Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-leaf-front

Nissan Leaf

1 / 3
nissan-leaf-front
nissan-leaf-side
nissan-leaf-back

Sterke punten

  • Ruimer dan buitenformaat doet vermoeden
  • Ontspannen en comfortabel rijgedrag
  • Scoort hoog op veiligheid

Zwakke punten

  • Begint gedateerd te raken qua accu- en laadtechnologie
  • Accupakket niet verwarmd/gekoeld
  • Hevige concurrentie van nieuwkomers

Nissan Leaf : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Leaf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan LEAF: jong geleerd, is oud gedaan

Terwijl de meeste andere automerken nog al hun pijlen op traditionele benzine- en dieselmotoren richtten, lanceerde Nissan in 2010 al de LEAF. Hiermee introduceerde het Japanse automerk de eerste 100% elektrische gezinsauto voor de massa op de wereldmarkt. Inmiddels zit de Nissan LEAF in zijn tweede generatie en beginnen de jaren te tellen. Lees meer

Interesse in een Nissan Leaf

Nissan Leaf occasions
Nissan Leaf nieuwe auto's
Nissan Leaf dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Pionier op gebied van elektrisch rijden
  • Rijbereik tot 385 kilometer
  • Ruim interieur en bagageruimte
  • Keurige standaarduitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

Een kracht en innovatie (destijds) van de Nissan LEAF is dat het model specifiek is ontworpen als elektrische auto – waar de eerste hybrides en elektrische auto’s van de concurrentie meestal gebaseerd waren op bestaande modellen, aanvankelijk bedoeld voor verbrandingsmotoren.

Menig autokoper moest de ietwat merkwaardige LEAF eerst even laten bezinken. Elektrisch rijden stond immers nog in de kinderschoenen aan het begin van de jaren 10 van deze eeuw. Toen de LEAF in 2010 werd geïntroduceerd, beschikte het over een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 24 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 200 kilometer. Een paar later volgde de eerste update naar een accupakket van 30 kWh. Dit stuwde de actieradius naar 250 kilometer (volgens de verouderde NEDC-meting). In de praktijk kwam dit neer op circa 140 tot 170 kilometer. Voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, maar niet om er een lang weekend mee op uit te trekken naar bijvoorbeeld de Duitse Eifel of Belgische Ardennen. Laat staan op autovakantie naar Zuid-Frankrijk. Opladen verliep destijds ook nog tergend langzaam. Een nacht lang aan het stroom was volstrekt normaal om de batterij weer volledig op te geladen. Via de snellader ging dit aanmerkelijk vlotter.

Inmiddels zit de Nissan LEAF in zijn tweede generatie en is hij verkrijgbaar met een 39 en 59 kWh-batterij. Bij een kalme, anticiperende rijstijl en warm weer kun je met de krachtigste variant 280 tot 300 kilometer afleggen (385 kilometer volgens de officiële WLTP-meting). Een weekendje naar Limburg of zelfs nog iets verder zonder tussentijds te hoeven opladen, behoort nu wel tot de mogelijkheden. Ook omdat de infrastructuur van laadstations de afgelopen jaren aanzienlijk is verbeterd, evenals de snellaadcapaciteit van de Nissan LEAF. Binnen een uur is de batterij weer opgeladen van 20 tot 80%. De meeste moderne elektrische auto’s doen dit niettemin in de helft van de tijd.

Hoewel steeds meer vanzelfsprekend, maar nog steeds bijzonder is het acceleratievermogen van een elektrische auto. Zo ook van de Nissan LEAF. De nieuwste versie met de 39 kWh-batterij beschikt over een motorvermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 320 Nm. Daarmee sprint het model in een verdienstelijke 7,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De 59 kWh-variant heeft een motorvermogen van 160 kW (217 pk) en 340 Nm en spurt zelfs nog een volle seconde sneller naar de honderd. Vooral de eerste meters tot 50 km/u accelereert een elektrische auto, en dus ook de Nissan LEAF, indrukwekkend snel. Nog niet zo heel lang geleden had je voor een dergelijke rijervaring minimaal een auto nodig van het kaliber ‘GTI’ of ‘RS’.

Afmetingen

De Nissan LEAF is groter dan de gemiddelde vijfdeurs hatchback. Zijn formaat meet net geen 4,5 meter in lengte, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,78 en 1,55 meter. Omdat de auto qua buitenformaat niet overdreven groter aandoet, worden veel inzittenden verrast door de hoeveelheid bruikbare binnenruimte. Dit maakt de Nissan LEAF prima geschikt als gezinsauto. Bovendien is de kofferbak eveneens riant bemeten met een inhoud van 400 liter.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de

Nissan Leaf
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,49 x 1,79 x 1,54 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 400 - 435 l
Ledig gewicht 1.445 - 1.605 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.995 - 2.140 kg
Vermogen 110 kW (150 pk) - 160 kW (217 pk)
Koppel 320 - 340 Nm
Topsnelheid 144 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9 - 6,9 sec
Batterijcapaciteit 39 - 59 kWh
Verbruik 144 - 171 Wh/km
Actieradius 270 - 385 km

Varianten

Al sinds jaar en dag hanteert Nissan benamingen als Visia, Acenta, N-Connecta, N-Design en Tekna voor zijn uitrustingsniveaus. Dat is bij de Nissan LEAF niet anders, die verkrijgbaar is als Acenta, N-Connecta en Tekna. Nog een traditie van het merk is het bieden van een rijke standaarduitrusting. Bij de basisversie van de LEAF ben je zodoende al verzekerd van onder andere automatische airco, elektrisch verwarmbare en verstelbare buitenspiegels, cruise control, met leder bekleed stuurwiel, achteruitrijcamera, grootlichtassistentie, een uitgebreid infotainmentsysteem met telefoonconnectie via Apple CarPlay en Android Auto en een scala aan moderne rijhulp- en veiligheidssystemen. Kortom, een meer dan keurige wensenlijst. De duurdere uitvoeringen pakken vooral uit met een sportiever aangekleed exterieurdesign, uitgebreide LED-technologie voor de verlichting en een warmtepomp waarmee het interieur is voor te verwarmen.

Prijzen

Zoals vrijwel alle elektrische auto’s behoort de Nissan LEAF niet tot de voordeligste auto’s in deze middelgrote klasse. De prijzen beginnen bij 35.090 euro voor de 39 kW-variant in de uitvoering Acenta. Voor de topversie in Tekna-uitvoering met de 59 kWh-batterij ben je bijna 43 mille kwijt. Deze prijzen zijn exclusief de overheidssubsidie voor particulieren. Weeg je de vanafprijs af tegen de prestaties, standaarduitrusting en praktische bruikbaarheid, dan heeft Nissan een aantrekkelijke aanbieding met de LEAF. Alternatieve elektrische auto’s voor hetzelfde geld bieden veelal minder ruimte, luxe of rijbereik.

Design

Buitenkant

De eerste generatie van de Nissan LEAF was een beetje een vreemde eend in de bijt met z’n ongebruikelijke organische lijnenspel. Nissan dacht, zoals de meest automerken destijds, dat een auto met een alternatieve aandrijflijn ook een dito exterieur moest bevatten. Inmiddels is dat (gelukkig?) anders. De nieuwste generatie Nissan LEAF past prima tussen de designs van alle andere elektrische auto’s. Tip: wil je de meest sportief ogende uitvoering, kiest dan voor de N-Connecta of Tekna. Die komen met aangezette bumpers rondom, getint glas achter en stoerdere wielen.

Binnenkant

We haalden het al even aan: binnenin is de Nissan LEAF verrassend ruim. Dit komt mede dankzij de riante wielbasis van 2,70 meter. Het interieur biedt met gemak plaats aan vier volwassenen of een gezin met drie kinderen. Het oog wil ook wat, en op dat gebied pakt de LEAF uit met een eigentijds dashboard met meerdere schermen en bestaande uit keurige materialen. Het is wel merkbaar dat de Nissan Leaf al aardig op leeftijd begint te raken en daarmee krijgt hij het steeds lastiger gezien het enorme aantal concurrenten. Qua allure, ergonomie en verfijning moet de LEAF inmiddels zijn meerdere erkennen in de nieuwste modellen. Maar voor de gevraagde prijs komt de Japanse pionier nog prima voor de dag.

Veiligheid

Veiligheid stond vanaf het begin hoog in het vaandel bij de ontwikkeling van de Nissan LEAF. De eerste generatie behaalde al een score van vijf Euro NCAP-sterren, de huidige generatie deed dat in 2018 nog eens dunnetjes over – terwijl de eisen in de tussentijd behoorlijk strenger zijn geworden. Vandaag de dag weegt actieve veiligheid nog zwaarder mee in het eindoordeel van het onafhankelijke veiligheidsinstituut. Op dit vlak scoort de Nissan LEAF nog altijd uitstekend. Hij staat standaard al bol van elektronische engeltjes die een oogje in het zeil houden. Nissans verzamelnaam voor al deze systemen luidt Intelligent Mobility, waarvan Nissan ProPILOT deel van uitmaakt. Dit systeem kan automatisch afstand tot een voorligger bewaren en indien nodig ook automatisch remmen.

Alternatieven

Het aanbod elektrische auto’s is tegenwoordig zeer omvangrijk. Op basis van prijsniveau is de MG4 Electric een geduchte concurrent. Ze lijken visueel zelfs een beetje op elkaar. Verder is er bijvoorbeeld de Citroën ë-C4 en Cupra Born voor een prijs rond de 35 mille.

FAQ

Is de Nissan LEAF interessant als occasion?
Omdat de Nissan LEAF als ’s werelds eerste elektrische gezinsauto al wat langer meegaat, is er redelijk veel aanbod op de occassionmarkt. Met als voordeel dat de prijzen veelal aantrekkelijk zijn ten opzichte van latere EV’s. Bovendien staat de LEAF te boek als betrouwbaar, met lage onderhoudskosten. Je moet wel genoegen nemen met een geringe actieradius als gevolg van de nog niet zo grote accu’s van de eerste lichting modellen. Hetzelfde geldt voor de laadtijden. Maar vraag je eens af: hoeveel kilometer rijd je werkelijk gemiddeld per dag? Over het algemeen blijkt dit minder dan 40 kilometer te zijn, terwijl de eerste LEAF’s al zo’n 150 km ver komen op een acculading.
Welke alternatieven zijn er voor de Nissan LEAF?
Het aanbod elektrische auto’s is tegenwoordig zeer omvangrijk. Op basis van prijsniveau is de MG4 Electric een geduchte concurrent. Ze lijken visueel zelfs een beetje op elkaar. Verder is er bijvoorbeeld de Citroën ë-C4 en Cupra Born voor een prijs rond de 35 mille.
Wanneer wordt de nieuwe generatie LEAF verwacht?
Nissan heeft hier nog geen concrete uitspraken over gedaan. Gezien de huidige generatie LEAF uit 2018 stamt en de productcyclus van een modelgeneratie meestal tussen de zes en tien jaar ligt, zou de opvolger rond 2025 gepresenteerd kunnen worden.

Beoordelingen voor Nissan Leaf

1 Beoordelingen

5,0