Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-celica-front

Toyota Celica

1 / 3
toyota-celica-front
toyota-celica-side
toyota-celica-back

Sterke punten

  • Robuuste motor
  • Hoge funfactor
  • Betaalbaar

Zwakke punten

  • Niet meer nieuw verkrijgbaar
  • Ouderwetse techniek
  • Hoog verbruik

Toyota Celica : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Celica, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Celica: betaalbare Japanse coupé

De compacte sportcoupé Toyota Celica werd tussen 1971 en 2005 in zeven generaties aangeboden. Het is de voorganger van de populaire Toyota Supra, die in 1986 als apart model doorging met behoud van de achterwielaandrijving. Vanaf dat jaar hadden alle verdere Celica-generaties voorwielaandrijving. Lees meer

Interesse in een Toyota Celica

Toyota Celica occasions
Toyota Celica dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Leuke betaalbare sportauto
  • Veel rijplezier
  • Grote schare fans
  • Ook met pittige motoren verkrijgbaar

Technische gegevens

Motorisatie

De laatste generatie van de Toyota Celica staat ook wel bekend als T230 en werd gebouwd van 1999 tot en met 2006. Toen de auto in 1999 op de markt verscheen kon je hem bestellen met enkel een 1,8-liter benzinemotor. Deze motor was fameus en oerdegelijk en droeg mede bij aan de betrouwbare reputatie van Toyota. Het blok was licht, maar leverde een pittig vermogen. De 1.8-liter VVT-i produceerde bij de introductie van de Celica 105 kW (143 pk) en was altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Best speciaal voor die tijd, want een versnellingsbak met zes verzetten zag je vooral bij de modellen in hogere segmenten van de premium merken.

Een jaar na de introductie van deze generatie Celica maakte nog een motor zijn intrede. Wederom een 1.8-liter VVT-i motor, echter ditmaal met 141 kW (192 pk). Meer vermogen voor de Celica dus. het maakte de auto nog leuker om te rijden. Deze versie stond in de brochure als Celica T Sport. Twee jaar later ontving de motor nog een update. Hij werd ietsje zuiniger, maar het vermogen bleef gelijk.

Afmetingen

Net als bij de vorige generaties was de Toyota Celica T230 weer ietsje groter dan zijn voorganger. Deze generatie van de Celica heeft een lengte van 4,34 meter, een breedte van 1,74 meter en een hoogte van slechts 1,32 meter. De wielbasis is met 2,60 meter redelijk riant te noemen voor het formaat auto. Toch hoef je binnenin geen zeeën aan ruimte te verwachten. Vooral achterin kun je als volwassene niet echt lekker zitten. Deze plek is voor (kleine) kinderen of spullen. Voorin de Celica is de ruimte meer dan prima en krijg je door de lage zit een echt sportwagen-gevoel. De bagageruimte heeft een inhoud van 365 liter. De grote achterklep van de sportwagen scoort punten op het gebied van praktisch nut, omdat die de kofferbak zeer toegankelijk maakt.

De belangrijkste specificaties op een rij

TOYOTA CELICA
Marktintroductie 1999
Lengte x breedte x hoogte 4,34 x 1,74 x 1,32 m
Wielbasis 2,60 m
Inhoud bagageruimte 365 l
Ledig gewicht 1.075 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.510 kg
Cilinderinhoud 1.974 cm3
Vermogen 105 – 141 kW (143 – 192 pk)
Koppel 172 - 80 Nm
Topsnelheid 205 – 225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,7 - 7,4 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 7,7 – 8,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 189 g/km

Varianten

De Toyota Celica van de T230 generatie is leverbaar geweest in twee smaakjes. Hij was er als 1.8 16v VVT-i met 105 kW (143 pk) en 1.8 16v VVt-i T Sport met 141 kW (192 pk). Beide modellen zijn gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen.

Heel veel mogelijkheden om je auto verder aan te passen naar eigen smaak was er niet echt. Je kon tegen meerprijs kiezen voor lederen bekleding, airco en een metallic lak. Wilde je al deze genoemde opties, dan kon je beter kiezen voor het Luxury Pack. Dat scheelde 500 euro.

De standaard uitrusting omvat onder meer ABS, airbags, centrale portiervergrendeling, elektrische bedienbare ramen, verwarmde buitenspiegels, bumpers in carrosseriekleur, zes speakers, sportstoelen, 16-inch wielen. De T Sport-uitvoering was uitgevoerd met grotere remmen, aluminium sportpedalen en airco.

Prijzen

Prijzen voor de Toyota Celica T230 begonnen bij 26.500 euro. De T Sport-uitvoering mocht voor minimaal 31.000 euro mee van de Toyota-dealer. Inmiddels is de Celica niet meer nieuw te krijgen. Je bent dus genoodzaakt om uit te wijken naar de occasionmarkt. Prijzen voor knappe exemplaren liggen zo rond de 6.000 euro. Minder frisse Celica’s van deze generatie vind je al voor 2.000 euro.

Design

Buitenkant

De Toyota Celica T230 wordt gekenmerkt door zijn strakke design. Ten opzichte van zijn voorgangers is de auto puntiger en scherper. Dat zie je vooral aan de voorzijde. Waar zijn voorgangers beschikten over een setje klapkoplampen, beschikt de T230 over vaste koplampen die van breed taps toelopen naar achteren langs de motorkap. Op de achterzijde zijn twee relatief kleine achterlichtunits te vinden op de vrij rechte kont. De Toyota Celica van deze generatie is altijd een coupé en heeft dus twee deuren. Opvallend is de achterruitenwisser die je doorgaans niet op coupés ziet.

Binnenkant

De binnenzijde van de Toyota Celica T230 is sober, maar functioneel. De kleuren zwart en grijs voeren de boventoon, iets wat we vaker terugzien bij Toyota’s uit die tijd. Er zijn geen knoppen op het dunne, driespaaks stuur te vinden en van infotainmentschermen was toen nog geen sprake. Centraal op het dashboard is een radio te vinden, samen met de bediening van de climate control. Leuk detail is dat de wijzers van de tellers verticaal naar beneden wijzen als de auto niet operatief is. Zo kun je bij een dynamische rit in één oogopslag zien hoeveel toeren de motor draait en hoe hard je rijdt. Nog een kenmerk dat het sportieve karakter van de auto benadrukt is het gaspedaal dat op de vloer scharniert, voor het betere heel-toe schakelwerk. Het is een knipoog naar een rally-verleden. Met de vijfde generatie van de Celica deed Toyota niet onverdienstelijk mee aan het wereld rallykampioenschap met aan het stuur coureur Carlos Sainz: de vader van de gelijknamige Formule 1-coureur in dienst van Ferrari.

Veiligheid

De Toyota Celica is standaard voorzien van airbags voor zowel de bestuurder als de passagier. Dat was ten tijde van de introductie van de auto niet altijd vanzelfsprekend, helemaal niet voor zij-airbags en die had Celica ook. Verder kreeg je standaard ABS.

Alternatieven

Wie in de markt is voor een compacte coupé kan naast de Toyota Celica ook kiezen voor bijvoorbeeld de Audi TT, of de Opel Speedster, Fiat Coupe, Hyundai Coupe, Honda Civic of Ford Puma. Het zijn allemaal leuke coupés die niet meer in productie zijn, maar wel voor een betaalbare prijs als occasion op te pikken zijn.

FAQ

Welke modellen van de Toyota Celica zijn beschikbaar?
Van de Celica werden meerdere generaties uitgebracht, zeven in totaal. De T230 is de laatste geweest.
Is de Toyota Celica snel?
De krachtigste aandrijvingen van de afzonderlijke generaties halen bijna zonder uitzondering meer dan 200 km/u. Zelfs de kleinere motoren zijn met een beetje aanloop niet ver van deze topsnelheid verwijderd.
Hoeveel pk heeft de Toyota Celica?
Het vermogen van de Celica T230 varieert tussen 105 kW (143 pk) en 141 kW (192 pk), afhankelijk van de uitvoering. In combinatie met het lage gewicht belooft dit bergen rijplezier.

Beoordelingen voor Toyota Celica

14 Beoordelingen

4,6