Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen-polo-gti-front

Volkswagen Polo

1 / 3
volkswagen-polo-gti-front
volkswagen-polo-gti-side
volkswagen-polo-gti-back

Sterke punten

  • Stil en comfortabel
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Tijdloze uitstraling

Zwakke punten

  • Een beetje saai rijgedrag
  • Aantal versies steeds kleiner
  • Aanschafprijs wordt steeds hoger

Volkswagen Polo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Polo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Polo: kleintje is groot geworden

De zesde generatie van de Volkswagen Polo verschijnt in 2017 en wordt in 2021 gefacelift. Daarbij beperkt Volkswagen het motorenaanbod tot 1.0 en 2.0 TSI-motoren. Door de jaren heen is de Volkswagen Polo steeds verder gegroeid en is de laatste generatie inmiddels een serieus alternatief voor de Golf.

Interesse in een Volkswagen Polo

Volkswagen Polo occasions
Volkswagen Polo nieuwe auto's
Volkswagen Polo dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het kleine broertje van de Golf is groot gegroeid en is een alternatief voor de Golf
  • Het MQB-platform waarop deze generatie van de Polo is gebaseerd, is (te) voorzien van de modernste veiligheidssystemen van Volkswagen Group
  • Ook de basisversie van de Polo is voorzien van uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
  • Stilte aan boord van de Polo zorgt voor extra comfort

Technische gegevens

Motorisatie

Volkswagen heeft het motorengamma van de Polo verder beperkt. Nieuw is de Polo alleen nog leverbaar met een 1,0-liter TSI-benzinemotor met een turbo en directe brandstofinspuiting. Die is er in twee vermogensvarianten, 70 kW (95 pk) of 85 kW (110 pk). De extra sportieve Volkswagen Polo GTI wordt aangedreven door een 2,0-liter TSI-motor met 152 kW (207 pk) vermogen. Standaard is een handgeschakelde vijfversnellingsbak, als optie en standaard op de GTI is een 7-traps DSG-automaat. Het gecombineerde verbruik volgens de WLTP varieert van 5,2 tot 6,8 l/100 km.

Vanaf de introductie tot de facelift in 2021 was de Volkswagen Polo ook leverbaar met lichtere benzinemotoren zonder turbo (vanaf 44 kW/60 pk), een TGI-motor die op aardgas loopt (60 kW/90 pk) en een 1.6 turbodiesel 70 kW (95 pk).

Afmetingen

De zesde generatie van de Volkswagen Polo is ruim 4,07 meter lang en 1,75 meter breed (exclusief buitenspiegels). Het interieur is voorin 1,45 meter breed, achterin 1,43 meter.

De Polo is 1,45 meter hoog en de hoofdruimte bedraagt voorin 1,02 meter en achterin 0,96 meter. Door de wielbasis van 2,55 meter is de beenruimte voorin 1,05 meter en achterin 0,9 meter. De bagageruimte varieert van 355 tot 1.125 liter De draaicirkel is 10,7 meter. Al met al is de Volkswagen Polo in de loop der jaren uitgegroeid van een compact B-segment autootje tot een volwaardige middenklasser die ruimer is dan een Golf van een paar generaties geleden.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen Polo
Marktintroductie 2017
Lengte, breedte, hoogte 4,07 x 1,75 x 1,45 m
Wielbasis 2,55 m
Inhoud bagageruimte 355 - 1.125 l
Ledig gewicht 1.005 - 1.372 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.610 - 1.800 kg
Cilinderinhoud 999 - 1.984 cm3
Vermogen 44 kW (60 pk) - 152 kW (207 pk)
Koppel 95 - 320 Nm
Topsnelheid 161 - 240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,5 - 6,5 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 40 l
Verbruik 4,7 - 6,8 l/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 103 - 155 g/km

Varianten

De Volkswagen Polo is een vijfdeurs hatchback in het B-segment. Hij is er in de uitvoeringen Life, Go, Life Business, Style, R-Line, R-Line Business en als extra sportieve GTI. Verder zijn het Comfort Pakket en het Design Pakket opties. Het eerste omvat parkeersensoren, een achteruitrijcamera, Keyless Access en verwarmbare voorstoelen. Het designpakket omvat onder meer diverse verlichtingsopties en getinte ruiten. Verder zijn een elektrisch schuif-/kanteldak, automatische airco en een sportonderstel aantrekkelijke opties.

Prijzen

De Polo staat nieuw in de prijslijsten voor prijzen vanaf een kleine 27.000 euro. Daarmee is de Volkswagen Polo beslist geen goedkope auto meer te noemen. Private leasetarieven beginnen bij 399 euro per maand. Voor die prijs is de Polo wél zeer compleet uitgerust, met onder andere led-verlichting, lichtmetalen wielen, een digitale cockpit, een multimediasysteem met vier speakers, adaptieve cruisecontrol en andere rijassistentiesystemen, handmatige airco en smartphone-integratie.

De Volkswagen Polo GTI is ook als occasion zeer gewild en daar zijn de prijzen ook naar. Een exemplaar van na de facelift kost al gauw 35.000 euro en meer, terwijl een versie met 1.0 TSI-motor wel te vinden is voor rond de 20.000 euro. De oudste zijn er al voor een paar duizend euro minder, afhankelijk van de uitvoering, de kilometerstand en andere bekende criteria.

Exemplaren van voor de facelift – dus vanaf 2017 – zijn er al voor bedragen vanaf zo’n 10.000 euro, terwijl de GTI-versies veelal nog boven de 20.000 euro liggen. Maar hoe ouder occasions zijn, des te dichter de vraagprijzen bij elkaar komen. Diesels zijn nog wel mondjesmaat te vinden, maar omdat diesel steeds meer in de ban komt, zijn de vraagprijzen van de oudste occasions met dieselmotor tot onder de 10.000 euro gedaald. Maar dan heb je het wel over auto’s uit 2017.

Design

Buitenkant

De Volkswagen Polo is in de zesde generatie verder gegroeid en inmiddels al even ruim of ruimer dan de Golf van een paar generaties terug. Standaard staat de Polo op 15- of 17-inch lichtmetalen wielen. Hij is er in acht kleuren, waarvan alleen voor de kleur Ascot Grey geen meerprijs geldt. Alleen grijs en wit zijn effen kleuren, de andere zijn metallic.

Binnenkant

De nieuwste Polo is ook de ruimste tot nu toe en biedt comfortabel plaats aan vier volwassenen. Sinds de facelift in 2021 is de Polo standaard voorzien van wat Volkswagen de Digital Cockpit noemt – inderdaad, een digitaal dashboard, met een groot multimediascherm. Ook biedt de Polo de nodige connectiviteit. Volkswagen biedt keuze uit drie stoeltypen, afhankelijk van de uitvoering, en die zijn dan bekleed met zwarte of grijze stof of een combinatie daarvan, of met velours. Als accessoire is onder meer eco-lederen interieurbekleding mogelijk.

volkswagen-polo-gti-interior volkswagen-polo-gti-seating

Veiligheid

De zesde generatie van de Volkswagen Polo kreeg in 2017 vijf sterren voor de veiligheidsscores in de Euro NCAP-crashtest. De Polo is standaard voorzien van een omvangrijke veiligheidsuitrusting, maar er is keus uit nog meer opties. Met de bescherming van volwassen inzittenden scoorde de Polo 96 procent, voor de bescherming van kinderen 85 procent en voor die van voetgangers 76 procent. Voor de veiligheidsuitrusting scoort de Polo 59 procent. Euro NCAP merkt daarbij op: “De Polo is standaard voorzien van een gordelverklikker voor de voor- en achterbank, een door de bestuurder in te stellen snelheidsbegrenzer en een autonoom noodremsysteem (AEB). Op snelwegsnelheden presteert AEB goed en vermijdt of beperkt het de meeste botsingen.”

Alternatieven

Compacte auto’s in het B-segment blijven populair. Het aanbod is groot en daardoor is er aan alternatieven voor de Volkswagen Polo geen gebrek. Denk aan de Ford Fiesta, die sportiever rijdt dan de Polo. Of de Hyundai i20, die standaard nog beter is uitgerust dan de Polo. Of de concurrent uit eigen huis in de vorm van de Seat Ibiza. Ook bij de Franse merken zijn alternatieven te vinden zoals de Renault Clio en de Peugeot 208 – die weer een Duits neefje heeft in de Opel Corsa. Eigenlijk heeft elk groot merk wel een model in het B-segment dat een alternatief kan zijn voor de Volkswagen Polo.

FAQ

Ik zie bijna geen dieselversies van de Polo. Hoe komt dat?
De Volkswagen Polo is al even op de markt en heeft inmiddels ook al een facelift ondergaan. Het is dus al een ouder model waarvan de fabrikant het aantal versies beperkt. En omdat dieselbrandstof steeds meer in de ban wordt gedaan, zijn die varianten de eerste die vervallen en dat is ook gebeurd bij de facelift van 2021.
Wat houden de letters TSI in?
De letters TSI staan voor Turbo Stratified Injection. Deze directe brandstofinspuiting in combinatie met een turbo en een mechanische compressor maakt een motor krachtiger. Daardoor is voor dezelfde prestaties een kleinere cilinderinhoud voldoende. Vandaar dat de relatief kleine 1.0 TSI-motor in de Polo toch een aanzienlijk vermogen levert. Verder zorgt minder wrijvingsverlies in de TSI-motor voor een hoger rendement in combinatie met het lagere gewicht zorgt dat ook voor een lager brandstofverbruik.
Hoelang gaat een TSI-motor mee?
Er gingen wat berichten rond dat de TSI-motoren van Volkswagen kwetsbaar zouden zijn, maar in de praktijk en bij normaal gebruik moet een TSI-motor niets onderdoen voor conventionele motoren. Het is bij een occasion natuurlijk wel belangrijk dat alle onderhoud goed is gedocumenteerd.

Beoordelingen voor Volkswagen Polo

840 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen

Speciaal