Vespa Primavera te koop | AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Vespa Primavera

De Vespa Primavera: al generaties lang een statussymbool

De Primavera van Vespa is al generaties lang een razend populaire scooter onder jongeren, ook als tweedehands motor. Al meteen na de introductie in 1968 won de scooter snel aan populariteit dankzij zijn wendbaarheid en dankzij een slimme marketing van fabrikant Piaggio. De Italiaanse scooterfabrikant introduceerde de Primavera 125 in 1968. De Primavera is gebaseerd op de Vespa 125 die in 1958 werd geïntroduceerd. Dit is het eerste model dat werd gemaakt door twee vellen metaal aan elkaar te smelten, waardoor het karakteristieke silhouet ontstond. Omdat dit type frame snel en efficiënt kon worden geproduceerd, werd het al snel toegepast in alle typen scooters van Vespa.

Statussymbool onder jongeren

De Vespa Primavera werd na de introductie snel populair dankzij het compacte design, de wendbaarheid en de krachtige motor. De Italiaanse scooterfabrikant Piaggio mikte met de Primavera op jongeren vanaf 16 jaar die hielden van sport en het buitenleven en die geen tijd wilden verspillen in het drukke verkeer als ze hun vrienden wilden zien. Het belangrijkste kenmerk was het verlengde chassis, zodat de bestuurders gemakkelijk iemand achterop konden meenemen. In 1968, het jaar waarin jongeren in Europa zich vrijvochten tegen de gevestigde orde, werd de scooter al snel een statussymbool waarmee je hip voor de dag kwam.

Wereldwijde populariteit

In 1976 kwam Piaggio met de opvolger, de Primavera ET3. In datzelfde jaar had Piaggio de 125 ET3 geproduceerd. Deze was bestemd voor de buitenlandse markt en was vooral populair in Japan. De Primavera ET3 was meteen net zo populair als de eerste Primavera. Door de kleinere omvang, die vergelijkbaar is met de 50 cc, was de Primavera ET3 zeer wendbaar en had de scooter een prettige wegligging. Ook dit model was bestemd voor jongeren en had opvallende details die aansloten bij de mode van de jaren 70, zoals een zadel van denim. Van de Vespa Primavera ET3 zijn wereldwijd 144.000 exemplaren verkocht.

Na 45 jaar een nieuwe Primavera

Het duurde 45 jaar voor Piaggio in 2013 met een nieuwe Primavera kwam, als opvolger van de Vespa LX. De nieuwe generatie Primavera's is qua design, frame en maatvoering helemaal van deze tijd en heeft enkele technische en stijlelementen van de zwaardere Vespa 946 meegekregen. Die zien we terug in de voorkant, het welvende zadel, het instrumentenpaneel en in de ledverlichting voor en achter. De Vespa Primavera heeft meer beenruimte achter het schild. De nieuwe voetsteun maakt het makkelijker om beide voeten op de grond te plaatsen. De verchroomde ronde spiegels geven de Primavera de allure van de jaren 60. Onder het zadel zit een bergruimte van ruim 16 liter, waarin met gemak een helm past. Daarnaast heeft de Primavera een grotere wielbasis (11 inch wielen), zodat hij stabieler rijdt. Toch is de Primavera nog even wendbaar als vroeger. De Vespa Primavera is er als 50 cc, tweetakt en viertakt motorblok van 4,35 pk. De tweetakt is wat feller dan de viertakt; deze trekt wat rustiger op en is stiller en zuiniger. Uiteraard is de Primavera er ook als 125 cc motorscooter met viertakt 3V-motorblok. Volgens Vespa zelf is het verbruik zeer laag: 1 op 64 bij een gemiddelde snelheid van 50 km/u. De tankinhoud van zowel de snorfiets als van de scooter is 7 liter. De nieuwe generatie Primavera's is bovendien voorzien van ABS.

Kleurstellingen en accessoires

De Vespa Primavera 2013 is er in vijf kleurstellingen: Marechiaro Light Blue, Dragon Red, MonteBianco White, Vulcan Black, Crete Senesi Brown en Blue Midnight. De zadels zijn er in drie kleuren en de scooters zijn voorzien van diverse accessoires, waaronder een chromen bagagerek en extra chromen beugels. De rugsteun is er zowel in chroom als gecapitonneerd, en uiteraard behoort een windscherm, transparant of getint, tot de mogelijke accessoires.

Touring: de jongste Primavera

Piaggio komt in 2015 met de Touring, ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van de Italiaanse scooterfabriek. De Primavera 150 cc Touring is de 150 cc-versie van de Primavera. Deze wordt evenals de 125 cc aangedreven door een drieklepmotor en heeft evenals de 50 en 125 cc een zeer lage uitstoot. De Vespa Primavera heeft na bijna 50 jaar nog steeds niet aan populariteit heeft ingeboet. Ook de vraag naar tweedehands exemplaren blijft groot.

Mehr anzeigen