Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-fabia-rs-front

Skoda Fabia RS

1 / 3
skoda-fabia-rs-front
skoda-fabia-rs-side
skoda-fabia-rs-back

Sterke punten

  • Geschikt voor dagelijks gebruik en ruime wagen
  • intuïtieve bediening en slimme gadgets
  • Goed rijgevoel met aangename besturing

Zwakke punten

  • Slechts één motortype
  • Interieur voornamelijk van kunststof
  • Instapmodel met weinig motorvermogen

Skoda Fabia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Fabia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Fabia RS - een alledaagse metgezel in de vierde generatie

De Skoda Fabia is wagen van Tsjechische makelij, en Skoda biedt al vier generaties lang verschillende varianten aan. Het populaire model is verkrijgbaar op de markt als hatchback sedan, als stationwagen, in de gelimiteerde RS sportversie of als crossover variant. Lees meer

Interesse in een Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS occasions
Skoda Fabia RS nieuwe auto's
Skoda Fabia RS dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ruime dagelijkse metgezel voor pragmatici.
  • Goede prijs met overtuigende prestaties.
  • Veel intelligente details in het interieur.
  • Intuïtieve bediening in het interieur.
  • Heeft sterke overeenkomsten met de Volkswagen Golf.

Gegevens

Motor

Vanaf 2010 introduceerde de Tsjechische autofabrikant de Skoda Fabia RS in een nieuwe versie met benzinemotor. Een 1,4 liter TSI-motor van Volkswagen werkte in de sedan en stationcar met sportuitrusting. Hierdoor kreeg de Skoda Fabia RS een vermogen tot 180 pk bij een brandstofverbruik van 6,2 liter. De Skoda Fabia RS behaalde een opmerkelijke acceleratie van 7,3 seconden naar honderd kilometer per uur.

De nieuwe Fabia is uitgerust met een driecilinder benzinemotor, die verkrijgbaar is in vier vermogens. Hij is leverbaar in de volgende varianten: Skoda Fabia 1.0 MPI, 66 pk met handgeschakelde vijfversnellingsbak; 1.0 MPI, 80 pk met handgeschakelde vijfversnellingsbak; 1.0 TSI, 95 pk met handgeschakelde vijfversnellingsbak; 1.0 TSI, 110 pk met handgeschakelde zesversnellingsbak; 1.5 TSI, 110 pk met zeventraps DSG.

Daarnaast is er sinds dit jaar de topversie "Monte Carlo" met een sportieve 80 pk en 150 pk. Voor nog meer vermogen komt de fabrikant met een geavanceerde technologie. Verstelbare lamellen sluiten wanneer de vraag naar koeling laag is, waardoor volgens de fabrikant tot 0,2 liter brandstof per 100 kilometer wordt bespaard. De Tank Upgrade van 40 liter naar 50 liter wordt aanbevolen voor een kleine meerprijs. Dit betekent dat de tank tot 900 kilometer meegaat.

Afmetingen

De vorige versie van de Skoda Fabia (2014-2020) werd zowel als hatchback sedan én als stationwagen variant gebouwd. Hierdoor werden de lengte, de hoogte en het laadoppervlak van het model vergroot. De Skoda Fabia RS had een laadvermogen van 300 liter, terwijl de Skoda Fabia RS stationwagen een laadvermogen van ongeveer 480 liter had. Met de achterbank neergeklapt neemt de bagageruimte toe tot ongeveer 1.485 liter.

De huidige generatie wordt gekenmerkt door haar aanzienlijke afmetingen en bagageruimte. In vergelijking met zijn voorganger meet het model 4,1 meter in lengte en 1,8 meter in breedte. De nieuwe grootteverhoudingen zijn positief merkbaar, zowel voorin als op de achterbank. De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter, met de achterbank neergeklapt tot 1.190 liter. De nieuwe generatie komt ook alleen als 5-deurs.

Bouwjaar 2022
Lengte, breedte, hoogte 4,11 meter x 1,78 meter x 1,45 meter
Wielbasis 2,5 m
Inhoud bagageruimte 380 l - 1.190 l
Ledig gewicht 1.116 kg - 1.339 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.509 kg - 1.709 Kg
Cilinderinhoud 999 cm³
Koppel 200 Nm
Topsnelheid 172 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,5 s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 5,1 l
CO²-uitstoot 116 g/km - 131 g/km

Varianten

Er zijn in totaal vijf uitvoeringsvarianten van de nieuwe Skoda Fabia: het instapmodel Easy, Active, Ambition, Style en het topmodel Monte Carlo. Er zijn vier vermogensniveaus beschikbaar - 66 pk, 85 pk, 95 pk, 110 pk - en een keuze uit een 5-, 6- of 7-versnellingsbak met DSG. Het topmodel van de nieuwe generatie is de Fabia Monte Carlo. Op technisch vlak zijn er weinig verrassingen, maar de nadruk ligt op de optiek. Hier komt het model met zwarte details. Met zijn 66 pk is het basismodel nogal traag op de weg en ook de uitrusting is karig. Daarom is het de moeite waard om met een hogere variant te beginnen.

Prijs

Het basismodel met handgeschakelde vijfversnellingsbak begint bij nieuwprijzen vanaf 13.990 euro. Het hoogste prestatieniveau Monte Carlo met zeventraps DSG-versnellingsbak is leverbaar vanaf 25.850 euro. Fabia RS occasions van de oude generatie beginnen bij ongeveer 7.500 euro. Occasions van de nieuwe generatie zijn geprijsd vanaf 12.900 euro, dus het is de moeite waard om een paar jaar te wachten met de aanschaf. Als jaarwagen beginnen de aanbiedingen bij 14.990 euro. Leaseaanbiedingen voor een model van de vierde generatie voor twee jaar beginnen bij 100 euro per maand, afhankelijk van de variant.

Design

Exterieur

De nieuwe Fabia is trouw gebleven aan zijn opvallende design. Het MQB-A0-platform van de Groep voor instapmodellen vormt de onderbouw en maakt het model tot het grootste in zijn soort. Het harde, kristallijne ontwerp is iets ronder dan zijn voorganger. Scherp vormgegeven koplampen, een dominant radiatorrooster en een opvallende dakrandspoiler vormen het aerodynamische uiterlijk. Dit is ook merkbaar in een vergelijkbaar lage luchtweerstand. Moderne LED-koplampen zijn standaard. De nieuwe Skoda Fabia is verkrijgbaar in negen lakafwerkingen, met name de nieuwe kleuren Phoenix Orange en Graphite Grey.

Interieur

Het ruime interieur heeft een nette moderne uitstraling. Het infotainmentpaneel wordt bediend via touch, geheel volgens de tijd. Op verzoek zijn ook digitale instrumenten beschikbaar. De displays kunnen worden aangepast in vijf uitvoeringen. De bediening is aangenaam en intuïtief. Qua ruimte past zelfs een lange bestuurder comfortabel achter het stuur en ook op de achterbank hebben twee lange volwassenen een prettige rit. Bovendien zijn talrijke intelligente details ingebouwd, die de fabrikant "Simply Clever"-oplossingen noemt. Deze omvatten een smartphone-vak in het stoelkussen, een paraplu in het opbergvak in de bestuurdersdeur en bekerhouders voor de achterbank. Talrijke compartimenten en een grote bagageruimte ronden het ruime voertuig af. Alleen de doorlopende plastic bekleding doet afbreuk aan de algemene indruk.

skoda-fabia-rs-interior skoda-fabia-rs-seats

Veiligheid

Net als de andere Fabia-generaties zet het nieuwe model de serie topwaarderingen op het gebied van veiligheid voort. In de Euro NCAP-test kreeg hij vijf sterren, waarmee hij één van de veiligste voertuigen in zijn klasse is. Het instapmodel behaalt 78 procent van de maximaal haalbare punten in de referentietest voor botsveiligheid. Tot negen airbags beschermen de inzittenden in geval van nood. Verschillende assistentiesystemen zoals verkeersbordherkenning of een assistent voor het veranderen van rijstrook vergemakkelijken de rijervaring. Zelfs gedeeltelijk autonoom rijden is mogelijk voor een meerprijs.

Alternatieven

Met zijn royale ruimte en geavanceerde Volkswagen-technologie gooit de nieuwe Skoda Fabia het segment van de kleine auto's op zijn kop. Hoewel zijn prijs aanzienlijk is gestegen, steekt hij nog steeds positief af bij andere kleine auto's. Alternatieve modellen zijn de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Peugeot 208.

In vergelijking met de Volkswagen Polo maakt het Tsjechische broertje indruk met bijna 30 liter meer bagageruimtevolume en een ruimer interieur. Over het geheel genomen ziet de Polo er echter iets verfijnder en comfortabeler uit. Met een beginprijs van 19.345 euro (basismodel met 90 pk) ligt de Volkswagen classic beduidend hoger dan de prijs van een vergelijkbaar Fabia-model. Het basismodel van concurrent Seat begint bij 15.990 euro met 80 pk. In vergelijking met de Fabia in dezelfde motorklasse is deze 300 euro goedkoper. De Seat Ibiza motorvariant op natural gas is voordelig voor de portemonnee en het milieu.

De slanke auto is een optimale stadsauto. Hij biedt echter minder bagageruimte dan de Fabia. Als een krachtige motor belangrijk voor je is, moet je de Peugeot 208 eens nader bekijken. Met een cilinderinhoud van 1,2 liter en een uitgekiende krachtoverbrenging laat het model de Fabia achter zich op de snelweg. Hij scoort ook met een groot aantal verschillende motorvarianten, waaronder zelfs een elektrische variant. Ook in de crashtest komt de Peugeot als beste uit de bus tegen de Fabia.

FAQ

Komt er een nieuwe Skoda Fabia Combi?
Vanwege de strenge Europese emissienorm komt er geen Fabia stationwagen en ook de bouw van een Fabia RS is onzeker. De stationwagen versie van de Fabia's wordt dus stopgezet en de vorige generatie wordt waarschijnlijk nog maar tot het einde van het jaar gebouwd. Er wordt gespeculeerd of er in plaats daarvan een elektrische auto zal volgen.
Komt er een nieuwe Skoda Fabia RS?
Of er een Fabia RS sportversie komt is nog niet duidelijk. Kenners speculeren al of er een serie trim komt voor de vierde generatie.

Beoordelingen voor Skoda Fabia

307 Beoordelingen

4,5