Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-slk-350-side

Mercedes-Benz SLK 350

1 / 3
mercedes-benz-slk-350-side
mercedes-benz-slk-350-l-01.jpg
mercedes-benz-slk-350-back

Sterke punten

  • Pittige motor
  • Prima onderstel
  • Coupé en cabrio

Zwakke punten

  • Kofferruimte bij open dak
  • Prijzig
  • Onoverzichtelijke optielijst

Mercedes-Benz SLK 350 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz SLK 350, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes SLK 350: Krachtpatser in vermomming

Vanaf de tweede generatie SLK introduceerde Mercedes de 350-uitvoering. Die liet zich kenmerken door een pittige V6 en - in tegenstelling tot de AMG-modellen - een vrij bescheiden design. Daardoor is deze uitvoering een échte krachtpatser in vermomming! Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz SLK 350

Mercedes-Benz SLK 350 occasions
Mercedes-Benz SLK 350 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De tweede generatie SLK (171) was een van de eerste cabrio’s die warme lucht rondom het hoofd verschafte, rechtstreeks uit de hoofdsteun. Daardoor werd open rijden bij frissere temperaturen nog comfortabeler.
  • Het onderstel van de SLK, geleend van de Mercedes C-Klasse, was in staat om veel meer gewicht en vermogen aan te kunnen. Daardoor rijdt de SLK een stuk beter dan je misschien zou verwachten.
  • De SLK 350 wordt door velen bestempeld als dé motoruitvoering om te hebben in de compacte roadster. Met dank aan een pittige V6.

Belangrijke gegevens

Motoren

Mercedes leverde de 350-uitvoering van de SLK tussen 2004 en 2016 in de tweede en derde generatie van de SLK. Het ging steevast over een 3.5-liter V6 benzine.

Bij zijn debuut kreeg de tweede generatie SLK een 350-uitvoering waarbij de zescilinder 272 pk en 350 Nm naar de achterwielen stuurde via een handgeschakelde bak of automaat. Na de facelift in 2008 werd het vermogen opgeschroefd naar 305 pk en 350 Nm koppel.

De derde generatie SLK hevelde de 350-motor over van de vorige generatie maar voerde het vermogen verder op naar 306 pk en 370 Nm koppel. De handbak verdween, een 7-trapsautomaat werd standaard.

Afmetingen

De tweede generatie SLK pakte uit met een lengte van 4.08 meter, breedte van 1.78 meter en hoogte van 1.29 meter. Generatie drie werd amper groter met een lengte van 4.13 meter, breedte van 1.81 meter en hoogte van 1.30 meter. Generatie twee moest genoegen nemen met een koffer van maximaal 300 liter, generatie drie zag dat volume stijgen tot 335 liter.

Uitvoeringen

Mercedes voorzag niet echt aparte uitvoeringen van de SLK. De motor bepaalde welke variant je kreeg, een trucje dat ze van Porsche hadden geleerd. Wel kon je in de ellenlange optielijst duiken om je SLK naar je eigen zin samen te stellen. Daardoor kun je stellen dat geen enkele SLK 350 identiek is!

Prijzen

Wie er in 1996 vlug bij was, kon nog een SLK onder de € 40.000 gloednieuw aanschaffen. Later kon je een AMG-versie voor net € 80.000 naar buiten rijden. De SLK is behoorlijk waardevast gebleken. Een 10 jaar oude 3.5 V6 met 150.000 km op de teller gaat tegenwoordig voor ongeveer € 37.000 van de hand.

Design

Exterieur

De SLK heeft altijd het design gevolgd van z’n grotere broer SL. De tweede generatie SLK als 350 kreeg een F1-neus en spoiler, plus een afgrond koetswerk. De derde generatie werd een stuk hoekiger en leek zo mogelijk nog meer op grote broer SL.

Interieur

Je kon bij Mercedes zelfs voor een rood interieur kiezen, maar de meesten gingen voor de stemmige combinatie zwart/grijs. In de 171-versie zijn twee grote klokken in het dashboard prominent naar de chauffeur gericht. De middentunnel is verhoogd en in de console neemt een groot scherm een prominente plaats in. Onder en rond het scherm een indrukwekkende rij bedieningsknoppen. Daaronder de pook, met in de eerste versies ook de handrem. De afwerking is onberispelijk. Chauffeur en passagier zitten knus en comfortabel met genoeg ruimte voor het hoofd.

mercedes-benz-slk-350-interior

mercedes-benz-slk-350-seats

Veiligheid

Aanvankelijk moest SLK het stellen met stevige ABS-remmen, een ESP voor de stabiliteit, airbags vooraan en aan de zijkanten in de stoelen. In latere generaties werden daar optioneel een aantal rij-assistenten aan toegevoegd, zoals een handling pack, een automatische noodremfunctie, lane assist, dodehoekwaarschuwing en een vermoeidheidssensor. In 2002 werd de SLK door de Euro Ncap getest en kreeg 4 sterren.

Alternatieven

Zoveel roadsters met een metalen wegklapbaar dak zijn er niet op de markt. Zelfs BMW is er met zijn Z4 van afgestapt. Het bewijst nog maar eens hoe uniek het concept van het Vario-dak was.

FAQ

Is de Mercedes SLK 350 betrouwbaar?
Bij de eerste generatie SLK 350 (2004-2006) was de nokkenasketting een zwakke schakel. Vaak is dat probleem echter al opgelost als je de auto als mogelijke occasion tegenkomt. De jaren daarop is de V6 eigenlijk onverwoestbaar, mits goed onderhouden.
Is er een verschil tussen de SLK en de SLC?
De SLC als naam kwam er alleen als aanpassing aan de nieuwe Mercedes typering. Technisch bleef het dezelfde auto.
Is het Vario-dak leeftijdsbestendig?
Bij normaal gebruik blijft de SLK solide van bouw en kent ook het dak geen problemen.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SLK 350

10 Beoordelingen

4,5