Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-primera-front

Nissan Primera

1 / 3
nissan-primera-front
nissan-primera-side
nissan-primera-back

Sterke punten

  • Relatief grote auto
  • Bewezen en robuuste technologie
  • Goede afwerking

Zwakke punten

  • Rijgedrag gemiddeld
  • Het verbruik zou lager kunnen zijn
  • Gedeeltelijk gevoelig voor roest

Nissan Primera : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Primera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Primera: stabiele Japanse middenklasser voor de Europese markt

De Nissan Primera werd in 1990 in Europa geïntroduceerd als de moderne opvolger van de Nissan Bluebird. Gedurende drie generaties was het model tot 2007 verkrijgbaar als middenklasser. De eerste twee series, ook bekend als de Nissan Primera P10 en P11, waren bijzonder succesvol. Lees meer

Interesse in een Nissan Primera

Nissan Primera occasions
Nissan Primera dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Elke modelgeneratie is nog steeds geschikt voor dagelijks gebruik.
  • Betrouwbare technologie die goed is voor hoge kilometrages.
  • Relatief goedkoop als occasion.
  • Voldoende ruimte, dus geschikt als gezinsauto.
  • Gangbare reserveonderdelen, vooral voor de laatste serie, zijn ruim voorhanden.

Belangrijke gegevens

Motor

Elke Nissan Primera was verkrijgbaar met zowel benzine- als dieselmotoren. Zoals bekend van Japanse auto's zijn alle motoren robuust en goed voor hoge kilometerstanden. Alle motoren zijn ook onderhoudsarm. Met name de benzinemotoren werden en worden gebruikt in verschillende andere voertuigen van Nissan over de hele wereld.

Een 1,6 liter viercilinder benzinemotor (90, 99 of 109 pk) met carburateur, inlaatspruitstukinjectie of, later, multipoint-injectie dient als betrouwbare instapmotor. Wie meer vermogen nodig heeft, kan kiezen voor de 1,8- of 2,0-liter benzinemotor, die 115, 125, 131, 140 of 150 pk levert.

De dieselmotor van de eerste twee generaties Nissan Primera heeft altijd een cilinderinhoud van 2 liter en werd aangeboden met 75 pk (zonder turbolader) of met 90 pk (turboversie). De laatste modelgeneratie van de Primera was ook voorzien van de 1,9- en 2,2-liter turbodieselmotoren van samenwerkingspartner Renault, die met 120, 126 of 139 pk voldoende vermogen leveren.

Bij alle motoren in de Nissan Primera wordt het vermogen naar de voorwielen overgebracht via een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak. Als alternatief (afhankelijk van de versie en de motor) was ook een 4-traps automaat met koppelomvormer of een continu variabele CVT-aandrijving leverbaar.

Nissan Primera motor feiten en cijfers

Model Nissan Primera
Versnellingsbak Handgeschakelde 5-versnellingsbak, handgeschakelde 6-versnellingsbak, automatische 4-versnellingsbak, continu variabele automatische versnellingsbak met Variator (CVT-automaat)
Cilinderinhoud 1.597 - 1.998 cm³ (viercilinder benzinemotor)
1.870 - 2.184 cm³ (viercilinder diesel)
Aandrijving Voorwiel
Vermogen 90 - 150 pk (benzinemotor)
75 - 139 pk (diesel)
Topsnelheid 165 - 220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,5 - 8,4 s
Leeggewicht 1.110 - 1.522 kg
Verbruik per 100 km
  • 7,1 - 11,9 l (benzinemotor)
  • 4,8 - 8,4 l (diesel)
CO2-uitstoot volgens WLTP 151 - 208 g/km

De Primera was enkele jaren lang een aanzienlijk succes voor de Japanse fabrikant Nissan in de Europese middenklasse. Tussen 1990 en 2002 boekten de eerste twee modelseries, de P10 en P11, een aanzienlijk verkoopsucces, mede dankzij hun carrosseriediversiteit. De derde modelserie P12, die tussen 2003 en 2007 leverbaar was, kon dit niet bijbenen, wat uiteindelijk ook de reden was voor het stopzetten van de productie van de Nissan Primera.

De Nissan Primera was altijd een auto met een hoge gebruikswaarde. Als sedan, vijfdeurs hatchback of als ruime Primera Traveller stationwagen voldoet het model in principe aan alle eisen die de gemiddelde automobilist aan zijn auto stelt. Robuustheid, relatief lage gebruiks- en onderhoudskosten voor de autoklasse, tevredenstellend comfort, een aangename wegligging en een voor deze klasse gebruikelijke beschikbare ruimte zijn de belangrijkste pluspunten van deze Japanse auto.

Afmetingen

De Nissan Primera is tussen de 4,40 en 4,67 meter lang, afhankelijk van de modelgeneratie en de carrosserievorm. De breedte ligt tussen 1,69 en 1,76 meter, en de hoogte tussen 1,40 en 1,48 meter.

De wielbasis van 2,55 tot 2,86 meter draagt veel bij aan de goede ruimte. De bagageruimte van het notchback-model biedt voldoende ruimte voor 450 liter, terwijl de vijfdeurs en de Traveller stationwagen tot 505 liter bagage kunnen bevatten (gemeten tot de hoogte van de rugleuning van de achterbank en zonder de achterbank op te klappen).

Varianten

Elke Nissan Primera-serie was verkrijgbaar in drie carrosserie-uitvoeringen (notchback, vijfdeurs hatchback en stationwagen - met de naam Traveller naar analogie van andere Nissan stationwagens). De beschikbare uitvoeringen waren:

  • Basisversie (LX, GX, Visia)
  • Sportieve basisversie (Si, SRi)
  • Middenlijn uitvoering (SLX, Acenta)
  • Luxe uitvoering (SE, Tekna)
  • Sportversie - hoogste uitrusting met krachtigste motoren (GT)

Prijs

De nieuwprijs voor een Nissan Primera van de eerste serie (P10) lag tussen 12.800 en 17.900 euro. De auto's van de tweede modelgeneratie (P11) kosten ongeveer 3.000 euro meer. De laatste Primera-modellen uit de P12-serie waren aanzienlijk duurder: tussen de 20.500 en bijna 32.000 euro gingen bij de dealers de kassa in.

Als gebruikte auto is een rijklare Primera met een resterende APK verkrijgbaar vanaf ongeveer 1.000 euro. De prijzen voor gebruikte Primera's variëren tot 5.000 euro, waarbij een auto in goede staat hier zeker van eigenaar wisselt. De belastingen voor de Nissan Primera variëren van 107 tot 302 euro, en ook verzekering en verbruik moeten nog in de exploitatiekosten worden opgenomen.

Design

Exterieur

Het ontwerp van de eerste twee modelgeneraties van de Nissan Primera kan slechts worden omschreven als extreem functioneel, zelfs met de beste wil van de wereld. Beide modelseries hebben een alledaagse carrosserie, visuele hoogtepunten worden tevergeefs gezocht.

Bij de ontwikkeling van de derde generatie is wat meer moed aan de dag gelegd. Vloeiende overgangen tussen de voorkant, het passagierscompartiment en de achterkant geven de auto een gestroomlijnde en veel modernere uitstraling. Maar ook in de P12 Primera vind je geen echte design hoogtepunten.

Het kleurenpalet varieert van meestal goede metallic tinten zoals goud, zilver, blauw, groen, zwart en grijs tot normale lakken in wit, rood en donkerblauw.

Interieur

Het interieur van de Nissan Primera stemt overeen met het exterieur. Het dashboard is sober en duidelijk, met alle gebruikelijke instrumenten. De materialen van de stoelen en de passagiersruimte zijn praktisch en gemakkelijk te reinigen. In de duurdere versies hebben ze een consistent hoogwaardige uitstraling.

De bediening van alle schakelaars en hendels is goed doordacht en gemakkelijk te gebruiken in elke Primera. Dankzij de relatief hoekige carrosserie is het zicht rondom zeer goed in de eerste twee series, maar minder in de laatste generatie.

Afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering is het interieur van de Nissan Primera goed tot zeer goed uitgerust. Elektrische ramen, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling zijn altijd aanwezig. Ook mistlampen, een boordcomputer en airconditioning zijn vanaf het middensegment in de uitrusting opgenomen. Een multifunctioneel lederen stuurwiel en verwarmde voorstoelen waren ook beschikbaar op de topversies.

nissan-primera-interior

Veiligheid

Zelfs de eerste twee generaties van de Nissan Primera waren uitgerust met alle gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen die toen beschikbaar waren. Deze omvatten een veiligheidscarrosserie, voor- en enkele zij-airbags en ABS.

De laatste P12 serie van de Primera is ook nog steeds relatief up-to-date op het gebied van veiligheid. Het biedt onder andere:

  • Door de computer berekende kreukelzones
  • Bescherming tegen zijdelingse impact
  • Zes airbags
  • Actieve hoofdsteunen voorin
  • Schijfremmen met ABS
  • ESP
  • Xenon koplampen

Alternatieven

Allereerst moeten de Japanse concurrenten van de Nissan Primera als alternatief worden genoemd. Dit zijn met name de Toyota Carina / Avensis, Mazda 626 en Honda Accord. Al deze modellen lijken sterk op de Primera wat betreft ontwerp en carrosserie, motorvermogen en betrouwbaarheid.

De populaire Europese modellen Opel Vectra, Ford Mondeo en VW Passat bieden daarentegen het voordeel van een aanzienlijk groter dealer- en werkplaatsnetwerk. Reserveonderdelen zijn ook verkrijgbaar bij een ontelbaar aantal leveranciers. De prijzen voor occasions zijn echter hoger.

Franse middenklassers zoals de Peugeot 406 / 407, de Citroën C5 of de Renault Laguna zouden ook voordelige alternatieven zijn voor de Nissan Primera. Ze zijn bijzonder geschikt voor mensen die veel waarde hechten aan individueel design.

FAQ

Welke motor is het goedkoopst voor de Nissan Primera?
Uiteindelijk is de 1,6-liter benzinemotor de beste keuze voor de gemiddelde bestuurder. Primera-modellen met deze motor kosten merkbaar minder. De motor is zeer duurzaam, heeft lage vaste kosten en vereist relatief weinig benzine.
Hoe betrouwbaar is de Nissan Primera?
Alle modelgeneraties van de Primera zijn uiterst robuust en bij voldoende zorg overwegend storingsvrij, al kan de derde serie (P12) zijn voorgangers niet helemaal bijbenen.
Waar moet de service worden uitgevoerd op de Nissan Primera?
De eerste keuze voor onderhoud is een Nissan-werkplaats. Aangezien de technologie van de Primera relatief eenvoudig is, kan elk onafhankelijk gespecialiseerd bedrijf de service ook uitvoeren.
Heeft het kopen van een Nissan Primera occasion vandaag de dag nog zin?
Als je op zoek bent naar een betrouwbare, ruime en relatief zuinige auto voor weinig geld, moet de Primera op uw shortlist staan.

Beoordelingen voor Nissan Primera

34 Beoordelingen

4,2