-Benz uitbracht voor zijn deelname aan het DTM: de 190E 2.5-16 Evolution en de 2.5-16 Evolution II met vermogens van 150 en 173 kW (204 en 235 pk).

De Mercedes-Benz 190D is er aanvankelijk alléén met de turboloze 2,0-liter viercilinder diesel, die 53 kW (72 pk) levert. Later verschijnt een dieselmotor met vijf cilinders en 2.497 cm3 inhoud. Die levert 66 kW (90 pk) of – mét turbo 90 kW (122 pk). Mercedes-Benz noemde de dieselversies van de 190 ‘fluisterdiesel’

Afmetingen

Met de 190 brengt Mercedes-Benz in 1983 een compactere sedan uit dan het ooit had gedaan, als is de 190 geen echt kleine auto, want hij hoort thuis in het D-segment. Hij is 4,42 meter lang en 1,68 meter breed en daarmee vergelijkbaar met de BMW 3-serie en de Audi 80.

De kofferruimte is 410 liter groot. De rugleuning van de achterbank is bij de 190 niet neerklapbaar, want de brandstoftank is tussen de kofferruimte en de achterbank geplaatst. Voorin is de Mercedes-Benz 190 ruim genoeg, maar de achterbank biedt slechts weinig beenruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

MERCEDES-BENZ 190
Marktintroductie 1983
Lengte x breedte x hoogte 4,42 x 1,68 x 1,39 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 410 l
Ledig gewicht 1.130-1.300 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.630-1.800 kg
Cilinderinhoud 1.797-2.599 cm3
Vermogen 53-143 kW (72-194 pk)
Koppel 170-235 Nm
Topsnelheid 160-230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,7 -18,1 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 6,6-9,8 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Mercedes-Benz 190 is in de elf jaar dat hij in productie is geweest, tweemaal ‘geüpdatet’. De eerste exemplaren herken je aan hun zwart-met-grijze schildbumpers en zwarte dorpels. Met de facelift van september 1988 zijn de onderbumpers/spoilers uitgevoerd in carrosseriekleur en zijn de portieren onderlangs voorzien van grote grijze beschermingspanelen. De tweede update van 1991 is vooral technisch van aard. Mercedes paste het uitlaatsysteem aan met een katalysator, waardoor de uitstoot én ook het vermogen afnam. Met deze update introduceert Mercedes-Benz ook de modernste motor, de 1,8-liter viercilinder benzinemotor.

Prijzen

In 1983 is de nieuwe Mercedes-Benz 190 geen koopje. De eerste jaren is zijn nieuwprijs minimaal 25.000 euro en de in 1992 geïntroduceerde 1.8 Basic, met de moderne, kleinere benzinemotor en in basisuitvoering, is nieuw zo’n 2.000 euro voordeliger. Met de jaren en de uitgebreidere uitrusting is de duurste variant uiteindelijk ruim 64.000 euro, maar dan heb je wel een 190E 2.5-16 – die ook als basis diende voor de inzet in de autosport. Ondanks de hoge aanschafprijs verkocht Mercedes-Benz 1,8 miljoen exemplaren van het model.

Occasions van de Mercedes-Benz 190 (W201) zijn er genoeg dankzij het grote aantal geproduceerde exemplaren en de bouwkwaliteit. Je tikt er al een aftands exemplaar met een atmosferische dieselmotor op de kop vanaf zo’n 2.000 euro, maar reken eerder op 6.000 à 15.000 euro – en meer. Een sportieve 2.3-16-versie doet al gauw 20.000 tot 25.000 euro en mocht je een zeldzame 2.5-16 Evo/Evo II worden aangeboden, dan moet je toch meerdere tonnen aan euro’s achter de hand hebben.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz 190 moest ook uiterlijk voldoen aan alle normen van ’Das Haus’. Daarom is de 190 heel herkenbaar als Mercedes-Benz, met een prominente, verchroomde grille, rechthoekige koplampen en geribbelde achterlichtunits. Daarbij is de 190 een uitgebalanceerd, dynamisch ontwerp, met een motorkap die duidelijk lager ligt dan de kofferdeksel. De 190 oogde niet alleen dynamisch, toen hij nieuw was, hij had ook de laagste luchtweerstandin zijn segment.

Binnenkant

In het interieur past Mercedes-Benz voor die tijd alleen hoogwaardige materialen toe. Het dashboard is een combinatie van plastic en schuimrubber. Dat voelt stevig aan maar na tientallen jaren laat het wel een piepje of kraakje horen. Voor het eerst in een Mercedes-Benz is de middenconsole op de bestuurder gericht. Verder zijn veel componenten - het stuur, de versnellingshendel en de bekleding – herkenbaar uit de magazijnen van het merk. De standaard stoelbekleding is MB-Tex, een kunststofvezel die Mercedes-Benz specifiek voor een lange levensduur ontwikkelde. En inderdaad: ook na bijna veertig jaar heeft de stof de tand des tijds weerstaan.

Veiligheid

De opdracht van Mercedes-Benz was dat kopers zich in de 190 zich even veilig moesten voelen als in bijvoorbeeld een E- of S-Klasse. Daarom is de auto voorzien van kreukelzones voor en achter, gordelspanners en is de brandstoftank tussen de bagageruimte en de achterbank geplaatst om risico’s van scheuren en brand na een crash te minimaliseren. Vanaf 1988 is ABS standaard (m.u.v. de 1.8 Basic) en is een airbag voor de bestuurder een optie. De auto is niet door Euro NCAP getest.

Alternatieven

De BMW 3-serie (E30) was en is de grootste concurrent van de Mercedes-Benz 190. Beide modellen zijn aan elkaar gewaagd qua kwaliteit en uitstraling. De Audi 80 was nieuw een alternatief, maar is tegenwoordig wat minder populair. Maar alle drie modellen zijn youngtimers die je nog dagelijks kunt gebruiken.

FAQ

Is de Mercedes 190 betrouwbaar?
Mede dankzij de enorme investering van Mercedes-Benz in de ontwikkeling van de 190 is de auto oerbetrouwbaar gebleken. Er zijn weinig zwakke punten aan te wijzen. Behalve roestgevoeligheid van de exemplaren van voor de facelift kunnen we alleen het differentieel aanwijzen, want daarin treedt weleens speling op.
Is een Mercedes 190 een goede investering?
Een auto is zelden een goede investering, tenzij je naar de heel lange termijn kijkt. De Mercedes 190 wordt echter wel populairder, al zal hij nooit heel waardevol worden: hij is niet bijzonder genoeg. Speciale versies van de 190 – de 2.5-16 Evo en 2.3-16 – zijn wel geliefd bij verzamelaars, maar als je zo eentje vindt voor de juiste prijs, dan is het zonde om hem weg te zetten, dan wil je er ook mee rijden.