Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-500-front

Mercedes 500

1 / 3
mercedes-benz-500-front
mercedes-benz-500-side
mercedes-benz-500-back

Sterke punten

  • Grote beschikbare ruimte
  • Luxe uitrusting
  • Goede veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Ongeschikt voor parkeergarages met meerdere verdiepingen
  • Hoge aanschafkosten
  • Slecht zicht rondom

Mercedes-Benz 500 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz 500, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes Benz 500: luxueuze uitrusting voor de lange afstand

De Mercedes benz 500 speelt een belangrijke rol in verschillende klassen van Daimler AG. Zo is er onder meer een 500 in de S-Klasse, E-Klasse en R-Klasse. Alle 500-modellen zijn voertuigen van hoge kwaliteit met een luxueuze uitrusting, dus kopers die deze waarden waarderen, moeten ze grijpen. Lees meer

Interesse in een Mercedes 500

Mercedes 500 occasions
Mercedes 500 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Gebruikelijke Mercedes kwaliteit in perfectie
  • Familievriendelijk dankzij grote ruimte
  • Verkrijgbaar in vele verschillende Mercedes-klassen.
  • Hoge veiligheidsnormen

Belangrijke gegevens

Motor

Het motorvermogen van de Mercedes Benz 500 hangt sterk af van de klasse waaruit hij komt. De serie is ook bepalend voor de verschillende gegevens. In de volgende tabel worden drie exemplarische 500's van Mercedes onder de loep genomen:

Mercedes 500 S-Klasse R-Klasse E-Klasse
Vermogen 455 pk 388 pk 387 pk
Cilinderinhoud 4.663 cm³ 5.461 cm³ 5.461 cm³
Cilinder 8 8 8
Transmissie Automatisch Automatisch Automatisch
Versnelling 7 7 7
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s 6,1 s 5,4 s
Brandstofverbruik (gecombineerd) 8,5 l/100 km 12,9 l/100 km 11,0 l/100 km
Energie-efficiëntieklasse D G G
Topsnelheid 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Oorspronkelijke prijs volgens fabrikant 106.743 Euro 71.281 Euro 71.370 Euro
Bouwperiode 2013 tot 2015 2007 tot 2010 2009 tot 2011

De Mercedes S 500 is een S-Klasse Sedan en behoort tot de luxeklasse. De niet zo vertrouwde Mercedes-Benz R-Klasse is een mix van SUV en stationwagen en wordt geclassificeerd als een sedan met grote capaciteit. Tot de hogere middenklasse behoort de E-Klasse, waarvan de Mercedes 500 het meest elegante model is. In deze klasse vinden belangstellenden de 500 onder meer in coupé- en cabrioletuitvoering.

Over het geheel genomen behoren alle voertuigen van de Mercedes Benz 500-serie tot het hogere segment. De auto heeft in de loop der jaren ook vele carrosserievormen aangenomen, afhankelijk van de klasse die hem is toegewezen, en is ook uitgerust met de meest uiteenlopende motoren: als roadster, cabriolet, coupé in de SL-klasse of als sedan; met gewone benzinemotor, diesel of een krachtige AMG-eenheid - de Mercedes Benz 500 vertegenwoordigt het hele gamma.

Afmetingen

Alle Mercedes 500-modellen zijn grote voertuigen die in de eerste plaats ontworpen zijn voor lange afstandsreizen. Dienovereenkomstig resulteren de indelingen in de volgende dimensies:

Mercedes 500 S-Klasse R-Klasse E-Klasse
Lengte 5,11 m 4,92 m 4,87 m
Breedte 1,89 m 1,92 m 1,85 m
Hoogte 1,49 m 1,65 m 1,43 m
Wielbasis 3,03 m 2,98 m 2,87 m
Laadruimte 530 l 244 tot 1.950 l 540 l
Bandenmaat 245/50 R18W 255/50 R19W 245/45 R17W
Leeggewicht 1.995 kg 2.220 kg 1.880 kg
Maximaal gewicht 2.695 kg 2.840 kg 2.425 kg
Tankinhoud 80 l 80 l 59 l

De S-Klasse Mercedes Benz 500 is verreweg een van de langste voertuigen. Met een lengte van meer dan 5 m moeten de chauffeurs goede ervaring hebben met manoeuvreren. Menig parkeerplaats met smalle ingangen is de Mercedes S 500 fataal geworden.

De Mercedes Benz 500 van de R-Klasse was vooral afgestemd op de Amerikaanse omstandigheden. En zo zijn hier een sedan, een bestelwagen en een SUV samengevoegd, vermomd als een stationcar. Dit verklaart de toegenomen bagageruimte tot 1.950 liter. Indien nodig kunnen de achterbanken worden neergeklapt. Het is echter interessant op te merken dat er slechts een paar 100 kilogram zit tussen het leeggewicht en het maximumgewicht. Als je het gewicht van de passagiers aftrekt, blijft er niet veel laadvermogen over voor de bagage.

Varianten

De respectieve nieuwe voertuigen van Mercedes Benz zijn altijd pioniers geweest op het gebied van nieuwe technologieën. Elke serie had vernieuwende kenmerken die de harten van autofans sneller deden kloppen.

De Mercedes S 500 werd in een eerdere generatie gebouwd van 1998-2005 als de 220-serie. Belangrijke innovaties waren in die tijd in de luxe salon:

  • TV voor de passagiers op de achterbank
  • Toegang zonder sleutel
  • Adaptieve cruise control
  • Cilinderuitschakeling
  • Navigatie apparaat
  • Luchtvering op alle vier de banden
  • Hydraulisch kofferdeksel voor openen en sluiten

De S-Klasse 222 serie uit 2013 bracht de volgende vernieuwingen op de markt:

  • Lichtgevende diodes in plaats van gloeilampen
  • Twee grote LCD-schermen met besturingssysteem
  • Eerste voertuig met waarschuwingssysteem voor verkeerde weggebruikers
  • Waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook
  • Veiligheidsgordels achterin met airbags
  • Plug-in hybride met 2,8 liter standaardverbruik

De Mercedes R-Klasse werd gedomineerd door de 251-serie. Vanaf 2010 was de Mercedes Benz 500 niet alleen leverbaar als 5- of 6-zitter, maar ook als 7-zitter. Kopers konden kiezen tussen achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. Dat laatste is de bekende 4MATIC vierwielaandrijving die inmiddels in veel Mercedes-modellen voorkomt. Tussen 2005 en 2013 werden in totaal 10.680 voertuigen met de 251-serie verkocht.

Ook met de Mercedes E-klasse en de 212-serie werden vernieuwingen geïntroduceerd. Hier werd voornamelijk de volgende speciale apparatuur geïnstalleerd:

  • Afstandsradar
  • Parkeerhulp
  • Airconditioning voor drie zones
  • Luchtvering
  • Navigatie met entertainment-aansluitingen
  • Nachtzicht assistent
  • Blind Spot Assist
  • Herkenning van verkeersborden

Prijs

De Mercedes 500 uit de S-klasse kost ongeveer 110.000 euro als basisuitrusting. Met vierwielaandrijving moet men rekenen op 10.000 euro extra. Op de Nederlandse markt voor occasions zijn de staat en de uitrusting van de voertuigen zeer belangrijk. Een tweedehands Mercedes S 500 met een kilometerstand van ongeveer 100.000 kilometer wordt verhandeld tussen de 50.000 en 70.000 euro. Daarbij komen nog de enorme onderhoudskosten, bijvoorbeeld door de motorrijtuigenbelasting. Aangezien de Mercedes S500 al snel meer dan twee ton weegt, resulteert dit in een financiële last van meer dan 1200 euro per jaar.

Een Mercedes Benz 500 uit de R-Klasse kostte in 2010 ongeveer 71.300 euro. Tegenwoordig is dit voertuig alleen nog als occasion op de markt, maar hij is zeer zeldzaam in Nederland. Daarom is het de moeite waard om de aanbiedingen in het buitenland te bekijken. Hier vind je goed onderhouden voertuigen vanaf ongeveer 12.000 euro. De jaarlijkse motorrijtuigenbelasting bedraagt hier zelfs tot 1600 euro per jaar.

De E-Klasse als Mercedes 500 is ook alleen verkrijgbaar als occasion. Met een kilometerstand tussen 100.000 en 125.000 kilometer worden de voertuigen verkocht voor ongeveer 45.000 euro, en de Nederlandse motorrijtuigenbelasting bedraagt ongeveer 1332 euro per jaar.

Design

Exterieur

Bij alle Mercedes 500 voertuigen staat een stevige carrosserie voorop. Het uiterlijk is buitengewoon nobel en tot in het kleinste detail gepland. Er kunnen vele Mercedes-typische kleuren worden gekozen, die vaak harmoniëren met de kleuren van het interieur.

De portieren zijn uitgerust met traploze portierhouders zodat passagiers comfortabel kunnen in- en uitstappen. In het algemeen zijn alle deuren zeer breed (niet alleen in de lange versies), zodat in krappe parkeerplaatsen de deuren niet te ver kunnen worden geopend.

Interieur

In de Mercedes S 500 is de ruimte binnenin voor passagiers enorm. Zelfs zeer lange bestuurders van meer dan 2 meter kunnen comfortabel achter het stuur zitten. De voorruit is echter zeer dicht bij het hoofd geïnstalleerd. Twee passagiers zitten comfortabel achterin en hebben ook voldoende knieruimte.

Alle stoelen zijn luchtdoorlatend en hebben ingebouwde ventilatie en een ingebouwde rugmassage. De achterbank kan tegen meerprijs worden omgebouwd tot verstelbare stoelen. Lange afstanden kunnen dus goed worden beheerd. Tijdens de reis is het erg stil in het voertuigcompartiment. Zelfs op de snelweg dringt geen enkel motorgeluid door in het interieur.

De verwarming verwarmt het interieur zeer snel, zelfs bij zeer koude buitentemperaturen. Extra verwarming is ook als optie leverbaar, waarmee het voertuig goed wordt opgewarmd voordat het wordt gestart. Alle temperaturen (koud of warm) kunnen afzonderlijk van elke passagier worden geregeld.

Een kleine tekortkoming is het zicht rondom van de bestuurder. Het zicht naar achteren wordt sterk beperkt door de raamstijlen. Positief is wel dat de hoofdsteunen van de achterbank elektrisch kunnen worden verlaagd.

mercedes-benz-500-interior

Veiligheid

Veiligheid is een topprioriteit in alle Mercedes 500-modellen. Tegen een meerprijs kunnen kopers optioneel een achteruitrijcamera bestellen. De parkeerassistenten zijn over het algemeen zeer behulpzaam wanneer het zicht niet optimaal is.

De Mercedes Benz 500 is richtingvast bij elke snelheid en geeft de bestuurder een groot gevoel van veiligheid. Het seriële stabiliteitssysteem ESP grijpt corrigerend in om de rijstrook te behouden, zelfs bij onvoorziene uitwijkmanoeuvres.

De remmen zijn uitstekend: Na 35 meter komt het voertuig met een snelheid van 100 km/u volledig tot stilstand. Het innovatieve Brake Assist Plus detecteert automatisch obstakels voor het voertuig en remt optimaal af. De bestuurder moet het pedaal echter licht indrukken.

Bij een abrupte noodstop waarschuwt de Mercedes 500 het volgende verkeer door het knipperen van de heldere LED-remlichten en het vervolgens inschakelen van de alarmlichten.

De inzittenden worden allemaal beschermd door frontairbags en ook zijairbags. Bovendien worden, als extra veiligheidsmaatregel voor de passagiers, de rugleuningen omhoog gebracht en de veiligheidsgordel aangespannen bij hard remmen.

Alternatieven

Mercedes Benz biedt de beste alternatieven voor de 500 zelf. De sportieve Mercedes 560 en de Mercedes 420 zijn goede alternatieven. Van VW, de Phaeton luxe sedan kan zeker de vergelijking met een Mercedes doorstaan. Maar de VW Arteon speelt ook in de top van deze competitie.

FAQ

Hoeveel kost een Mercedes 500?
Voor nieuwe voertuigen moet een bedrag van meer dan 100.000 euro worden verwacht. Voor gebruikte voertuigen hangt het af van de staat en de kilometerstand van de Mercedes 500. Oudere voertuigen met een kilometerstand van meer dan 100.000 kilometer kunnen op de Nederlandse markt voor occasions worden gekocht voor slechts 8.000 euro.
Wat is de topsnelheid van de Mercedes 500?
De topsnelheid voor bijna alle modellen is 250 km/u
Hoeveel pk heeft een Mercedes 500?
De meest voorkomende modellen worden verhandeld met een vermogen tussen 387 en 455 pk.
Is de Mercedes Benz 500 ook verkrijgbaar als AMG?
De Mercedes Benz 500 wordt ook aangeboden met krachtige AMG-motoren in verschillende klassen. Daartoe behoren de S 500 AMG, CL 500 AMG en E 500 AMG.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz 500

2 Beoordelingen

5,0