Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-350z-front

Nissan 350Z

1 / 3
nissan-350z-front
nissan-350z-side
nissan-350z-back

Sterke punten

  • Design dat voortborduurt op iconische Nissan 240Z ‘Fairlady’
  • Heerlijke en beresterke V6-motor
  • Fantastisch rij- en stuurgedrag
  • Karakterbak

Zwakke punten

  • Rijgenot voor maximaal twee inzittenden
  • Lust best een slokje
  • Plankhard onderstel

Nissan 350Z : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan 350Z, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan 350Z: ultieme sportauto als het niet Duits of Brits hoeft te zijn

Nissan en sportauto’s is als warme appeltaart en ambachtelijk gemaakte slagroom. Al sinds de legendarische Nissan Skyline van eind jaren vijftig dwingt het Japanse merk ontzag en respect af bij liefhebbers van snelle en de beter sturende auto’s. De Skyline, tegenwoordig GT-R geheten, is nog steeds Nissans meest bejubelde en geliefde sportauto. Maar de 240Z ‘Fairlady’ van weleer komt hier vlak achteraan. De Nissan 350Z is een verre nazaat van die compacte sportcoupé van de zestiger en zeventiger jaren en is in alles een knipoog naar het origineel. Lees meer

Interesse in een Nissan 350Z

Nissan 350Z occasions
Nissan 350Z dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Technische gegevens

Motorisatie

Net als de originele Nissan 240Z beschikt de Nissan 350Z over een atmosferische zescilindermotor. Dat houdt in dat het motorblok op ‘eigen kracht’ de benodigde lucht aanzuigt en daarbij niet kunstmatig wordt geholpen door een turbo of compressor. Oftewel, een motor is zijn puurste vorm. Waar de 240Z een zes-in-lijn motor heeft, liggen de zuigers en cilinders van de 350Z in een V-opstelling. Een V6 dus. In zijn eerste jaren wist de Nissan 350Z een vermogen van 206 kW (280 pk) en 363 Nm aan koppel te ontwikkelen. Serieuze waarden, met als gevolg dito prestaties. Zo weet de achterwielaangedreven Nissan 350Z vanuit stilstand binnen zes seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 250 km/u te bereiken. De facelifte Nissan 350Z (vanaf 2006) schopte het zelfs tot ruim 230 kW (313 pk), waardoor de auto nog meer aan snelheid won. Ook mooi voor de puristen: de overbrenging tussen de motorkrachten en aangedreven achterwielen geschiedt door een handbediende zesversnellingsbak. Veel puurder wordt autorijden niet. Een automaat was overigens ook verkrijgbaar, evenals een dakloze 350Z Roadster (uitgerust met een stoffen cabriokap).

Afmetingen

De Nissan 350Z oogt als een compacte, tweezits sportcoupé (dan wel cabriolet), maar in werkelijkheid kent hij nog best een behoorlijke voetafdruk van 4,3 bij 1,8 meter. De hoogte bedraagt slechts 1,3 meter, wat de Nissan 350Z een laag en breed voorkomen meegeeft. De grote V6-krachtbron neemt veel ruimte in, evenals de versnellingsbak die de achterwielen aan moet drijven. Als bestuurder en eventuele naaste passagier zit je laag tussen de wielassen, in het midden van de auto. Een perfecte plek voor een ideale gewichtsverdeling en daarmee dynamische rijeigenschappen. Hierdoor blijft er niet bijster veel ruimte meer over voor andere zaken, zoals bagage. Evengoed is de kofferbak nog 130 liter groot, wat voldoende is voor twee grote weekendtassen. Enkele dagen aaneengesloten een paar mooie stuurmanswegen trotseren, zoals Route Napoleon of Passo Rolle, vormt zodoende geen probleem met de 350Z.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de

Nissan 350Z
Marktintroductie 2002
Lengte x breedte x hoogte 4,31 x 1,82 x 1,32 m
Wielbasis 2,65 m
Inhoud bagageruimte 395 l
Ledig gewicht 1.534 – 1.545 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.820 kg
Cilinderinhoud 3.5 l
Vermogen 206 kW (280 pk) - 230 kW (313)
Koppel 363 - 358 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,8 - 5,9 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 11,4 l/100km
CO2-uitstoot 273 g/km

Varianten

Nissan hanteert met de 350Z de kunst van eenvoud. Van design tot techniek en van modelvarianten tot uitrustingsniveaus. Het leveringsprogramma was uiterst overzichtelijk. Zo was de Nissan 350Z verkrijgbaar als coupé en (vanaf 2005) ook als cabriolet, de 350Z Roadster. Specifieke uitvoeringen waren er niet, wel een optielijst voor additionele accessoires. Dit betekende overigens niet dat je als inzittende op een houtje hoefde te bijten. De (standaard)uitrusting was – voor die tijd – van alle belangrijke gemakken voorzien. Elektronische rijhulpsystemen, zoals dodehoekdetectie en rijstrookassistentie, waren in die periode nog avant a lettre. Cruise control en automatische airco waren al wel van de partij, evenals centrale deurvergrendeling op afstand en sleutelloze toegang. In 2005 presenteerde de Nissan de 350Z Anniversary Edition, een speciale uitvoering om het 35-jarige bestaan van de Nissan 240Z te vieren. Naast enkele specifieke details, beschikt dit jubileummodel over een sterkere motor met 221 kW (300 pk), wat standaard werd vanaf de facelift in 2006.

Prijzen

Bijna twintig jaar geleden had de 350Z een nieuwprijs van 50.000 euro. Voor de 350Z Roadster moest zo’n 4.000 euro extra neergeteld worden. Dat nieuwe auto’s duurder worden, is niets nieuws en van alle tijden. Zo ook gedurende de laatste twee decennia en in Nederland. De laatst bekende nieuwprijs van de 350Z Coupé bedraagt 59.400 euro en die van de Roadster 63.950 euro. Een blik op de occassionmarkt leert dat je al een 350Z kunt rijden voor rond de 10.000 euro. Voor dat geld haal je ontzettend veel sportcoupé en rijplezier in huis.

Design

Buitenkant

De Nissan 350Z is sportcoupé pur sang: compacte en lage bouw, lange motor en korte overhangen. Daarnaast schittert het exterieurdesign door eenvoud. De Nissan-ontwerpers tekenden geen lijn te veel. De Nissan 240Z ‘Fairlady’ van weleer stond model voor het ontwerp van de 350Z en je hoeft geen speciale studie te hebben gevolgd om de esthetische gelijkenissen tussen de twee te herkennen. Gevolg hiervan is dat de Nissan 350Z de tand des tijds prima weet te doorstaan. Bij zijn opvolger, de Nissan 370Z, is dat wellicht wat minder het geval.

Binnenkant

Zo puur vanbuiten, zo authentiek is de Nissan 350Z ook vanbinnen. Overwegend rechte lijnen bepalen het beeld. Het stuurwiel en de analoge tellers zijn vrijwel de enige ronde elementen. Geen afleiding door allerhande tierelantijntjes, precies zoals een echte stuurman het hebben wil. De dikke sportstoelen zitten en omklemmen het lichaam goed. Geen overbodige luxe gezien het feit dat de Nissan 350Z niet vies is van een potje dwars gaan (driften). De pookknop van de handgeschakelde zesbak ligt direct binnen het handbereik. In alles ademt de Nissan 350Z een sportieve inborst.

nissan-350z-interieur

nissan-350z-seats

Veiligheid

Bij een sportcoupé van het kaliber 350Z is veiligheid geen prioriteit tijdens de ontwikkeling. Sportieve prestaties en een optimale wegligging zijn dat wel. De meeste moderne veiligheidsvoorzieningen moet de Nissan 350Z dan ook ontberen. Al heeft het Japanse merk nog wel de moeite genomen om de 350Z het stabiliteitsprogramma ESP mee te geven, zodat er tijdens een onverhoopt inschattings- en/of stuurfout nog iets van een beschermengel waakt over het welzijn van de inzittenden. Gelukkig kan de Nissan 350Z buigen over een fabuleuze wegligging en fijnzinnig stuurgedrag. In getrainde handen liggen de grenzen van deze Japanse sportcoupé in optima forma daarmee alsnog ver weg.

FAQ

Wat voor sportauto is de Nissan 350Z?
Je hebt sportieve coupés en rasechte sportauto’s. De Nissan 350Z is er een van die laatste categorie: puur, bloedsnel en messcherp. De 350Z geeft het gevoel en de beleving van hoe autorijden ooit is bedoeld. Een motorvermogen van circa (221 kW) 300 pk klinkt tegenwoordig misschien niet bijster indrukwekkend meer, maar vergis je niet: in de juiste, bekwame handen is het serieus en geweldig speelgoed.
Welke alternatieven zijn er voor de Nissan 350Z?
Modellen zoals de [Audi TT](https://www.autoscout24.nl/auto/audi/audi-tt/), BMW Z4 en Porsche [Boxster](https://www.autoscout24.nl/auto/porsche/porsche-boxster/) of [Cayman](https://www.autoscout24.nl/auto/porsche/porsche-cayman/) worden vaak genoemd als concurrentie. Maar dat betreft slechts de theorie – op basis van de specificaties. In de praktijk is de Nissan 350Z puurder qua karakter en minder vergevingsgezind. Van de eerdergenoemde drie rivalen komt het Porsche-duo het meest dichtbij. Ook de [Honda S2000](https://www.autoscout24.nl/auto/honda/honda-s2000/) kent een vergelijkbare inborst als de 350Z. Iets moderner (en duurder) is de [Toyota Supra](https://www.autoscout24.nl/auto/toyota/toyota-supra/) ook een alternatief voor de 350Z te noemen.
Wat verbruikt de Nissan 350Z?
De atmosferische 3,5-liter V6 is een motor volgens klassiek recept. Dat betekent geen hulp van additionele drukvullers, zoals een turbo of compressor, of brandstofbesparende technologie. Het gevolg is dat de Nissan 350Z best een slokje (benzine) lust. Zeker als je veel van de prestaties vraagt. Tegelijk is de zescilinder beresterk (onder de toeren), waardoor de motor ook ‘lui’ is te rijden. Hierdoor kan er een **gemiddelde van 11,0 l/100km** gehaald worden. Spreek je het prestatiepotentieel regelmatig aan in combinatie met korte stadsritjes, houdt dan eerder rekening met een verbruik van 1 op 6.

Beoordelingen voor Nissan 350Z

6 Beoordelingen

4,8