Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-espace-l-01.jpg

Renault Espace

1 / 3
renault-espace-l-01.jpg
renault-espace-l-02.jpg
renault-espace-l-03.jpg

Sterke punten

  • Begrip onder de MPV’s
  • Verzorgd, tijdloos design
  • Verkrijgbaar in 5- en 7-zitsuitvoering
  • Zee van ruimte
  • Sinds 2023 geen MPV meer, maar SUV/crossover

Zwakke punten

  • Groot, zwaar en daardoor ietwat lomp
  • Techniek gevoelig voor storingen
  • MPV’s zijn uit de mode

Renault Espace : een overzicht

4,3 (42 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Espace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Espace: van trendsetter naar trendvolger

De Renault Espace staat te boek als grondlegger van de MPV-familie en is sindsdien uitgegroeid tot een begrip in autoland. Het model maakt al sinds 1984 deel uit van het gamma van het Franse merk. Eén kanttekening: de eerste vijf generaties waren volwaardige MPV’s, de nieuwste Espace – die in de zomer van 2023 aan de wereld werd voorgesteld – is een SUV. Lees meer

Interesse in een Renault Espace

Renault Espace occasions
Renault Espace nieuwe auto's
Renault Espace dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal als (ruime) familie-MPV
  • Verkrijgbaar in 5- en 7-zitsuitvoering
  • Rijkelijk aanwezig op de occassionmarkt

Technische gegevens

Motorisatie

Omdat de gloednieuwe, zesde generatie van de Renault Espace zeer recent is geïntroduceerd en voortaan het SUV-pad bewandelt, focussen we ons hier op de vorige generatie(s) van het model. De Espace was immers meer dan vier decennia een begrip als volwaardige familie-MPV.

De Renault Espace is er alleen met een traditionele verbrandingsmotor onder de motorkap. En dan met name diesels, wat de auto een ideale kilometervreter maakte en zorgde voor een zeer comfortabel rijgedrag. Gezien de teruglopende vraag naar MPV’s was het motorpalet van de Espace op een gegeven moment relatief beperkt met slechts twee benzine- en evenveel dieselmotoren.

De benzinemotoren zijn een 1.6 liter TCe-turbomotor met een vermogen van 200 en een 1.8 liter TCe met 225 pk, beide standaard gekoppeld aan een 7-traps automaat met een dubbele koppeling. Potige krachtbronnen dus, die er geen moeite mee hebben om de toch wel grote en zware Espace ruim binnen de tien seconden op 100 km/u te krijgen.
De 2.0 liter Blue dCi-diesels – met 130, 160 of 200 pk – blonken dan weer vooral uit in souplesse en verbruik. Bestuurders met een spaarzame rechtervoet kunnen een gemiddeld verbruik van 5,3 liter diesel per 100 kilometer (1 op 18,9) halen volgens Renault. Een standaard 6-traps automaat helpt daar een handje bij in het geval van de 160 en 200 pk sterke versie. De basisdiesel komt standaard met een handgeschakelde 6-bak.

Mocht je op zoek zijn naar een (plug-in) hybride of een volledig elektrische versie, dan zul je die niet vinden bij de oude MPV-versie van de Renault Espace. De gloednieuwe Espace (vanaf medio 2023) is wel verkrijgbaar als hybride en een EV-versie zit ongetwijfeld in de pijplijn.

Afmetingen

De Renault Espace is een grote auto, altijd al geweest. Van de oudere generaties bestond naast de reguliere Espace ook nog een Renault Grande Espace. Sinds 2015 is die vergrote en verlengde versie uit de prijslijsten verdwenen en vervangen door één alles overtreffende Espace-variant. In lengte meet het model bijna 4,86 meter, terwijl de breedte en hoogte respectievelijk 1,90 en 1,66 meter bedragen. De wielbasis is 2,89 meter, wat Renault voldoende vloeroppervlakte gaf om de Espace optioneel ook als 7-zitter aan te bieden. Vijf zitplaatsen plus een riante bagageruimte van 660 liter is standaard.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Renault Espace
Marktintroductie 2015-2022
Lengte x breedte x hoogte 4,86 x 1,90 x 1,66 m
Wielbasis 2,89 m
Inhoud bagageruimte 660 liter
Ledig gewicht 1.621-1.740 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.410-2.542 kg
Cilinderinhoud 1.598-1.997 cm3
Vermogen 96 kW (130 pk)-165 kW (225 pk)
Koppel 300-400 Nm
Topsnelheid 191-224 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,8-7,9 seconden
Tankinhoud 58 l
Verbruik 4,5-7,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 119-152 g/km

Varianten

De Renault Espace is er in uiteenlopende uitvoeringen, alle met luxe klinkende benamingen. De Zen staat aan de basis van de uitrustingsniveaus, wat overigens niet wil zeggen dat je er karig bij hoeft te zitten. Elke Renault Espace is standaard al behoorlijk rijk uitgerust, met onder meer het Multimedia- en navigatiesysteem R-Link 2 met 8,7 inch infotainmentscherm, 17-inch lichtmetalen wielen, LED-koplampen inclusief dagrijverlichting, een met leder bekleed stuurwiel en donkergetint Privacy glass achter. Na de Zen volgt de Intens-uitvoering en die pakt uit met extra zaken als het Renault Multi-Sense®-systeem, Active Emergency Braking System, ambianceverlichting in het interieur, een warmtewerende voorruit en grotere 18 inch lichtmetalen wielen. Ook veiligheidssystemen als dodehoekwaarschuwing en het zogeheten Safe Distance Warning zijn van de partij. Voor de veeleisende rijder biedt Renault de topversie Initiale Paris aan. Hierop vind je zowat alle denkbare toeters en bellen uit de accessoireslijst van Renault. In elk geval de populairste.

Prijzen

In zijn laatste jaar als MPV is de Renault Espace enkel geleverd als super-de-luxe Initiale Paris. Als vanzelfsprekend drijft een dergelijke topuitvoering de vanafprijs op. Tot bijna 59.000 euro om precies te zijn. De kostbaarste versie, de Espace dCi 190 Initiale Paris met zeven zitplaatsen, stond destijds in de prijslijst voor 74.000 euro. Gelukkig kan het ook wat minder bij de geleverde uitvoeringen tussen 2015 en 2020. Daarvan begon het prijskaartje bij 46.000 euro – en inmiddels aanzienlijk minder op de occasionmarkt. Voor occasionprijzen tussen 15.000 en 20.000 euro koop je al een keurig exemplaar. De gloednieuwe Renault Espace, nu een SUV, is er overigens vanaf 46.000 euro.

Design

Buitenkant

De Renault Espace is een van de meeste herkenbare auto’s die we kennen. Uiteraard is het model door de jaren heen visueel (grondig) aangepakt, maar de rode draad is altijd gebleven. Het design was van generatie op generatie eerder evolutie dan revolutie. Pas met de vijfde generatie in 2015 sloeg Renault een iets andere weg in. Hoewel het nog steeds een MPV is, schurkt het exterieurdesign meer tegen dat van een crossover aan. Het lijnenspel is aanzienlijk sportiever en door de lagere daklijn oogt het geheel minder imposant. De contouren van de carrosserie zijn scherper dan voorheen en daarmee eigentijdser dan ooit tevoren.

Saillant detail en zoals eerder al even aangestipt: sinds 2023 is de Espace een volwaardige SUV. Waarom? Simpelweg omdat de vraag naar MPV’s enorm is afgenomen en de SUV juist enorm populair is. Renault kon dus eigenlijk niet anders met de nieuwe Espace.

Binnenkant

Binnenin de Espace is het altijd aangenaam toeven geweest. Het dashboardontwerp en de sfeer doen futuristischaan. Bovendien is het interieur verfraaid met een overvloed aan moderne snufjes. De bedieningspook voor de automatische transmissie lijkt rechtstreeks geïnspireerd door de luchtvaarttechnologie. Het scherm heeft de vorm van een staande iPad en biedt uitgebreide instelmogelijkheden voor diverse functies. Gelukkig zijn de essentiële knoppen, zoals die voor de klimaatregeling en stoelverwarming, behouden gebleven; minimalisme is belangrijk, maar hier is een goede balans gevonden. Ook qua ergonomie heeft Renault vastgehouden aan zijn bekende stijl, met de vertrouwde hendel achter het stuurwiel voor de audiobediening. Aan ruimte sowieso geen gebrek, of je nu voor de 5-zits of de 7-zits kiest. Voor volwassenen is het comfortabel zitten op zowel de voorste stoelen als de tweede rij. De optionele derde zitrij van de 7-zitter is enkel geschikt voor kinderen tot circa 1,60 meter.

Veiligheid

De Renault Espace is een zeer veilige auto volgens Euro NCAP. Het veiligheidsinstituut bekroonde de ‘moeder der MPV’s’ in 2015 met de hoogste veiligheidsscore van 5 sterren, mede dankzij de vele actieve veiligheidstechnologieën aan boord. Sowieso geen overbodige luxe voor een familie-MPV. Sterker, op het beschermen van kinderen scoort de Espace volgens Euro NCAP nog beter dan op het gebied van volwassenveiligheid.

Alternatieven

Het aantal alternatieven voor de Renault Espace hangt af van naar welke generatieperiode de voorkeur uitgaat. Ooit waren MPV’s mateloos populair en was het aanbod enorm. Vanaf het tweede decennium van deze eeuw nam de vraag af en daarmee ook het aantal vertegenwoordigers van deze carrosserievariant. Zo nam de Volkswagen Groep definitief afscheid van de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra en Ford van de Galaxy en S-Max. Andere alternatieven zijn de Citroën Grand C4 SpaceTourer, Toyota Prius+ en BMW 2-serie Gran Tourer.

FAQ

Hoeveel personen kunnen plaatsnemen in de Renault Espace?
De Renault Espace biedt vijf zitplaatsen. Optioneel is het model met zeven zitplaatsen beschikbaar, waarbij de achterste, derde zitrij geschikt is voor kinderen tot circa 1,60 meter.
Is de Renault Espace ook verkrijgbaar als hybride of EV?
Nee. Althans niet de eerste vijf generaties (tot 2022). De gloednieuwe Renault Espace die in de zomer van 2023 werd geïntroduceerd is wel leverbaar met een hybride-aandrijflijn. Een volledig elektrische variant volgt zeer waarschijnlijk later.
Welke veiligheidsfuncties zijn beschikbaar in de Renault Espace?
De Renault Espace is uitgerust met verscheidene veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags, antislipregeling, adaptieve cruise control, actieve rijbaanassistentie en meer, afhankelijk van de uitrusting. Euro NCAP bekroonde de veiligheid van de Espace in 2015 met de maximale score van 5 sterren.

Meer informatie

Meer details