Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-xc90-front

Volvo XC 90

1 / 4
volvo-xc90-front
volvo-xc90-side
volvo-xc90-back
Video - Volvo XC90 Profiel

Sterke punten

  • Strak design
  • Comfortabel interieur
  • Plug-in hybride opties

Zwakke punten

  • Alleen viercilinders
  • Bijna met pensioen
  • Rumoerige dieselmotor

Volvo XC90 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo XC90, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo XC90: Zweedse top auto gemaakt voor comfort

De in 2015 gelanceerde tweede generatie Volvo XC90 trapte het nieuwe tijdperk van Volvo af onder beheer van Geely. De grote SUV staat op de SPA-architectuur die ook gebruikt wordt voor de XC60, S/V90 en de S/V60 en legde de basis voor wat nog steeds de hoekstenen zijn qua exterieur- en interieur design bij Volvo. Lees meer

Interesse in een Volvo XC 90

Volvo XC 90 occasions
Volvo XC 90 nieuwe auto's
Volvo XC 90 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Volvo XC90 is in de eerste plaats gebouwd voor comfort. Aan boord heb je plaats voor maximaal 7 personen plus beschikking over een grote kofferbak.
  • Bovendien kan je het interieur aankleden met bijzondere materialen, zoals lichte houten sierpanelen en wollen stoelen.
  • Dankzij een update in 2021 zijn de plug-in hybride Recharge-modellen aantrekkelijker geworden dankzij een grotere batterij en een krachtigere elektromotor.
  • Volvo is en blijft een merk dat zich richt op veiligheid. In de XC90 zou er nog nooit iemand zijn omgekomen in een ongeval, een statistiek die Volvo graag zo wil houden.

Belangrijke gegevens

Motoren

Waar de eerste generatie Volvo XC90 nog met 5, 6 of zelfs 8 cilinders te bestellen was, kan je deze tweede generatie alleen met een 2-liter viercilinder benzine of diesel bestellen. Toch zijn er een aantal duidelijke verschillen.

Op diesel startte het gamma met de D4, een 190 pk en 400 Nm sterke krachtbron. Een stapje hoger stond de D5 met 225 pk en 470 Nm. Tegenwoordig blijft er echter nog maar één diesel over: de mild hybride B5 met 235 pk en 480 Nm. Volvo heeft al even aangekondigd te willen stoppen met diesel, maar het blijft een bruikbare motorisatie voor dit formaat van SUV.

Op benzine kon je de Volvo XC90 alleen met de krachtigste 2-liters krijgen uit het gamma: de 245 pk en 350 Nm sterke T5, of de 320 pk en 400 Nm sterke T6, die zowel een turbo als een compressor heeft.

Fiscaal interessanter is echter de plug-in hybride T8 Recharge, die vroeger als ‘Twin Engine’ door het leven ging. Bij zijn debuut had deze motorisatie 390 of 408 pk, tegenwoordig levert de combinatie 455 pk en 709 Nm op, wat garant staat voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,4 seconden - als de batterij opgeladen is.

Alle modellen op de basis-D4 na hebben vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat van Aisin. Qua topsnelheid is er geen onderscheid meer: elk nieuw Volvo-model is begrensd op 180 km/u.

Afmetingen

Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,78 meter is de XC90 het grootste model binnen het Volvo-gamma. Hij biedt dan ook als enige plaats aan 7 personen, waarbij die derde zitrij ook nog bruikbaar is voor volwassenen. Met 5 zitplaatsen beschik je over 721 liter aan bagageruimte, uitbreidbaar tot 1.886 liter met de achterbank(en) plat.

Uitvoeringen

Instappen doe je in de Core, die desondanks toch een behoorlijk uitgebreide standaarduitrusting heeft: 19-inch velgen, lederen zetels, een verwarmbaar stuurwiel, Google-infotainment met smartphone koppeling, adaptieve cruise control met stuurhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrook assistant, achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare buitenspiegels en meer.

De Plus voegt daar nog een Harman Kardon-audiosysteem aan toe, 20-inch velgen, een met imitatieleder bekleed dashboard, gordijnen achterin en elektrische stoelen vooraan met geheugenfunctie. De Ultimate is natuurlijk het toppunt van het gamma met een head-up display, LED-matrix koplampen, een panoramisch schuif/kanteldak, klimaatregeling in 4 zones en een dakhemel in nubuck stof.

Prijzen

De Volvo XC90 is natuurlijk geen goedkope auto: de mild hybride XC90 B5 (diesel) heeft een catalogusprijs vanaf 78.750 euro, voor de benzinemotor betaal je nog eens 3.000 euro meer. De plug-in hybride XC90 T8 Recharge kost minstens 90.600 euro als Core, voor een goed uitgerust exemplaar betaal je dus al gauw meer dan 100.000 euro.

Omdat het model al een tijdje op de markt is, betaal je voor een occasion natuurlijk een stuk minder. De goedkoopste exemplaren zijn D5-diesels met een hoge kilometerstand, die heb je al voor 25.000 tot 30.000 euro. Voor een plug-in hybride betaal je minstens 35.000 euro, al gaat een nieuwer exemplaar eerder richting de 50.000 euro qua prijs.

Design

Exterieur

Zelfs de oudste exemplaren van deze tweede generatie Volvo XC90 ogen niet verouderd, en dat heeft twee redenen: dit model legde de basis voor de huidige designtaal van het Zweedse merk, en Volvo gelooft niet (meer) in ingrijpende facelifts. Zo was er wel een update in 2020, maar bleef die beperkt tot nieuwe bumpers, een aangepast motorengamma en een update voor de technologie aan boord.

Interieur

Als je houdt van het interieur van de XC90, dan hou je van het interieur van elke moderne Volvo. Op de uitrusting, afwerking en de afmetingen na is dat namelijk zo goed als identiek over het hele gamma. Dat betekent: digitale tellers, een verticaal centraal display (tegenwoordig met Google-infotainment) en licht kuipvormige stoelen die een uitstekende steun bieden, al zijn het niet meer de Volvo-fauteuils van weleer.

volvo-xc90-interior

Veiligheid

Veiligheid is en blijft het paradepaardje van Volvo, en al zeker in de XC90, die als vlaggenschip fungeert voor het merk. Hij werd voor het laatst in 2015 getest door Euro NCAP, maar haalde toen bovenop zijn 5 sterren een uitstekende score voor zijn veiligheidssystemen. Een arsenaal dat alleen maar is uitgebreid doorheen de jaren, waarbij je het gros ook standaard meegeleverd krijgt.

Alternatieven

De Volvo XC90 heeft de BMW X5, Mercedes GLE en Audi Q7 als voornaamste concurrenten. Alle drie de Duitse SUV’s hebben ook plug-in hybride varianten, al maken de X5 en Q7 gebruik van zescilinders op benzine in plaats van viercilinders. De Lexus RX is ook een alternatief, die met zijn nieuwste generatie ook als PHEV te bestellen is. De Range Rover Sport is iets duurder, maar speelt ook in hetzelfde segment.

FAQ

Wat is het maximale sleepvermogen van de Volvo XC90?
De XC90 T8 Recharge en de B5 op benzine kunnen tot 2.400 kilo trekken, de B5 op diesel tot 2.700 kilo.
Zal de volgende generatie Volvo XC90 nog verbrandingsmotoren hebben?
Nee, Volvo heeft al aangekondigd dat de opvolger van de XC90 de naam EX90 krijgt en alleen als volledig elektrische wagen aangeboden zal worden. De huidige XC90 zal wel nog even in het gamma blijven.
Is de Volvo XC90 plug-in hybride fiscaal aftrekbaar?
Ja, de Volvo XC90 T8 Recharge heeft een CO2-uitstoot van 29 g/km en komt in Europa dus in aanmerking voor fiscaal voordeel.

Beoordelingen voor Volvo XC90

34 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details

Meer links