Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-ignis-front

Suzuki Ignis

1 / 3
suzuki-ignis-front
suzuki-ignis-side
suzuki-ignis-back

Sterke punten

  • Zuinig autootje
  • Compact en hoge instap
  • Ook met vierwielaandrijving

Zwakke punten

  • Weinig ruimte voor achterpassagiers
  • Zwakke motorisering
  • Kleine bagageruimte

Suzuki Ignis : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Ignis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki Ignis: ultracompacte SUV

In 2001 lanceert Suzuki de Ignis, een hoog op de poten staande drie- en vijfdeurs hatchback in het B-segment. Dat model verdwijnt in 2006. Tien jaar later introduceert Suzuki de nieuwe Ignis, een stoer mini-SUV’tje met voor- en vierwielaandrijving. Sinds 2020 is elke nieuwe Ignis een Mild Hybrid. Lees meer

Interesse in een Suzuki Ignis

Suzuki Ignis occasions
Suzuki Ignis nieuwe auto's
Suzuki Ignis dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zuinig en schoon
  • Stille en prettige motor
  • Veilig
  • Comfortabel

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Suzuki Ignis is er met een 1,3-litermotor in combinatie met een handmatig te bedienen of een automatische transmissie. In 2003 verschijnt de driedeurs Ignis Sport met een 1,5-litermotor. Die motor is ook geleverd in de andere vijfdeursversies, ook met automaat en zelfs vierwielaandrijving. Van 2003 tot 2006 is er ook een 1.3 diesel. Het is een beetje treurig, maar alle versies van de Ignis van voor 2006 hebben milieulabel G.

In 2016 lanceert Suzuki de nieuwe Ignis, met een 1,2-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor. Die is er met handmatig te bedienen en met automatische transmissies. De Allgrip-versie is voorzien van vierwielaandrijving, wat het lichte autootje een aardige offroader maakt. In 2019 verschijnt de Smart Hybrid-uitvoering, een Mild Hybrid met een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km. Ook die is verkrijgbaar met Allgrip-4WD.

Vanaf 2020 is de Swift er uitsluitend als Smart Hybrid, met een iets kleinere benzinemotor (1.197 in plaats van 1.242 cm3) en een vermogen van 61 kW (83 pk). De Allgrip-versie is nog steeds leverbaar. De huidige Ignis heeft milieulabel B, versies met automaat (een continu variabele transmissie) of 4WD hebben milieulabel C.

Afmetingen

De Suzuki Swift is zoals de importeur het noemt, een ultracompacte SUV. Hij is slechts 3,700 meter lang, 1,690 meter breed en 1,605 meter hoog. De wielbasis is 2,435 meter. De bagageruimte meet met de achterbankleuning rechtop slechts 204 liter in de vierwielaangedreven Ignis, de basisversie Comfort (met vijf zitplaatsen) biedt 267 liter en de versies Select en Style (vier zitplaatsen) 260 liter. Met de achterbank neergeklapt is het maximaal 1.100 liter. Doordat de Swift zo klein is en korte overhangen heeft, is de draaicirkel nog geen 9,5 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Suzuki Ignis
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 3,700 x 1,690 x 1,605 m
Wielbasis 2,435 m
Inhoud bagageruimte 204 – 1.100 l
Ledig gewicht 835 – 885 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.330 kg
Cilinderinhoud 1.197 – 1.242 cm3
Vermogen 61 – 66 kW (83 – 90 pk)
Koppel 107 – 120 Nm
Topsnelheid 155 – 165 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,4 – 12,8 sec
Tankinhoud 30 – 32 l
Verbruik 4,9 – 5,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 110 – 123 g/km

Varianten

De huidige Suzuki Ignis is er alleen als vijfdeurs hatchback, in de uitvoeringen Comfort, Select en Style. De Select en de Style zijn optioneel leverbaar met traploze CVT-automaat en met Allgrip-vierwielaandrijving, maar niet tegelijk.

De basisuitvoering Comfort is standaard voorzien van onder meer airco, Suzuki Audio System met digitale DAB+-radio, Bluetooth, LED-verlichting, diverse elektronische veiligheids- en rijhulpsystemen. De Select-uitvoering staat op lichtmetalen 16-inch wielen en is uitgerust met onder meer stoelverwarming voorin, een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning, achteruitrijcamera met hulplijnen en Suzuki Safety System. De Style-uitvoering heeft verder climate- en cruisecontrol, navigatie, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter en Smart Entry & Start system.

Prijzen

Een nieuwe Suzuki Ignis kost ongeveer 21.000 euro. De duurste variant is de Style-uitvoering met Allgrip; die is er voor nog geen 30.000 euro. Heel oude Ignis-occasions tik je al voor minder dan duizend euro op de kop. Een occasion van de huidige generatie vind je voor prijzen vanaf 10.000 euro voor de Comfort-uitvoering. Luxere en veiligere versies vind je voor een paar duizend euro extra, eigenlijk net zoals bij nieuwe exemplaren. Goed om te weten: de Suzuki Ignis is door de ANWB uitgeroepen tot meest waardevaste stadsauto.

Design

Buitenkant

De Suzuki Ignis is weliswaar een stadsautootje, hij oogt als een echte SUV. De carrosserie is hoog en hoekig en het front oogt stoer. De Ignis staat hoog op de relatief grote wielen. Opvallend is de knik in de taillelijn aan de voet van de C-stijl en de diagonale gleuven die het grote plaatoppervlak wat breken en opleuken. Door de geknepen raampartij, de hoge neus en achterkant is het uitzicht verre van optimaal. Grappig zijn de plooien rond de wielkasten, waardoor de wielkastranden nog verder naar buiten lijken te komen.

Ondanks de stoere maar vrolijke vormen van de Ignis is hij vrijwel uitsluitend in grijzige metallic-tinten leverbaar, waarvan oranjebruin en rood de vrolijkste zijn. En parelmoerwit.

Binnenkant

De Suzuki Ignis is klein en ontworpen als vierzitter. Dat de basisversie als vijfzitter door het leven mag gaan, heeft vooral te maken met het feit dat de achterbank in ongelijke delen neerklapbaar is. Daardoor wekt Suzuki de suggestie dat je of één of twee zitplaatsjes achterin overhoudt als je een deel van de rugleuning omklapt. De andere versies zijn voorzien van een in het midden gedeelde achterbankleuning, zodat de achterbank twee iets realistischere zitplaatsen achterin biedt. Bovendien is de rugleuning in de Select en Style in hoek verstelbaar voor wat extra comfort achterin.

Veiligheid

Euro NCAP heeft het eerst de Suzuki Ignis Comfort getest, die niet is uitgerust met het Suzuki Safety System. Dat pakket omvat Dual Camera Brake Support, Lane Departure Warning en Vehicle Sway Warning en kost zo’n duizend euro extra. Voor de Select en Style behoort dat pakket tot de standaarduitrusting. De Ignis Comfort zonder Suzuki Safety System scoort drie van de vijf sterren. De versies mét het pakket scoren de volle vijf sterren van Euro NCAP.

Alternatieven

Alternatieven voor de Suzuki Ignis zijn de Fiat Panda en dan vooral de Cross en 4x4, en de Kia Picanto, maar dat is nog minder een SUV. Een wat ouder alternatief is de Suzuki SX4 – eigenlijk de opvolger van de eerste Ignis en de voorloper van de huidige – en zijn tweelingbroer, de Fiat Sedici.

FAQ

Hoe terreinvaardig is de Suzuki Ignis?
Natuurlijk is de Suzuki Ignis eigenlijk een stadsauto. Maar doordat ie zo licht en compact is, kan hij verrassend goed uit de voeten in licht terrein als je een versie met vierwielaandrijving (Allgrip) neemt.
Hoe lang bestaat de Suzuki Ignis al?
Het huidige model van de Suzuki Ignis is al sinds 2016 in productie. De oorspronkelijke Ignis verscheen in 2001 en bleef in twee generaties in productie tot in 2007. In de tussentijd nam de Suzuki SX4 de positie van de Ignis in. De huidige Ignis is dus eigenlijk de opvolger van de SX4.
Wat houdt Allgrip in in de Suzuki Ignis?
Allgrip is de vierwielaandrijving van de Suzuki Ignis. Oorspronkelijk heeft de Ignis voorwielaandrijving, maar zodra het systeem detecteert dat de voorwielen hun grip op de weg dreigen te verliezen, verdeelt het automatisch de aandrijfkracht over alle vier wielen voor maximale grip op de ondergrond. Het systeem maakt van de Suzuki Ignis geen échte terreinauto, maar zorgt wel voor extra grip en veiligheid als het wegdek glad is door sneeuw, ijzel en modder. En ook op licht onverhard terrein komt Allgrip goed van pas.
Is de Suzuki Ignis leverbaar met automatische transmissie?
Jazeker! Een automatische transmissie in een kleine auto is bijzonder omdat een traditionele automaat zwaar is en veel ruimte inneemt. Maar de Ignis is voorzien van een compacte CVT, een continu variabele transmissie, die zelf de juiste overbrenging kiest afhankelijk van de belasting van de aandrijflijn.

Beoordelingen voor Suzuki Ignis

14 Beoordelingen

4,2