Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-xc70-front

Volvo XC70

1 / 3
volvo-xc70-front
volvo-xc70-side
volvo-xc70-back

Sterke punten

  • Vierwielaandrijving
  • Bodemvrijheid
  • Ruimte binnen

Zwakke punten

  • Automaat
  • Verbruik
  • Prijs

Volvo XC70 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo XC70, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo XC70: ongeveer alles, behalve een bergbeklimmer

Volvo was, samen met Subaru Outback, de grondlegger van de crossover, auto’s die voor alle wegen dienstig waren. De eerste heette V70 XC of Cross Country, later werd dat simpeler met de XC70. Met een wat hogere bodemvrijheid en AWD positioneerde Volvo zijn XC70 tussen de gewone stationwagon en de moeiteloos modder en ander onheil verterende 4x4’s, die toen al spaarzaam tot SUV aan het vervellen waren. Lees meer

Interesse in een Volvo XC70

Volvo XC70 occasions
Volvo XC70 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ga overal, was de slogan van Volvo en met de bodemvrijheid, de AWD, speciale banden die zowel op het asfalt als op ongebaande wegen behoorlijk presteerden en de optionele bergaf controle, maakte de Zweden dat moeiteloos waar. Hij trok overal zijn plan, zonder een berggeit te zijn.
  • Volvo heeft zijn chassis zo ontworpen dat de XC70 niks van zijn stabiliteit verliest als hij zwaarbeladen is. Een actieve achterophanging doet daar prima werk.
  • De 21 centimeter die de XC70 hoger op zijn wielen staat zijn ook een voordeel bij het in- en uitstappen. Zelfs de bagage in de koffer tillen gaat met de hogere vloer een stuk makkelijker.
  • Uiteindelijk combineerde de XC70 het beste van 2 werelden. Het was een prettige auto op auto- en landwegen, ook voor de lange afstand en hij trok zijn plan bij winterse omstandigheden en als trekker voor aanhangers en caravans.

Belangrijke gegevens

De XC70 kan ruim anderhalve ton trekken en dat kon met alleen voorwielaandrijving wel eens tricky worden bij het vertrekken op natte wegen. De AWD maakte daar een einde aan door de kracht naar de wielen te sturen die ze het best konden gebruiken. Met een automaat was die oefening al helemaal kinderspel.

Met zijn laatste versie introduceerde Volvo ook 2 viercilinders, een diesel en een benzine met het DRIVe-principe: maximale prestaties voor een minimum aan CO² uitstoot. Daartoe werden niet alleen de motoren onder handen genomen, maar werd de koets een beetje aerodynamischer, kregen de bewegende onderdelen minder frictie en werden lage rolweerstand banden gemonteerd.

Het was bij uitstek een vrijetijdsauto. Dat viel ook op aan de inrichting van het interieur, met name de koffer. Door de achterbank in 3 delen neerklapbaar te maken, kan je toch met 2 achterin, terwijl lange voorwerpen, of grote sportzakken ertussenin konden. Met zijn diesels haalde de XC70 grote actieradiussen: tussen de 1.200 en 1.400 km, dat is in 1 ruk naar Tirol of les Hautes Alpes. Je kon ook kiezen tussen een echt reservewiel of een reparatiekit, weerom om ruimte te winnen.

Motoren

De XC70 mocht lekker presteren en kreeg daartoe ook de motoren. De T5 kreeg een 4-cilinder (DRIVe) van 245 pk en 350 Nm trekkracht. Gekoppeld aan een 8-trapsautomaat consumeerde hij (fabrieksopgave) 6.7 l over 100 km, zijn 157 gr CO² uitstoot per km. De T6, 3.0 l, 6-cilinder, 304 pk en 440 Nm maximum koppel, dat ervoor zorgde dat hij met een 6-trapsautomaat uit de voeten kon.

De D4 (5-cilinder, 2.0 l) leverde 163 pk, 400 Nm koppel en kwam met 5,3 l diesel toe, 139 gr CO² producerend. Tenslotte de D5, 5-cilinder 2.4 l die een zatte 215 pk naar de vier wielen stuurde, 420 Nm sterk, die in elke injector de druk mat en op die manier de brandstof preciezer kon verdelen.

Afmetingen

Van de V70 XC naar de XC70, dat scheelt toch een paar centimeters in lengte: de laatste is 4,84 m lang, 1,86 m breed, 1,60 m hoog en kijk uit in de parkeergarage, want de kofferklep komt geopend ruim 2 m hoog. De XC70 heeft een bodemvrijheid van 210 (5 cilinder) of 215 mm (6 cilinder). Hij weegt, naargelang de motor en versnellingsbak tussen de 1.612 en 1.715kg. In de tank kan 70 l en daarmee komt hij 700 km ver. De laadvloer is maximaal 1,9 m lang, de koffer is van 555 l uit te breiden naar net geen 1,6 m³. De achterbank is in 40/20/40 drievoudig neer te klappen.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de XC70 T5.

Productie 2002 - 2016
Lengte, breedte, hoogte 4,84 m, 1,86 m, 1,60 m
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 575 - 1.600 l
Ledig gewicht 1.612 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.310 kg
Cilinderinhoud 1.969 cm³
Maximaal koppel 350 Nm
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 6,8 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 157 g/km

Varianten

De laatste generatie van de XC70 had drie verschillende uitvoeringen: Classic, Dynamic en Inscription. De Classic fungeerde als de standaarduitvoering met 16-inch lichtmetalen velgen, LED-dagrijverlichting, een start/stop systeem, Electronic Climate Control, cruise control en verwarmbare voorstoelen.

De Dynamic wordt geleverd met 17-inch of 18-inch lichtmetalen velgen, een sportchassis, elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting en een driespaaks sportstuurwiel. De Inscription is er ook met 17-inch of 18-inch lichtmetalen velgen, chromen accenten in het exterieur en park assist voor.

Prijzen

De XC70 was geen goedkope auto, maar je kreeg er dan ook bijna 2 voor de prijs van 1. Minimaal 43.000 moest er in de laatste jaargang neergeteld worden, wie vol voor de T6 ging, mocht al € 60.000 op zijn bankrekening hebben staan. Als occasion is de XC70 niet zo gek veel duurder dan een gelijkwaardige V70. Een 8 jaar oude XC70 (diesel) met 200.000 km op de teller mag vandaag nog zo’n € 15.500 opleveren en dat is al in de handen knijpen.

Design

Exterieur

De V70 XC zag er een stuk stoerder uit dan de gewone stationwagon, met zijn zwart doorgetrokken grille tot aan de motorkap. De XC70 ziet er strakker en discreter uit, die wil niet meteen zijn allewegen imago aan de wereld laten zien. Op de flanken zijn de bescherming strips in contrasterende kleur prominent aanwezig. Toch kregen de bumpers voor en achter een avontuurlijke look. Prominent op het dak: dak rails die optisch vanuit de vooruit vertrekken.

Interieur

Binnen profiteert de laatste versie van de XC70 van de lay-out van het hertekende V70 interieur. De console die hoog tot aan de boordplank doorloopt met knoppen voor de hifi, multimedia en airco, en die eruitziet als een dikke aluminiumplaat met achterin nog ruimte voor prullen. De stoelen zijn hertekend, zien er minder log uit, maar zitten nog altijd voortreffelijk. De gebruikte materialen zijn van prima kwaliteit, de afwerking van hetzelfde niveau. Het stuur is verwarmd en heeft aan de achterkant peddels om handgeschakeld automatisch te rijden. Het dashboard zelf is digitaal en kan in 3 modi ingesteld worden

volvo-xc70-interior volvo-xc70-seats

Veiligheid

Volvo heeft met IntelliSafe een containerbegrip voor zijn pakket aan veiligheidsmaatregelen. Prominent volgens de Zweden is het voetgangers- en fietsersdetectie systeem gebaseerd op automatisch remmen bij een obstakel, Volvo noemt dat de City Safety, en die is in werking tot 50 km/h. Er zijn de automatische lichten, plus het hele scala aan rij-assistenten (rijvak, verkeersborden herkenning, speed alert) en regelaars die zorgen dat u niet zomaar uw rijrichting verliest. De XC70 is niet apart door de EuroNcap getest, de V70 kreeg 5 sterren.

Alternatieven

De al eerdergenoemde Subaru Outback kreeg pas laat een diesel en dat maakte hem minder populair, maar voorts een prima auto. Dan was er vooral Audi met zijn A6 Allroad, technisch superieur met een adaptieve ophanging die bij traag rijden zelfs in de hoogte verstelbaar was. Later kwam Volvo met de XC60, een SUV, die de XC70 wat in de weg zat.

FAQ

Waarom heeft de XC70 grotere wielen nodig dan de V70?
Bij een auto die op alle wegen, gebaand of ongebaand, zijn streng moeten kunnen trekken, is tractie bepalend. Grotere diameter betekent groter raakvlak van de banden, ergo betere tractie.
Welke voordelen heeft de XC70 t.o.v. de V70?
Hogere bodemvrijheid betekent hoger instappen en dat is comfortabel. De AWD gaat geen (winterse) moeilijkheid uit de weg. Plus een avontuurlijk imago
Is DRIVe echt zoveel beter voor het milieu?
Nu zouden we van greenwashing spreken, maar destijds waren de technieken om de CO² uitstoot te reduceren beperkt. Volvo deed zijn best om de milieuwetgeving een klein stapje voor te blijven.

Beoordelingen voor Volvo XC70

16 Beoordelingen

4,9

Meer informatie

Meer links