Derbi Senda te koop | AutoScout24

Vind uw droomvoertuig
Helaas hebben wij geen overeenkomende auto beschikbaar. Wij hebben de volgende alternatieven voor u gevonden.

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Derbi Senda

Derbi Senda: Spaans temperament

Het Spaanse motormerk Derbi bestaat al sinds 1922. De naam is afgeleid van DERivado de BIcicleta, wat betekent 'afgeleid van de fiets'. In eerste instantie maakte het bedrijf alleen fietsen en onderdelen van motoren, maar vanaf de jaren 50 van de twintigste eeuw richtte het bedrijf zich specifiek op het fabriceren van motoren. De naam van de eerste motor (de Derbi SRS) was een ode aan de oprichter van de fabriek. De letters SRS staan namelijk voor Siméon Rabas Singla, de naam van de oprichter. De SRS was een motor met 50 cc, maar al snel kwamen er ook motoren met een andere inhoud op de markt. Derbi deed in de afgelopen decennia goede zaken. Niet alleen kreeg het bedrijf opdrachten van het Spaanse leger, maar het was ook succesvol in de motorsport. In de beginjaren werd er hierbij gebruik gemaakt van tweetaktmotoren, maar tegenwoordig wordt er voornamelijk met viertakten gewerkt. In 2008 werd hiermee nog het WK wegrace voor 125 cc gewonnen. Hoewel de Derbi Senda in het Engels altijd 'motorcycle' genoemd wordt, kunnen we in het Nederlands niet iedere Senda 'motor' noemen. De Derbi is vaker een brommer met meestal een tweetaktmotor, maar er zijn ook versies met viertaktmotor (waaronder de Derbi Senda 125). De Senda 125 is een lichte motor (125 cc) met een productie van 11 pk. Van de Derbi Senda-brommer zijn de afgelopen jaren verschillende types op de markt gebracht, met ieder eigen specificaties.

Specificaties van de Senda

Grofweg zijn de Senda's onder te verdelen in twee verschillende categorieën: de Supermotard (geschikt voor op de weg) en de R (geschikt voor off-road). De Supermotards hebben wielen van 17 inch, terwijl de R-uitvoeringen voorwielen hebben van 21 inch en achterwielen van 18 inch. De Derbi Senda DRD Evo is wat uiterlijk betreft een wat vreemde eend in de bijt. Deze brommer is erg laag en heeft een laag voorspatbord dat er apart op wordt gemonteerd. Daarnaast beschikt dit model over een up-side-down voorvork van Paioli en zwarte gietvelgen. De achterbrug is normaal gesproken van staal, maar de limited edition van de DRD Evo heeft een achterbrug van aluminium. De Senda Xrace en Senda Extreme zijn er in zowel een Supermotard- als R-uitvoering. Beide brommers beschikken over een vering van Paioli. Daarnaast is ook de Senda DRD, wat staat voor Derbi Racing Development, nog steeds op de markt. Deze werd voor het eerst in 2003 in productie genomen. De DRD heeft standard een 45mm voorvork van Marzocchi Magnum met daarbij een pro-link-achterveersysteem. De DRD 2003 (een limited edition) heeft daarnaast als enige dubbele remschijven op het voorwiel. Na de DRD 2003 zijn ook nog de DRD Limited, DRD Racing en DRD Pro op de markt gebracht. Van alle modellen van de Senda is dit laatstgenoemde model het prijzigste. Het frame van de Pro is ook heel anders dan dat van de andere Senda-uitvoeringen. Het is gemaakt van aluminium en heeft in plaats van monovering een pro-link Systeem. Dit is vooral te merken bij hogere snelheden.

Plezierig rijden op een Derbi

De Derbi Senda 125 is een lichte motor, waardoor ook beginnende bestuurders (met A1-papieren) op deze motor mogen rijden. En gelukkig kan de Senda ook steeds serieuzer een echte motor genoemd worden. De nieuwste modellen (waaronder de Senda 125 Terra) hebben in ieder geval de afmetingen van zo'n 'echte' motor: een zithoogte van 815 millimeter en een wielbasis van wel 1440 mm lang. Ook wat betreft de tankinhoud hoeft de Senda niet meer onder te doen voor de grotere jongens. Op 12 liter brandstof valt er een heel eind te rijden! De Derbi Senda Terra heeft daarbij nog wat extra pk's (15), waardoor het tot de groep van de sterkste 125 cc-motoren hoort. Daarbij kunnen nog een stabiele wegligging en de goede vering opgeteld worden, die bijdragen aan plezierig rijden. Wat trouwens ook opvalt is het windscherm op het stuur, wat maakt dat de Derbi Terra ook voor dagen met wat minder goed weer nog best geschikt is. Als tweedehands motor is er best wat aanbod wat betreft de Senda. Leuk detail: sinds een aantal jaren doet Derbi ook aan sticker 'tuning'. Dat maakt het nog makkelijker om op te vallen met deze motor.

Mehr anzeigen