Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-s80-front

Volvo S80

1 / 3
volvo-s80-front
volvo-s80-side
volvo-s80-back

Sterke punten

  • Perfect voor de lange afstanden
  • Beveiligingssystemen bieden voldoende bescherming
  • Ideaal voor de wintersport: varianten met vierwielaandrijving (AWD)

Zwakke punten

  • Stevig prijskaartje
  • Inmiddels een ouder model, met vaak hoge kilometerstand
  • Grote motoren, die een slokje lusten

Volvo S80 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo S80, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo S80: veilige en comfortabele Zweedse sedan

De S80 is een grote sedan van het Zweedse merk Volvo. Het was het eerste model dat werd uitgebracht nadat Ford het Scandinavische merk had overgenomen. Bij de tweede generatie werd zowel het uiterlijk als de techniek flink aangepakt. Het model bleef in productie tot 2016. Het model werd toen vervangen door de Volvo S90. Lees meer

Interesse in een Volvo S80

Volvo S80 occasions
Volvo S80 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veilige familieauto
  • Ruim interieur
  • Krachtige aandrijflijnen
  • Op-en-top Zweeds design

Technische gegevens

Motorisatie

Bij zijn introductie in 1998 bood Volvo de S80 aan met vijf- en zescilinder benzinemotoren en vermogens van 140 tot 272 pk. Er waren ook vijfcilinder dieselmotoren met 130 tot 163 pk beschikbaar en zelfs een BiFuel-variant (aardgas/benzine). Alle motoren werden dwarsgeplaatst om meer ruimte in het interieur te creëren.

In maart 2006 verscheen de tweede generatie S80 op de markt. Deze bracht nieuwe zescilinder-in-lijn motoren en een 4,4-liter V8-motor met 315 pk en 440 Nm. Een automatische transmissie was alleen beschikbaar voor de zescilindermodellen met een cilinderinhoud van 3,2-liter of meer, en de V8. Voor het eerst was de S80 ook leverbaar met vierwielaandrijving (AWD). Dit geldt echter alleen voor de V8.

Bij de modelupdate van 2009 werden enkele nieuwe motoren aan het gamma toegevoegd en breidde Volvo het gamma naar beneden uit. Zo kwam er een 1,6-liter dieselmotor die Ford samen met het Frans PSA had ontwikkeld. De V8 werd eind 2010 geannuleerd. In 2011 kwam een opgewaardeerde 2,4-liter dieselmotor met vijf cilinders en 215 pk beschikbaar. Deze kreeg moderne common-rail twin-turbo technologie die een efficiëntere verbranding, een lager verbruik en een betere acceleratie mogelijk maakt.

De diesel van de D5-versie was er met keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een Geartronic-automaat met zes versnellingen. Beide transmissies hebben een sportstand en waren ook leverbaar met vierwielaandrijving (AWD).

Afmetingen

Met een lengte van 4,82 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,44 meter is de Volvo S80 van de eerste generatie een ruime vijfpersoons reissedan. Een wielbasis van 2,79 meter zorgt voor een goed rijcomfort en veel beenruimte achterin. De tweede generatie groeide nog iets meer en bracht hem op een lengte van 4,85 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,49 meter. Het leeggewicht varieert tussen1.601 en 1.886 kilogram, afhankelijk van de motor en uitrusting. De kofferbak is voldoende bemeten met 440 liter laadvolume. Vanaf 2006 is dit toegenomen tot 480 liter. Het toegestane geremde trekvermogen van 1.800 kilogram (2.000 kilogram voor de T6 van de tweede generatie) is gemiddeld voor de voertuigklasse.

De belangrijkste specificaties op een rij van de tweede generatie (2006 - 2016):

Volvo S80
Marktintroductie sinds 1998; sinds 2006 (2e generatie)
Lengte x breedte x hoogte 4,85 × 1,86 × 1,49 m
Wielbasis 2.79 m
Inhoud bagageruimte 440 l
Ledig gewicht 1.601-1.886 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.060 kg
Cilinderinhoud 1596-2953 cc
Vermogen 80 kW (109 pk) tot 235 kW (315 pk)
Koppel 185-440 Nm
Topsnelheid 205-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,5-10,9 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 6,0-10,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 139-237 g/km

Varianten

Toen Ford het merk overnam, werd de S70, die in 2000 verdween, vervangen door de S80. Tegelijkertijd nam Volvo met deze auto afscheid van de hoekige vormen. Aanvankelijk waren er drie uitrustingsvarianten in het programma: Comfort, Premium en Executive. In het Executive-pakket zaten bijvoorbeeld TFT-schermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen en een koelvak. Met de modelupdate van 2006 bracht Volvo een aanzienlijk gemoderniseerde S80 in de showrooms. De pakketten kregen de namen Kinetic, Momentum, Summum en Executive. Visueel en technisch zag het er nu aanzienlijk frisser uit en er waren enkele noviteiten aan boord. Zo was er stoelventilatie die zelfs werkt wanneer de stoelverwarming is ingeschakeld: handig wanneer de passagiers nat van de regen de auto zijn ingestapt. Ook is er een massagefunctie.

Prijzen

Zelfs de basisvariant van de Volvo S80 had een krachtige vijfcilindermotor die veel rijplezier beloofde. Gezien dit feit en de zeer goede basisuitrusting leek de instapprijs van ongeveer 30.000 euro zeker een goede investering. Het topmodel, de T6, moest als nieuwe auto rond de 47.000 euro opleveren en in de tweede generatie stegen de prijzen tot ruim boven de 50.000 euro.

De S80 is nu echter alleen nog als occasion in Nederland verkrijgbaar. Hier liggen de prijzen rond de duizend euro voor oudere exemplaren met een hogere kilometerstand. Enkele honderdduizenden kilometers zijn hier zeker niet ongewoon. De motoren worden als zeer betrouwbaar en robuust beschouwd en zijn daarom ook zeer geschikt voor langdurig gebruik. Voor een exemplaar met weinig kilometers en een krachtige V8 lopen de prijzen uiteen van10.000 tot 15.000 euro

Design

Buitenkant

Met de S80 in 1998 waagde Volvo zich aan een geheel nieuwe designtaal voor het merk. Vóór die tijd stonden Volvo's bekend om hun hoekige en ietwat ouderwetse design, maar met de S80 nam Volvo een frisse stap in een meer moderne richting. Het nieuwe design was eigentijds, maar tegelijkertijd niet te opvallend. Dit ontwerp legde de basis voor de huidige modellen van het Zweedse merk. De vooruitstekende neus, de V-vormige randen van de motorkap, de afgeronde achterlichten en de smallere koetswerkvorm aan de bovenkant kenmerken het uiterlijk.

In 2006 werden de lijnen nog moderner getrokken en de S80 had nu optionele bi-xenonkoplampen met dynamische bochtverlichting. Volvo's kleurenpalet is breed, maar in de meeste gevallen werden bescheiden kleuren – zoals zilver, zwart en blauw – verkocht.

Binnenkant

De S80 had voor die tijd een zeer moderne cockpit. Alle bedieningselementen zijn logisch en praktisch ingedeeld. Comfortabele stoelen met lendensteun (ook verkrijgbaar met verwarmde stoelen en elektrisch verstelbaar als optie) maken hem tot een rustgevende reisgenoot. Talrijke extra's zoals een navigatiesysteem, een Dolby surround systeem van Dynaudio, cruise control, automatische klimaatregeling, een multifunctioneel stuurwiel, houtinleg en lederen bekleding zorgen voor een gevoel van luxe. Het hoogtepunt is de Executive-versie, die niets te wensen overlaat.

Veiligheid

Volvo heeft altijd de veiligheidsnorm bepaald. In 1959 bedacht de Zweedse Volvo-ingenieur Nils Ivar Bohlinden de driepuntsgordel. De tweede generatie modellen heeft een automatisch noodoproepsysteem (Volvo on Call). Een rijstrookassistent en een remassistent zijn ook beschikbaar. Ruimtebesparende en geoptimaliseerde motoren bieden een betere bescherming bij een frontale botsing. Tegen meerprijs was een actief chassis leverbaar, dat de rijveiligheid verder verhoogde. De actieve veiligheid van de passagiers wordt gewaarborgd door talrijke airbags, gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers, automatische hoogteverstelling van de gordels, ABS en WHIPS. SIPS-bescherming aan de zijkant is standaard.

De Euro NCAP-beoordeling voor de Volvo S80 is goed: vijf van de vijf sterren voor frontale en zijdelingse aanrijdingen, en vier van de vijf sterren voor bescherming van voetgangers.

Alternatieven

Met name enkele Duitse fabrikanten zijn actief in de voertuigklasse waar de S80 in opereert. Bijvoorbeeld de BMW 5 Serie, de Mercedes E-Klasse en de Audi A6. Ze scoren allemaal met goede kwaliteit, hedendaagse technologie en een goed imago. Een concurrent van een andere orde is de Chrysler 300C. Deze valt op door zijn unieke, Amerikaanse uiterlijk.

Maar kopers kunnen ook bij Volvo vinden wat ze zoeken. De Volvo S60 is iets kleiner, maar niet minder comfortabel en betrouwbaar. En niet te vergeten de opvolger van de S80: de S90.

FAQ

Waar werd de Volvo S80 gebouwd?
De Volvo S80 werd gebouwd in de Torslanda-fabriek in Göteborg, Zweden.
Waar staat de naam Geartronic voor bij Volvo?
Geartronic is de handelsnaam die Volvo gebruikt voor zijn automatische transmissies met handmatige bedieningsmogelijkheid. Het is een soort automaat die de voordelen van een conventionele automaat combineert met de mogelijkheid voor de bestuurder om handmatig te schakelen als dat gewenst is.
Wat is het verschil tussen een Volvo S80 en een Volvo S80 Polestar?
De Volvo S80 Polestar is een extra sportieve S80 met verbeterde motor- en transmissieprestaties.

Beoordelingen voor Volvo S80

14 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer links