Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-c70-front

Volvo C70

1 / 3
volvo-c70-front
volvo-c70-side
volvo-c70-back

Sterke punten

  • Sportieve lijnen
  • Veilige auto
  • Leverbaar als coupé en cabriolet

Zwakke punten

  • Onprettig onderstel
  • Weinig rijdynamiek
  • Beperkte binnenruimte

Volvo C70 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo C70, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo C70: sportieve Zweedse coupé en cabriolet

In 1997 introduceerde de Zweedse autofabrikant Volvo een elegante en tegelijkertijd sportieve coupé: de C70. De eerste generatie was verkrijgbaar als coupé en softtop cabriolet. De tweede generatie was er als hardtop. In 2013 rolde de laatste C70 van de productielijn. Lees meer.

Interesse in een Volvo C70

Volvo C70 occasions
Volvo C70 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een Volvo, dus veilig
  • Gezinsvriendelijke, zelfs de cabrioversie
  • Fraai ontwerp, met Italiaanse invloed
  • Wind in de haren, bol in de zon

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Volvo C70, geproduceerd tussen 1997 en 2005, was er in totaal met negen verschillende vijfcilindermotoren. Deze motoren varieerden afhankelijk van de coupé- of cabrioversie. In het geval van de Coupé waren er vijf verschillende benzinemotoren beschikbaar, met vermogens variërend van 120 kW (163 pk) tot 176 kW (240 pk). Deze productie duurde echter slechts tot 2002. De cabriolet had iets meer vermogen, namelijk 180 kW (245 pk). Alle varianten werden aangedreven door de voorwielen, en zowel automatische als handgeschakelde transmissies waren beschikbaar.

Bij de tweede generatie van de Volvo C70 (2005-2009) werden de eerste dieselmotoren geïntroduceerd. De start werd gemaakt met een viercilindermotor met 100 kW (136 pk), gevolgd door een vijfcilinder die het vermogen opvoerde tot 132 kW (180 pk). De benzinemotoren werden opnieuw vijfcilinders en varieerden in vermogen van 102 kW (140 pk) tot 169 kW (230 pk).

Bij de modelupdate in 2009 werden er nieuwe motoren leverbaar en vielen er veel af. Alleen de krachtigste vijfcilinder benzinemotor met 230 pk bleef in productie. Wat de dieselmotoren betreft, werden twee volledig nieuwe motoren geïntroduceerd, met vermogens van 110 kW (150 pk) en 130 kW (177 pk), en deze werden geproduceerd tot de stopzetting van de productie in 2013.

De Volvo C70 T5, met de 230 pk sterke benzinemotor, overleefde de modelupdate, in tegenstelling tot de andere benzinemodellen. Desondanks onderging ook deze variant enkele kleine wijzigingen op technisch gebied. Ondanks het feit dat het herziene ontwerp hem ruim 80 kg zwaarder heeft gemaakt, vertoont hij dankzij zijn meer aerodynamische vorm enige verbetering in brandstofefficiëntie. Hoewel de besparing van 0,4 liter per 100 km niet bijzonder opvallend is. De acceleratie van 0 tot 100 km/h blijft onveranderd op 8,0 seconden, en met een topsnelheid van 235 km/h is de Volvo C70 T5 ook sneller dan de andere varianten.

Afmetingen

De Volvo C70 is een slanke coupé of cabrio. Hij is 4,61 meter lang, 1,83 meter breed en 1,40 meter hoog. De wielbasis is 2,70 meter. De draaicirkel van de Volvo C70 is met 11,8 meter relatief groot, wat draaien in smalle steegjes en straten soms lastig maakt.

Het interieur biedt plaats aan maximaal vier personen. Het volume van de bagageruimte is standaard 200 liter.

Overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Volvo C70 T5 Tourer

Volvo C70 T5 Tourer
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,61 x 1,83 x 1,40 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 200 l.
Ledig gewicht 1.620 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.100 kg
Cilinderinhoud 2.521 cm3
Vermogen 169 kW (230 pk)
Koppel 320 Nm
Topsnelheid 235 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,0 s
Tankinhoud 62 l
Verbruik 9,4 l/100km
CO₂-uitstoot 219 g/km

Varianten

De Volvo C70 was beschikbaar in twee carrosserievarianten. De basisvorm was een tweedeurs coupé, ontworpen om een elegante en tegelijkertijd sportieve uitstraling te bieden. Als alternatief was de Volvo C70 ook beschikbaar als cabriolet. Vanwege de slechte geluidsisolatie en de gevoeligheid voor weersomstandigheden werd de oorspronkelijke stoffen softtop al snel vervangen door een driedelig stalen dak, dat volautomatisch in minder dan 30 seconden in de kofferbak verdween. In deze toestand was de kofferruimte slechts half zo groot.

De Volvo C70 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, zoals onder meer Kinetic, Momentum en Summum.

Prijzen

Met een oorspronkelijke nieuwprijs van meer dan 30.000 euro was de Volvo C70 verre van een koopje. Met een aantal opties of de wens voor een andere motor, stegen de prijzen zelfs tot ruim boven de 40.000 euro.

Als occasion daarentegen is de Volvo C70 verkrijgbaar voor aanzienlijk lagere prijzen. In goede staat is hij al beschikbaar voor minder dan 5.000 euro. Nieuwere modellen met weinig kilometers kosten echter al snel meer dan 8.000 euro.

De onderhoudskosten zijn gunstig, mede dankzij de zuinige en betrouwbare motoren. Reparaties zijn zelden nodig. Klanten dienen echter rekening te houden met een leeggewicht van ongeveer 1,8 ton, wat resulteert in een flinke motorrijtuigenbelasting.

Design

Buitenkant

Het esthetische doel van de Volvo C70 was om elegantie en sportiviteit te verenigen. Dat is best gelukt. De Zweden riepen daarvoor de hulp in van het gerenommeerde Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina. Het resultaat is een auto met heldere vormen, gehuld in een stoer, Scandinavisch ontwerp. Het eerste wat opvalt, is de elegant vlakke daklijn en het langgerekte, smalle rooster met discrete lamellen. Na de modelupdate is het front ook voorzien van extra chromen elementen.

Binnenkant

Het interieur van de Volvo C70 is voorzien van hoogwaardige materialen, zoals geborsteld aluminium en zacht leer. Voorin kunnen functies zoals de radio of de airconditioning eenvoudig worden aangepast met draaiknoppen. Parkeersensoren maken parkeren eenvoudig. Hoewel de achterbank vanwege de vorm van het koetswerk niet bijzonder ruim is, is wel voldoende hoofd- en beenruimte.

Veiligheid

Het merk Volvo staat bekend om zijn innovaties op het gebied van veiligheid, waarvan het meest bekende voorbeeld waarschijnlijk de introductie van de eerste driepuntsgordel is. De Volvo C70 zet ook sterk in op de bescherming van alle betrokkenen. Het is echter vermeldenswaardig dat er geen specifieke veiligheidstest is uitgevoerd door veiligheidsorganisatie Euro NCAP. Hierdoor is het, ondanks de algemene betrouwbaarheid van het merk, lastig om de exacte veiligheidsprestaties van de auto in te schatten. Niettemin zijn er verschillende veiligheidskenmerken aanwezig, waaronder versterkte koprolbescherming, gecontroleerd vervormbare kreukelzones bij een botsing en een carrosserie-ontwerp dat botskrachten verdeelt. Deze elementen beschermen niet alleen de inzittenden, maar ook andere weggebruikers. Daarnaast beschikt de Volvo C70 over veiligheidssystemen zoals ROPS (Roll Over Protection System) en een SIPS hoofd-schouder airbag.

Alternatieven

Tijdens de periode van zijn tweede generatie bevond de Volvo C70 zich in concurrentie met verschillende andere bekende modellen. Een voorbeeld hiervan is de Volkswagen Eos, die hogere prestaties biedt dan de Volvo C70, maar tegelijkertijd minder ruimte biedt voor passagiers en bagage. Een ander alternatief is de BMW 325i Cabrio, die zowel ruimte als prestaties combineert, maar wel meer kost in aanschaf. Daarnaast komt de Renault Mégane CC naar voren als een andere keuze. Ondanks het feit dat dit model de minst krachtige motor heeft, is het ook het meest betaalbare onder de hier genoemde modellen. Voor nog geen tweeduizend euro rij je met een occasion van deze Renault met je haren in de wind en je bol in de zon.

FAQ

Voor wie is de Volvo C70 het meest geschikt?
In de coupé-uitvoering is de Volvo C70 geschikt voor singles tot kleine gezinnen. De aankoop als eerste auto is ook goed denkbaar. De cabrioversie laat door een wegklapbaar dak weinig ruimte over voor de weekboodschappen in de bagageruimte.
Waarom heeft Volvo na de Volvo C70 geen cabrio’s meer gebouwd?
Met de sluiting van de fabriek waar de C70 gebouwd werd, stopte ook de productie van de Volvo cabrio’s. Sindsdien zijn er geen plannen meer voor zo’n model. Volvo heeft zijn focus verlegd naar middelgrote auto's en SUV's.
In welke kleuren is de Volvo C70 standaard verkrijgbaar?
De Volvo C70 kwam van de productielijn als coupé en cabriolet in 17 verschillende kleurvarianten. De Mexicaanse ontwerper José Diaz, die ook betrokken was bij het ontwerp van het interieur, werd ingeschakeld voor de kleurkeuze.

Beoordelingen voor Volvo C70

21 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Meer links