Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-vitara-front

Suzuki Vitara

1 / 3
suzuki-vitara-front
suzuki-vitara-side
suzuki-vitara-back

Sterke punten

  • Voordelige, robuuste alleskunner
  • Laag verbruik vierde generatie
  • Zeer goede betrouwbaarheid

Zwakke punten

  • Eerste generaties niet de zuinigste
  • Matige veiligheidsscore vroege modellen
  • Vierde generatie wat anoniem

Suzuki Vitara : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Vitara, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki Vitara: van het terrein naar de weg

De Suzuki Vitara begon zijn carrière als compacte offroader en groeide in vier modelgeneraties uit tot een belangrijke speler in het huidige compacte SUV-segment. Het model scoort doorgaans goed in de betrouwbaarheidsstatistieken en biedt veel waar voor zijn geld. De tweede en derde generatie werden hier verkocht als Grand Vitara. Lees meer

Interesse in een Suzuki Vitara

Suzuki Vitara occasions
Suzuki Vitara nieuwe auto's
Suzuki Vitara dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vroege modellen zijn voordelig, robuust en kunnen ieder terrein aan
  • Vanaf tweede generatie gingen ook de praktische eigenschappen erop vooruit
  • Goede betrouwbaarheidsstatistieken voor alle modelgeneratie
  • Vierde generatie ook met zuinige hybride aandrijflijnen

Technische gegevens

Motorisatie

Het motorenaanbod van de Suzuki Vitara bestaat vooral uit viercilindermotoren, met een inhoud van 1,0- tot 2,0-liter. De eerste drie modelgeneraties waren ook leverbaar met V6-motoren. Veruit de meeste uitvoeringen zijn voorzien van permanente vierwielaandrijving, maar varianten met alleen achterwielaandrijving zijn er ook. De vierde generatie heeft standaard voorwielaandrijving. Bij de Suzuki Vitara hebben modellen met handgeschakelde transmissie de overhand, maar iedere modelgeneratie was ook leverbaar met automaat. De hybride versie van de vierde generatie Suzuki Vitara is er zelfs alleen met automaat. De vierde generatie Suzuki Vitara is de enige met hybrideversies. De meeste zijn mild hybrid (beperkte elektrische ondersteuning), maar er is sinds 2022 ook een ‘echte’ hybride.

Afmetingen

Net als veel andere modellen is de Suzuki Vitara in de loop der jaren flink gegroeid. Het eerste model uit 1988 was 3,6 tot 3,7 meter lang (afhankelijk van carrosserievorm), de vierde generatie meet net geen 4,2 meter in de lengte. In de tussentijd was de extra verlengde versie Grand Vitara XL-7 nog langer, met bijna 4,8 meter lengte. Afhankelijk van de uitvoering heeft de breedte wel altijd rond de 1,7 meter geschommeld. In de hoogte is de auto juist iets kleiner geworden. De eerste drie modelgeneraties waren ongeveer 1,7 meter hoog, de vierde generatie ongeveer 1,6 meter. Dat is voor een groot deel te verklaren door de afgenomen rijhoogte van de auto. De eerste drie generaties waren leverbaar in kortere driedeursversie en langere vijfdeursvariant. De vierde generatie is er alleen nog als vijfdeurs.

De belangrijkste specificaties op een rij

Suzuki Vitara
Marktintroductie 1988
Lengte x breedte x hoogte 3,56-4,76 x 1,64-1,84 x 1,61-1,74 m
Wielbasis 2,20-2,80 m
Inhoud bagageruimte 202-277 l
Ledig gewicht 1.005-1.700 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.450-2.350 kg
Cilinderinhoud 998-3.195 cm3
Vermogen 82 kW (112 pk)-171 kW (233 pk)
Koppel 170-291 Nm
Topsnelheid 180-200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,7-9,3 s
Tankinhoud 47-66 l
Verbruik 5,3-10,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 121-245 g/km

Varianten

De Suzuki Vitara kent vooral een grote diversiteit aan carrosserievormen. In de basis was de auto leverbaar als korte driedeurs en de wat langere vijfdeursvariant. Een uitzondering hierop is de vierde generatie, die alleen nog leverbaar is als vijfdeurs. De eerste twee modelgeneraties kenden daarnaast ook nog een cabriovariant, op basis van de driedeursversie. Bij de Cabrio blijven portier- en B-stijlen volledig overeind staan, maar het dak boven de voorste zitplaatsen en het gehele dak bij de achterste zitplaatsen is wel te openen. Van 1998 tot en met 2006 was er ook nog de Suzuki Grand Vitara XL-7, een extra lange zevenpersoonsuitvoering van de auto.

Prijzen

Met een vanafprijs van 15.000 tot 25.000 euro was de eerste generatie Suzuki Vitara best betaalbaar te noemen, als je kijkt wat je voor dat bedrag terugkrijgt. Door toegenomen luxe aan boord had de tweede generatie een nieuwprijs van ongeveer 20.000 tot bijna 40.000 voor het topmodel (XL-7). De derde generatie Suzuki Vitara begon op een vergelijkbaar prijsniveau, maar werd door de invoering van de BPM (uitstootbelasting) steeds duurder en kostte uiteindelijk 36.000 tot 55.000 euro. De vierde generatie is dankzij zuinigere motoren een stuk vriendelijker geprijsd: afhankelijk van bouwjaar en uitvoering heeft die een vanafprijs van ongeveer 20.000 tot 37.000 euro.

Het occasionaanbod van de eerste generatie Suzuki Vitara is niet groot meer, aangezien het model aardig op leeftijd is geraakt. Daarnaast zijn veel exemplaren gebruikt om er daadwerkelijk mee offroad te gaan en hebben dus de nodige gebruikssporen. De exemplaren die er nog wel rondrijden, zijn wel heel betaalbaar. Voor zo’n 3.000 euro heb je al een net exemplaar. Ook de tweede generatie Suzuki Vitara wordt niet vaak aangeboden, maar deze exemplaren zijn doorgaans wel een stuk netter. Voor zo’n 4.000 tot 7.500 euro zijn goede exemplaren te vinden.

De derde generatie Suzuki Vitara is door toegenomen luxe en gebruiksgemak meer een reguliere occasion te noemen. Daar zijn ook nog veel meer exemplaren van te vinden. Afhankelijk van bouwjaar en uitvoering wordt daar zo’n 7.000 tot 15.000 euro voor gevraagd. De driedeursvariant is in Nederland wel relatief schaars. De vierde generatie is als occasion het meest populair en wordt ook veruit het meest aangeboden. De prijzen beginnen bij zo’n 12.000 euro, oplopend tot bijna-nieuwprijzen voor vrijwel nieuwe exemplaren.

Design

Buitenkant

Iedere modelgeneratie van de Suzuki Vitara is een compacte SUV. Het design volgde de trends van de periode. De eerste generatie heeft een strak en vierkant jaren-80-design, de tweede generatie volgt de ronde vormen van de late jaren ’90. De derde generatie had weer een strak en voor zijn tijd modern design. De laatste geldt ook voor de vierde generatie, die wat frivoler, maar ook anoniemer is vormgegeven.

Binnenkant

De eerste generatie Suzuki Vitara heeft een vooral doelgericht interieur. Alle basisvoorzieningen zijn er, maar echt luxe is het niet. Dat komt voorzichtig bij de tweede generatie. Vanaf de derde generatie zijn de uitrustingen aan boord op peil met de gemiddelde middenklasser van dezelfde leeftijd. Ook heb je qua vormgeving en indeling van het interieur niet meer nadrukkelijk het idee in een terreinwagen te zitten. In de vierde generatie herinnert zelfs vrijwel niets aan de offroad-oorsprong van de Suzuki Vitara.

Suzuki Vitara-Cockpit

Suzuki Vitara-Seats Suzuki Vitara-Boot

Veiligheid

De eerste modelgeneratie uit 1988 is nooit officieel op zijn veiligheid getest. Officiële veiligheidstests zoals die van de Euro NCAP waren namelijk nog niet ingevoerd. De tweede generatie werd wel getest en behaalde de matige score van drie sterren (van de vijf). De derde generatie wist bij de inmiddels aangescherpte tests een score van vier sterren te behalen, netjes in die tijd. De vierde generatie Suzuki Vitara gaat met alle vijf de sterren naar huis.

Alternatieven

Voor de eerdere modelgeneraties moet qua alternatieven vooral worden gekeken naar andere compacte offroaders. De toenmalige Jeep-modellen CJ en Wrangler zijn daarvan een voorbeeld, maar ook de voordeligere en nog iets kleinere Suzuki Jimny. Voor de latere modelgeneraties kom je in het compacte SUV-segment, waar het aanbod groot is. Toch komt misschien wel de belangrijkste concurrent uit eigen huis: de Suzuki S-Cross biedt net wat meer ruimte, uitrustingen en een mooiere afwerking. Toch is het prijsverschil niet groot, zeker als occasion.

FAQ

Is de Suzuki Vitara betrouwbaar?
Ja, de Suzuki Vitara scoort doorgaans bijzonder goed in betrouwbaarheids- en tevredenheidsstatistieken. Ook andere Suzuki-modellen scoren doorgaans goed.
Is de Suzuki Vitara zuinig?
De meeste Suzuki Vitara-modellen blinken niet uit in zuinigheid. Bij de eerste modellen waren offroad-prestaties belangrijker dan een laag verbruik. De vierde generatie Suzuki Vitara is er echter ook als hybride, die met een verbruik van 5,3 /100 km (WLTP) redelijk zuinig is.
Wat is het verschil tussen de Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross?
De Suzuki Vitara wordt onder de Suzuki S-Cross gepositioneerd. Die laatste biedt dus net wat meer luxe. Kijken we naar eerdere modelgeneraties, dan heeft de Vitara een duidelijke oorsprong als compacte offroader, terwijl de (SX4) S-Cross altijd al vooral voor gebruik op asfalt is bedoeld.
Hoeveel wegenbelasting betaal je voor de Suzuki Vitara?
Dat verschilt sterk per model. De allereerste Suzuki Vitara is een relatief lichte auto, terwijl andere wat oudere modellen juist vrij zwaar zijn. Een populaire versie zoals de vierde generatie Suzuki Vitara 1.6, die daar qua gewicht tussenin zit, kost gemiddeld 109,58 euro wegenbelasting per kwartaal.

Beoordelingen voor Suzuki Vitara

9 Beoordelingen

4,4