Suzuki motoren te koop tweedehands en nieuw

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Suzuki

De start van Suzuki in Japan


De geschiedenis van auto- en motorfietsfabrikant Suzuki gaat terug naar 1909, waar alles begon in de Japanse stad Hamamatsu. De toen 22-jarige Japanner Michio Suzuki is de oprichter van de onderneming die inmiddels is uitgegroeid tot een grootbedrijf. De technisch hoogbegaafde timmerman richtte zich aanvankelijk op de productie van weefgetouwen en textielmachines. Al 10 jaar na de start van het bedrijf voorzag Suzuki circa 4500 spinnerijen van weefgetouwen. In 1920 ging Suzuki de beurs op met de productie van zijn machines. In 1922 was het bedrijf uitgegroeid tot Japans grootste weefgetouwfabrikant. De productie bleef niet lang beperkt tot Japan, er werd al snel naar overzeese gebieden geëxporteerd.


Tijdens de Tweede Wereldoorlog moest Suzuki zijn eigenlijke productie staken en in plaats daarvan militaire goederen produceren. Suzuki concentreerde zich in deze tijd op de productie van munitie die het keizerlijke leger nodig had. Omdat de vraag steeds bleef stijgen werd de fabriek „Takatsuka“ opgericht. Deze werd echter al in 1939 weer verwoest door de oorlog.
Net als veel andere fabrieken ging Suzuki zich na de oorlog weer op zijn oorspronkelijke productie richten. Maar omdat er nauwelijks nog vraag was naar weefgetouwen, ging Suzuki nieuwe terreinen verkennen. Aanvankelijk bouwde Suzuki na de oorlog kachels en landbouwmachines.


Suzuki ontmoet Honda


In 1946 ontmoette Michio Suzuki in zijn woonplaats Hamamatsu Soichiro Honda, waarmee hij vanaf dat moment een gezamenlijke weg insloeg. Honda produceerde toen al succesvol bromfietsen. De twee verenigden zich en gingen vooreerst samen de motorfietshandel in.
Het eerste model na deze fusie was de Suzuki „Power Free“. Ook al had deze een cilinderinhoud van slechts 36cc en een prestatievermogen van één pk, toch wezen de omzetcijfers al naar succes. In de volgende 24 jaar bleef Suzuki trouw aan zijn tweetaktprincipe.


In deze tijd had Suzuki al goede contacten met Duitsland. Zo kwam het dat de voormalige MZ testrijder Ernst Degner de nieuwe medewerker op de testafdeling van Suzuki werd. Deze samenwerking werd in 1962 beloond met de wereldtitel in de 50cc klasse.


Suzuki’s motorfietsverkoop in Duitsland


Maar anders dan in Japan liet het verkoopsucces in Duitsland aanvankelijk op zich wachten. Het lukte Suzuki importeur Capri Agrati in het begin niet om het succes dat Suzuki in Japan had over te brengen naar Duitsland. Bij de zoektocht naar nieuwe methodes stootte men op Fritz Röth, die al sinds 1964 succesvol importeur was van Moto Guzzi. Desondanks duurde het nog tot 1971 tot het bedrijf Zweirad Röth uit Hammelbach besloot om als hoofdimporteur de motorfietsmarkt in Duitsland van Suzuki’s te voorzien. In 1972 waren er al acht Suzuki modellen op de Duitse markt.


In de navolgende periode werden er diverse nieuwe modellen op de markt gebracht. Het hoofdkantoor van Suzuki bevind zich in het Japanse Hamamatsu. In totaal kent Suzuki drie productietakken: auto’s, motorfietsen en marine.


Geliefde Suzuki motorfietsen


Suzuki produceert tegenwoordig zowel sportmotorfietsen alsook motorfietsen voor gebruik op straat. De GSX-modellen uit de supersport-serie zijn geliefd bij sportrijders. De street-serie biedt veel keuze met onder andere de Bandit modellen.
Suzuki heeft vooral naam gemaakt met de GSX1250 F ABS en met de Bandit 1250 ABS. Op de internationale fiets- en motorfietstentoonstelling in Keulen kon men de nieuwe GSX-R 750 bewonderen. Motorliefhebbers houden echter ook van de Suzuki RMX 450 Z, een motorfiets uit de motorcross-serie. Deze werd zo ontwikkeld dat hij ook aan de behoeftes van wedstrijdrijders voldeed.


Met de Intruder modellen biedt Suzuki ook de Cruiser fans een grote keus aan geschikte modellen. Verder biedt Suzuki diverse scooters aan. Het bedrijf is in al deze jaren trouw gebleven aan zijn opvatting die luidt: „Van het circuit de straat op“.

Mehr anzeigen