Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-508-front

Peugeot 508

1 / 3
peugeot-508-front
peugeot-508-back
peugeot-508-side

Sterke punten

  • Overtuigend, onderscheidend ontwerp
  • Dynamisch rijgedrag
  • Ook plug-in hybride versies

Zwakke punten

  • Niet de ruimste van binnen
  • Infotainment kan beter
  • Onderstel is aan de stevige kant

Peugeot 508 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 508, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 508: stijlvolle zakelijke Fransman

Aan de Peugeot 508 rust de zware taak om zowel de 407 als de uitgaande 508 op te volgen. Dat doet het topmodel van de Franse fabrikant met een overtuigend design, stijlvol interieur en brede selectie van motoren. Ook biedt de auto voldoende veiligheidsfuncties en prima betrouwbaarheid. Lees meer

Interesse in een Peugeot 508

Peugeot 508 occasions
Peugeot 508 nieuwe auto's
Peugeot 508 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Als elegante sedan of strakke stationwagen oogst de 508 waardering met een stijlvol en modern design
  • Ruim en luxe interieur, moderne i-Cockpit die helemaal op de bestuurder is gericht
  • Divers motorenaanbod met krachtige benzine- en zuinige dieselmotoren én hybrides
  • Prima rijeigenschappen, met een stevig onderstel dat rijdynamiek belooft
  • Goede betrouwbaarheid, hoge tevredenheidsscore onder bezitters

Technische gegevens

Motorisatie

Zowel de eerste generatie (2010-2018) als de tweede (en huidige) modellenreeks van de Peugeot 508 zijn leverbaar geweest met verschillende benzine- en dieselmotoren. Ook zijn er hybride versies op de markt verschenen. Bij de eerste generatie 508 was dat een 2,0-liter turbodiesel met elektrische ondersteuning: de HYbrid4 met 147 kW (200 pk) vermogen en een maximum koppel van 500 Nm. Van de stationwagon kwam de stoere RXH-uitvoering, die dankzij extra bodembeplating en ruige wielkasten bijna de indruk wekt dat je met een terreinwagen te maken hebt.

We kijken echter vooral naar de meest recente generatie Peugeot 508, die vanaf 2018 leverbaar is. Deze auto volgt de trend van grote auto’s met compacte benzinemotoren. Het begint met de 508 PureTech 130, die een 1,2-liter driecilinder turbomotor heeft met 96 kW (130 pk). Er zijn ook twee viercilinders: een PureTech 180 met 133 kW (180 pk) en de PureTech 225 met 165 kW (225 pk).

Wie veel kilometers maakt, doet er verstandig aan om te kiezen voor een Peugeot 508 met een zuinige, krachtige dieselmotor. Het aanbod begint met een BlueHDi 130, die een 1,5-liter viercilinder turbodiesel aan boord heeft met 96 kW (130 pk). Voor meer vermogen kom je uit bij de 2,0-liter turbodieselmotor in twee varianten: de BlueHDi 160 met 118 kW (160 pk) en de topversie BlueHDi 180 met 132 kW (180 pk). Zowel de 160 als de 180 heeft 400 Nm trekkracht. Alleen de instapdiesel is door Peugeot geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten; alle andere motorvarianten zijn standaard gekoppeld aan een achttraps automaat.

Met de jaren steeg de vraag naar elektrisch rijden. Daarop heeft Peugeot gereageerd door de 508 te leveren met de keuze uit twee hybride aandrijflijnen: de HYbrid 225 koppelt een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met turbo aan een elektromotor. Samen produceren ze 165 kW (225 pk) en 360 Nm trekkracht. Het absolute feestnummer is de sportieve Peugeot 508 PSE HYbrid 360. Daarbij staat PSE voor Peugeot Sport Engineered, een combinatie van sportiviteit en efficiënt autorijden. Deze topversie heeft 265 kW (360 pk), diverse sportieve accenten en – dankzij de elektromotor op de achteras – vierwielaandrijving. Net als de HYbrid 225 maakt hij gebruik een 11,6 kWh-accu, zodat je een puur elektrisch rijbereik hebt van maximaal 42 kilometer.

Afmetingen

De Peugeot 508 is er in twee koetswerkvarianten: de vijfdeurs sedan (berline) en de praktische SW stationwagon. Laten we beginnen met de bagageruimte. De SW is logischerwijs de ruimste van de twee met een bagageruimte van 530 liter achter de achterbank en 1.780 liter met de bank plat. De sedan heeft iets minder ruimte, maar niet eens zo gek veel minder: 487 liter, met de achterbank neergeklapt zelfs 1.764 liter. Daarmee loopt de Peugeot 508 keurig in de pas met de standaard in deze klasse, al doet een Skoda Octavia het beter op het gebied van bagageruimte.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens:

Peugeot 508 en 508 SW
Marktintroductie 2018
Lengte, breedte, hoogte 4,75 m, 1,86 m, 1,43 m (508)
4,78 m, 1,86 m, 1,42 m (508 SW)
Wielbasis 2,79 m
Inhoud bagageruimte 487 – 1.764 l (508)
530 – 1.780 l (508 SW)
Ledig gewicht 1.375 – 1.820 kg (508)
1.395 – 1.850 kg (508 SW)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.970 – 2.127 kg (508)
2.010 – 2.360 kg (508 SW)
Cilinderinhoud 1,2 – 2,0 l
Vermogen 96 kW – 265 kW (130 - 360 pk)
Koppel 230 – 520 Nm
Topsnelheid 204 – 250 km/u (508)
204 – 250 km/u (508 SW)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,2 – 9,7 s (508)
5,2 – 9,9 s (508 SW)
Tankinhoud 43 - 62 l
Verbruik 1,4 – 6,8 l / 100 km (508)
CO₂-uitstoot 32 - 153 g / km (508)

Varianten

Peugeot hanteert voor de 508 sedan en stationwagon verschillende uitrustingsniveaus die we ook terugvinden bij andere modellen van de Franse fabrikant. Het begint bij het instapniveau Active, met onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, dual-zone climate control en parkeersensoren. Daarboven zit Allure met upgrades naar 18-inch velgen, Full LED-koplampen, parkeersensoren rondom en een groter infotainmentscherm. De GT-line of GT-uitvoering biedt sportstoelen en grotere sportvelgen. Wie kiest voor de Peugeot 508 PSE krijgt de sportieve topversie, met alle denkbare opties – inclusief de 20-inch velgen en de elektrisch verstelbare massagestoelen – standaard.

In 2023 heeft Peugeot de 508 en 508 SW een ingrijpende opfrisbeurt gegeven. Een gewijzigd front, nieuwe opties en de modernste systemen aan boord zorgen ervoor dat de auto weer helemaal bij de tijd is.

Prijzen

Bij de introductie van de huidige generatie Peugeot 508 begon de prijslijst bij 35.320 euro. Dan kreeg je de instapper met 96 kW (130 pk) benzinemotor in Active-uitvoering. Tegenwoordig vraagt Peugeot voor de instap-508 vanaf 45.050 euro. Een nieuwe Peugeot 508 SW begint bij 46.650 euro, een meerprijs van 1.600 euro ten opzichte van de sedan. De best betaalbare hybride 508 is de HYbrid 180, die minstens 50.480 euro kost. Voor de sportieve topversie – de 265 kW (360 pk) sterke Peugeot Sport Engineered – vraagt de Peugeot-dealer 73.580 euro.

Aangezien het model sinds 2018 op de markt is, zijn er tegenwoordig ook occasions te vinden. Het aanbod begint rond de 18.000 euro voor een vroeg exemplaar van de Peugeot 508 met een dieselmotor en flink wat kilometers op de teller. Voor een gelijkwaardig model op benzine mag je rekenen op zo’n 4.000 euro extra. Zoek je een plug-in hybride, dan krijg je prijzen te zien van 30.000 tot rond de 50.000 euro voor een jong gebruikt exemplaar. Het aanbod voor de sportieve 508 PSE begint bij zo’n 50.000 euro en loopt op tot ruim 60.000 euro.

Design

Buitenkant

Peugeot heeft duidelijk stappen gezet in de overgang van de eerste naar de tweede generatie van zijn 508. Waar de auto vroeger nog een braaf design had, is dit nieuwe model dynamisch, onderscheidend en zelfverzekerd. Zo is hij in tegenstelling tot de gewoonlijke marktevolutie iets compacter geworden en vult hij die handelbare afmetingen aan met een schuin aflopende coupé-daklijn en uitgesproken LED-verlichting voor een stoerdere look. De 508 was trouwens de eerste die met die LED-slagtanden mocht pronken, en tegenwoordig kenmerkt deze lichtsignatuur bijna alle modellen van Peugeot.

Binnenkant

Ook binnenin maakt de 508 indruk. Geen saai interieur met goedkope plastics zoals Peugeots van vroeger, maar een hoogwaardige cockpit met een futuristisch ontwerp. Smaakvol is de integratie van retro-textiel en verlichting in een sportieve, strakke cockpit. Ook hier monteren de Fransen de i-Cockpit, waarbij je over het compacte, sportieve stuurwiel de tellers afleest. Dit vraagt wat gewenning, maar draagt wel bij aan het dynamische gevoeldat de 508 je geeft. In het oog springt een 12,3-inch digitaal instrumentarium, dat belangrijke rijinformatie op een heldere manier weergeeft.

Veiligheid

De Peugeot 508 loopt keurig in de pas op het gebied van actieve en passieve veiligheid. De Fransman verlegt geen grenzen, maar laat zeker geen steken vallen. Bij de Euro NCAP-botsproeven scoorde de Peugeot 508 dan ook de maximale score van vijf sterren. Dat betekent dat deze auto de inzittenden goed beschermt in het geval van een botsing.

Naast de standaard aanwezige airbags, wordt de auto geleverd met geavanceerde veiligheidsfuncties. Daaronder zijn onder meer een noodremassistent, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en adaptieve cruise control. Deze systemen maken de Peugeot 508 tot een comfortabele en veilige reisauto.

Alternatieven

Met de 508 biedt Peugeot een sedan en stationwagen in het zogeheten D-segment. In dat deel van de markt zijn de Duitse premium automerken traditiegetrouw sterk vertegenwoordigd. Steeds minder autofabrikanten wagen zich tegenwoordig nog in dit deel van de markt. Dat maakt de weg vrij voor de welbekende modellen, zoals de BMW 3 Serie, Mercedes-Benz C-Klasse en Audi A4. Ook de Volvo S60 en Jaguar XE zijn duidelijk gericht op het premium segment.

De belangrijkste concurrenten voor de Peugeot 508 waren de Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Volkswagen Passat en Arteon, Honda Accord, Alfa Romeo Giulia, Mazda 6, Toyota Avensis en Skoda Octavia en Superb. Het marktsegment voor middenklasse sedans en stationwagens wordt echter snel kleiner: van bovenstaande concurrenten worden anno 2023 alleen nog de Alfa Romeo, Mazda, Opel en Skoda als nieuw verkocht.

FAQ

Hoeveel kost een Peugeot 508?
Toen de huidige generatie Peugeot 508 op de markt verscheen, begon de prijslijst bij 35.320 euro. Tegenwoordig kost de instap-508 vanaf 45.050 euro. Een nieuwe Peugeot 508 SW begint bij 46.650 euro, een meerprijs van 1.600 euro ten opzichte van de sedan. Bij occasions zijn de prijzen al veel vriendelijker: het aanbod begint rond de 18.000 euro voor een vroeg exemplaar met een dieselmotor en flink wat kilometers op de teller. Goedkoper Peugeot 508 rijden? Kijk dan naar een occasion van de eerste generatie, die beginnen al bij zo’n 4.000 euro.
Is de Peugeot 508 betrouwbaar?
Sinds de introductie van de huidige generatie Peugeot 508 in 2018 is de algemene opinie onder bezitters en berijders positief. De techniek vertoont geen structurele tekortkomingen of storingen. Peugeot staat tegenwoordig goed bekend als mainstream fabrikant van degelijke auto’s.
Is de Peugeot 508 ook leverbaar als elektrische auto?
Van de Peugeot 508 is geen volledig elektrische versie. Wel zijn er twee hybride varianten, die uitgevoerd zijn met een benzinemotor en een elektromotor. Dat levert een combinatie op van veel vermogen en trekkracht, fluisterstil elektrisch rijden, vierwielaandrijving en een gunstig brandstofverbruik en beperkte uitstoot. De HYbrid 225 levert 165 kW (225 pk) en 360 Nm trekkracht, het absolute feestnummer is de sportieve Peugeot 508 PSE HYbrid 360 met 265 kW (360 pk).

Beoordelingen voor Peugeot 508

21 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen

Meer links