Triumph Bonneville te koop tweedehands en nieuw

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Triumph Bonneville

Motorfiets Triumph Bonneville


In 1959 begonnen de harten van motorrijders sneller te kloppen. In dat jaar kwam er met de Triumph Bonneville een motorfiets op de markt die zeer snel uitgroeide tot het meest geliefde model van Triumph. De eerste motorfiets van deze serie was een 650cc Bonneville T120. Deze goed presterende klassieker werd als variant met dubbele carburateur ontwikkeld vanuit de reeds bestaande Triumph T110 Tiger. Zowel de Triumph 110 Tiger alsook de Trophy modellen waren voor de ontwikkeling van de Triumph Bonneville T120 reeds omgebouwd tot motorfietsen met een dubbele carburateur, vooral door prestatiegerichte motorrijders. Het logische gevolg was dat Triumph met een nieuw model kwam met dezelfde uitrusting en een verbeterd prestatievermogen. De toenmalige Triumph directeur Edward Turner noemde het nieuwe model Bonneville – als herinnering aan de recordrit van Johnny Allen op de Bonneville-zoutvlakte in de Verenigde Staten in 1955.


Veel publiciteit voor de Triumph Bonneville


Johnny Allen was een Texaanse Triumph-coureur die in 1955 een snelheidsrecord van 311 km/u vestigde. Deze prestatie werd weliswaar als record erkend door AMA (American Motorcyle Association), maar niet door de FIM (de overkoepelende organisatie van de nationale motorrijdersverenigingen). De reden hiervoor was het feit dat er geen officiële controleurs bij deze recordpoging aanwezig waren. Een jaar later werd een nog hogere gemiddelde snelheid van inmiddels 344 km/u weer niet door de FIM erkend. Het rechtsgeding dat hieruit voortkwam gaf het bedrijf Triumph onvrijwillige, maar zeer effectieve reclame dankzij de enorme publiciteit die het kreeg.


Midden jaren ’70 werd het opvolgmodel T140 Bonneville gebouwd. Deze werd tot in de jaren ’80 geproduceerd. De Triumph Bonneville was het laatste model dat in de fabriek in Meriden gebouwd werd, deze fabriek werd namelijk in 1983 gesloten. Maar zelfs na de sluiting was het nog niet gedaan met de Bonneville. Een licentiehouder, het bedrijf LF Harris in Newton Abbot (Devon), produceerde van 1985 tot 1988 nog kleinere aantallen van de Bonneville.


De Triumph Bonneville op het witte doek


Ook in bekende Hollywood films werd de Bonneville beroemd. In 1968 reed Clint Eastwood in de film „Coogan‘s Bluff“ met de Bonneville door het Central Park in New York. Het optreden van de Bonneville T140 in de film „an Officer and a Gentleman“ met Richard Gere, gaf indrukwekkend weer hoe goed de Bonneville zich door vele decennia heen staande had gehouden.


Een nieuw uitgave van de Triumph Bonneville in 2000


Met een nieuwe oplage van de Bonneville wilde Triumph weer inspelen op het succes van de Bonneville. In 1997 begon de discussie over een nieuwe versie van de „oude“ Bonneville, die het authentieke Bonneville gevoel moest geven en het geluid moest maken dat deze motorfiets zijn cultstatus had gegeven. Uiteindelijk werd de nieuwe Triumph Bonneville in 2000 op de Intermot in München gepresenteerd.


In 2007 werd de Bonneville nogmaals aangepast aan de veranderde motormarkt. De cilinderinhoud werd van 790cc naar 865cc vergroot. De koppelingshendel is tegenwoordig instelbaar en de motor is voorzien van zwarte gepolijste en gelakte onderdelen. De Bonneville van Triumph is met haar nieuwste modellen weer vol onder de aandacht bij de motorfreaks. Zijn naam is bekend, net als zijn status. De Bonneville bekoort door zijn klassieke design en zijn hanteerbaarheid, maar vooral door zijn naam en status. Triumph heeft de enthousiaste motorfans een mythe teruggegeven, die voorzien is van de nieuwste technische snufjes.

Mehr anzeigen