Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-superb-combi-front

Skoda Superb

1 / 3
skoda-superb-combi-front
skoda-superb-combi-side
skoda-superb-back

Sterke punten

  • Zo’n beetje de ruimste auto op de markt
  • Veel gebruiksgemak
  • Ook als plug-in hybride (iV)

Zwakke punten

  • Niet heel spannend
  • Erg groot
  • Sommige motoren hebben beperkt vermogen

Skoda Superb : een overzicht

4,8 (98 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Skoda Superb, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Skoda Superb: ruimtewonder

De Skoda Superb bestaat eigenlijk al heel lang, maar sinds 2001 is het model herkenbaar als de grote Skoda zoals we hem vandaag de dag nog kennen. Van de Skoda Superb bestaan diverse generaties. Alle modellen hebben een grote overeenkomst: ze zijn extreem ruim. Er bestaat bijna geen praktischere familie-auto. Lees meer.

Interesse in een Skoda Superb

Skoda Superb occasions
Skoda Superb nieuwe auto's
Skoda Superb dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel ruimte, zelfs op de achterbank en in de bagageruimte.
  • Scherp geprijsd ten opzichte van concurrenten uit hetzelfde segment.
  • Rijke uitrusting, ook voor basisversie.
  • Vol met ‘simply clever’-vondsten, zoals paraplu’s in de deuren.

Skoda Superb generaties

De geschiedenis van de Skoda Superb gaat verder terug dan je zou denken. Toe aan een compacte geschiedenisles? We zetten de historie van de Superb – inclusief alle generaties – even op een rij. De naam Superb wordt voor het eerst in oktober 1934 genoemd, zo blijkt uit interne documenten. In de lente van 1935 is het zover: de productie van de eerste Superb start als ultiem vlaggenschip van Skoda. Tot 1949 worden er bijna 900 exemplaren geproduceerd. De Superb was er in vijf verschillende varianten, met een zescilinder of een V8-motor. De meeste exemplaren kregen een op maat gemaakt koetswerk, geheel naar de wensen van de koper. Daarna werd het stil en de naam Superb verdween naar de achtergrond.

Tot 2001. Skoda presenteerde in dat jaar op de IAA in Frankfurt een nieuwe zakensedan met de naam Superb. De auto werd aangeboden met drie verschillende benzine- en twee dieselmotoren. De vermogens varieerden van 115 pk tot 193 pk voor de topversie met 2,8-liter V6-motor. Er verschenen ook dieselmotoren, zoals een 1,9-liter TDI met 130 pk en een 2,5-liter zescilinder TDI met 155 pk.

De productie van de eerste (moderne) generatie Superb begon op 1 oktober 2001 in het Tsjechische Kvasiny, nadat deze fabriek voor 200 miljoen euro was verbouwd. In het voorjaar van 2002 werden de allereerste exemplaren afgeleverd. Tot 2008 bleef de eerste generatie van de Superb – waarvan Skoda meer dan 136.000 exemplaren heeft gebouwd – in productie. Behalve in Tsjechië werd het model ook in China, Oekraïne en Kazachstan gebouwd.

Door naar maart 2008. Skoda presenteert op dat moment op de Autosalon van Genève de tweede generatie Superb. Na een hatchback met opvallende Twindoor-achterklep verschijnt er ook een tweede carrosserievariant: de Superb Combi. Toen de productie van de tweede generatie in 2015 werd beëindigd, waren er 618.000 exemplaren van de productielijn gerold. Een succesnummer dus!

De derde generatie Skoda Superb werd in 2015 gepresenteerd in Praag. De ruime Superb Combi verscheen nog datzelfde jaar. Een versie met een plug-in hybride aandrijflijn – de Superb iV – volgde in de herfst van 2019. Deze variant heeft een systeemvermogen van 218 pk en kan tot 62 kilometer puur elektrisch rijden. Van de derde generatie Skoda Superb zijn meer dan 700.000 exemplaren geproduceerd.

In 2023 stelde Skoda de vierde generatie Superb voor. Dat model heeft voor het eerst mild-hybride technologie. Ook levert Skoda plug-in hybride technologie, nu met een elektrische actieradius van maar liefst 100 kilometer.

Technische gegevens

Motorisatie

De derde generatie van de Skoda Superb verscheen in 2015 op de markt en kreeg een facelift in 2019. Voor de facelift was de keuze uit verschillende motoren wat ruimer en er is sinds de update voor het eerst een plug-in hybride verkrijgbaar.

Het benzinegamma bestaat sinds de facelift uit slechts één motor: een viercilinder1,5-liter TSI-turbobenzinemotor. Het is een bekend motorblok, want hij is terug te vinden in legio andere modellen van merken uit de Volkswagen Group. Het getuigt van betrouwbare techniek. Het blok levert een vermogen van 100 kW (150 pk) en is altijd gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak. Deze automaat beschikt over een dubbele koppeling voor naadloze overgang tussen de zeven versnellingen.

Van de derde generatie Superb is ook een 1.4 TSI PHEV verschenen, een plug-in hybride versie met stekker dus. Die maakt gebruik van de ‘oude’ 1,4-liter benzinemotor, maar is gekoppeld aan een elektromotor. Dat levert een gecombineerd vermogen op van 160 kW (218 pk). Ook de plug-in hybride wordt alleen geleverd met een automaat.

De vierde generatie Skoda Superb zet nog meer in op elektrificatie. Er is in Nederland keuze uit mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. Een automatische DSG-transmissie is altijd standaard. De Skoda Superb Combi Plug-In Hybrid heeft een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) en maakt gebruik van een 25,7 kWh accu die een elektrische actieradius van 100 kilometer (WLTP) mogelijk maakt. Het opladen kan met 11 kW (wallbox, openbare laadpunten) en nog sneller met 50 kW snelladen (25 minuten van 10-80%).

De Skoda Superb 1.5 TSI e-TEC met 110 kW (150 pk) vormt een alternatief voor de stekkerhybride. De versie met mild-hybride technologie heeft een 48 volt riemaangedreven starter-generator, een lithium-ion-batterij en cilinderuitschakeling (ACT+). De bij het remmen teruggewonnen elektriciteit kan voor een powerboost zorgen, maar is ook te gebruiken om met uitgeschakelde benzinemotor te ‘zeilen’.

Afmetingen

De Skoda Superb maakt deel uit van het D-segment, maar qua formaat flirt hij met de grenzen van het hogere E-segment. De derde generatie Superb is 4,86 meter lang en 1,86 meter breed. Daarmee is hij nog net wat langer dan een Volkswagen Passat, en komt hij in de buurt van bijvoorbeeld een Audi A6 of een BMW 5 Serie. De derde generatie Superb is vooral een praktische auto. Zo krijg je in de Combi 660 liter bagageruimte, die uit te breiden is tot 1.950 liter met de achterbank neergeklapt. Ook als inzittende heb je weinig te klagen, want zowel voor- als achterin biedt de Superb meer dan genoeg hoofd- en beenruimte, dankzij een lange wielbasis van 2,84 meter.

De vierde generatie Skoda Superb is nog groter. De Hatchback is 4,91 meter (+4,0 cm) lang en de Combi 4,90 meter (+4,3 cm). De breedte komt uit op 1,85 meter (-1,5 cm). Zowel de Hatchback als de Combi is 1,48 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,84 meter. De bagageruimte van de Hatchback heeft een inhoud van 645 liter (+20 l). De Superb Combi gaat nog een stapje verder met een bagageruimte van 690 liter (+30 l). Door de achterbank van de Combi neer te klappen wordt dat uitgebreid tot een stevige 1.920 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Skoda Superb Gen3 Skoda Superb Gen 4
Marktintroductie 2015 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,86 x 1,49 x 1,86 m
4,91 x 1,85 x 1,48 m
Wielbasis 2,84 m 2,84 m
Inhoud bagageruimte 660 tot 1.950 l 645 tot 1.920 l
Ledig gewicht 1.482 tot 1.752 kg 1.467 tot 1.833 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.049 tot 2.260 kg N.b.
Motorinhoud 1,395 tot 1,498 cm3 N.b.
Vermogen 110 tot 160 kW (150 tot 218 pk) 110 tot 150 kW (150 tot 204 pk)
Koppel 250 Nm N.b.
Topsnelheid 211 tot 224 km/u N.b.
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8 tot 9,1 sec N.b.
Tankinhoud 50 tot 66 liter N.b.
Verbruik 1,1 tot 6,2 l/100 km N.b.
CO₂-uitstoot 26 tot 140 g/km N.b.

Varianten

De derde generatie Skoda Superb is onder meer geleverd als Business Edition, Business Edition Plus en als Sportline business. De Business Edition is daarin de basisversie, al wordt die wel meteen goed uitgerust. Je krijgt zowaar een digitaal bestuurdersdisplay (Virtual Cockpit), een volwaardig infotainmentsysteem met navigatie, automatische klimaatregeling en smartphoneconnectiviteit. Ook parkeersensoren achter en keyless entry en start zijn standaard aanwezig, evenals LED-verlichting

De Business Edition Plus voegt onder andere een achteruitrijcamera, verwarmbare voorstoelen met geheugenfunctie en 17-inch velgen toe. De Sportline Business is de rijkst uitgevoerde versie van de Superb en biedt onder meer ook sportieve accenten, sportstoelen, een met alcantara bekleed interieur, 18-inch lichtmetalen wielen, Matrix koplampen en een sportstuur met flippers voor de automaat. Uiteraard is er ook de mogelijkheid om de uitvoeringen aan te kleden met diverse opties, zoals grotere velgen, extra veiligheidssystemen, bagage-accessoires voor in de kofferbak, stuurwielverwarming, panoramadak, dakdragers etc.

Prijzen

De prijzen van de vierde generatie Skoda Superb zijn op het moment van schrijven nog niet bekend. Als occasion is de Skoda Superb heel bereikbaar. De prijzen beginnen al bij ongeveer 2.000 euro. Daarna lopen ze op tot dik 50.000 euro, maar dan heb je wel een nagenoeg een nieuwe plug-in hybride Superb Comb iV uit 2022 met weinig kilometers.

Design

Buitenkant

Ken je Skoda een beetje, dan weet je dat het merk niet uitpakt met gewaagde stijlkeuzes. Ook de Superb beantwoordt aan die beschrijving. Toch heeft de auto een mooi design. De koplampen met de subtiele knik aan de uithoeken geven het model een dynamische snuit, terwijl de V-vormige LED-signatuur hem achteraan herkenbaar maken. Het silhouet is dan weer tijdloos klassiek, waarbij de sedan zelfs enigszins de vorm van een vierdeurs sedan lijkt over te nemen en de stationwagon afziet van de trend naar schuin aflopende daklijnen, wat de kofferruimte dan weer ten goede komt.

Binnenkant

Binnenin meer van hetzelfde. Zo is het interieur van de Superb afgewerkt met aangename, stevige materialen, een groot infotainmentscherm, een digitaal bestuurdersdisplay en een mooi tweespaaks stuurwiel. Spannend oogt het allemaal niet met zijn vele tinten grijs, zijn eenvoudige lijnenspel en zijn hoge, nogal ouderwetse schakelpook. Dat maakt de Superb echter goed met zijn onberispelijke ruimteaanbod, want je vindt er genoeg plek voor zowel personen als hun bagage.

Veiligheid

Bij zijn laatste crashtests kende de Euro NCAP de Skoda Superb de topscore van vijf uit vijf sterren toe. Het moet wel gezegd dat die botsproeven plaatsvonden in 2015, na de lancering van het model. Kijken we naar de veiligheidsuitrusting die je standaard mee krijgt, dan constateren we dat een hoop veiligheidssystemen niet standaard aanwezig zijn. Die kunnen optioneel wel bijgekocht worden, maar slechts vanaf de hogere uitrustingsniveaus.

Alternatieven

Concurrenten van de Skoda Superb komen in de vorm van de Ford Mondeo en Opel Insignia. Ook concerngenoot Volkswagen Passat is een alternatief, maar ook dat model loopt op zijn laatste benen. Elders kun je gaan kijken voor een Toyota Camry als je aan een sedan voldoende hebt, of een Mazda 6 die eveneens als sedan of stationwagon verkrijgbaar is. Andere concurrenten zijn de BMW 3-serie en de Audi A4, echter zijn die modellen veel kleiner. Vergelijken met de BMW 5 serie of Audi A6 kan het qua afmetingen weer wel, maar die zijn dan weer een stuk duurder dan de Superb. De grootste concurrent bevindt zich misschien wel in eigen huis, want een Skoda Octavia is maar net kleiner, maar toch een stuk goedkoper dan de Superb.

FAQ

Waarom zou je kiezen voor de Skoda Superb?
Eén van de voornaamste redenen om te kiezen voor de Skoda Superb is zijn ruime interieur. Hij biedt zeer veel beenruimte achterin en ook de kofferbak is groot genoeg voor alles wat je maar kunt bedenken. Klap je de achterbank plat, beschik je bijna over 2.000 liter aan bagageruimte!
Is de Skoda Superb er alleen als Stationwagon?
De laatste generatie van de Skoda Superb is er sinds de facelift inderdaad alleen nog maar als stationwagon. Prefereer je de sedan boven de Combi? Dan moet je er op de occasionmarkt naar op zoek.

Meer informatie

Modellen

Speciaal