Yamaha YZF - R125 te koop | AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Yamaha YZF - R125

Geschiedenis van de Yamaha YZF - R125

Het Japanse Yamaha was eerder bekend door piano's dan door motoren. Het bedrijf bestaat al sinds eind negentiende eeuw, maar startte pas in de jaren 50 van de twintigste eeuw met de bouw van motoren. In eerste instantie bouwde Yamaha vooral tweetakten, maar tegenwoordig is het bedrijf een belangrijke speler op de markt van de viertaktmotoren. Tweetaktmotoren worden tegenwoordig in Europa amper meer verkocht. Alleen scooters met een tweetaktmotor komen hier nog veel voor. Yamaha heeft ook dergelijke scooters in productie. Verder speelt het bedrijf in de motorsport een belangrijke rol en produceert het ook motoren voor andere merken. Zo maakte het bedrijf in het verleden V8-motoren voor de Ford Taurus SHO en Volvo S80. De vrij lichte Yamaha YZF - R125 is qua uiterlijk gebaseerd op zijn grote broers, de YZF - R6 en YZF - R1. De R125 is een van de lichtste motoren in de R-serie, maar is er wel een met een flinke body. Voor wat kleinere motorrijders kan de R125 zelfs te hoog zijn om comfortabel op te kunnen stappen. En rijders met kleine handen kunnen problemen krijgen met gas geven: er zit flink wat afstand tussen het stuur en de gashendel.

Specificaties van de Yamaha YZF - R125

De YZF - R125 hoort thuis in de 125 cc-klasse en valt daar vooral op door het uiterlijk. Andere motoren in deze klasse hebben vaak een wat iel uiterlijk, maar daar is bij de R125 geen sprake van. In dezelfde klasse zijn bijvoorbeeld de Honda CBR125R en Aprilia RS125 te vinden, maar deze lijken beide kleiner dan de Yamaha. Doordat de motor niet erg zwaar is, mogen ook onervaren motorbestuurders (met A1-rijbewijs) er op rijden en doordat de R125 er wel uitziet als een zware motor zijn er veel liefhebbers voor te vinden. Daarnaast claimt Yamaha zelf dat de R125 de ultieme supersport met 125 cc is. Dat de motor goed past bij een sportieve rijstijl, blijkt ook wel uit de specificities. Zoals alle motoren van Yamaha, heeft ook de R125 een viertaktmotor. Deze is vloeistofgekoeld en het maximum vermogen is 15 pk. Dat er geen zware motor in zit is terug te zien in de maximumsnelheid: de R125 haalt net geen 130 kilometer per uur. Flink gaan inhalen op de Nederlandse snelwegen zit er dus niet echt in, maar dat is iets wat we sowieso niet van een 125cc mogen verwachten. Het voordeel van het lage gewicht (slechts 140 kilo) is dat de Yamaha YZF - R125 zeer wendbaar is en daardoor goed op de weg ligt. Daar komt het sporieve uiterlijk nog eens bij: wat te denken van een upside down voorvork en mooie velgen? Ook aan het display op het stuur is gedacht. Dit display is namelijk te bedienen via een knop op de rechterkant van het stuur. Deze oplossing scheelt heel wat gedoe met kleine knopjes die meestal op zo'n display te vinden zijn en verhogen hierdoor de gebruiksvriendelijkheid. De specificaties van de R125 zijn sinds de introductie in 2008 (nog) niet veranderd.

Een sportieve tweedehands Yamaha

Voor wie op zoek is naar een sportieve tweedehands motor, is de Yamaha YZF - R125 zeker de moeite waard. De nieuwprijs ligt wel wat hoger dan die van andere motoren met 125cc en dit zal ook terug te zien zijn in de prijs van een tweedehands Yamaha. De koper krijgt daar dus echter wel een motor voor terug die imposanter is dan de gemiddelde 125cc. En ook al is de topsnelheid niet erg hoog, dat wil niet zeggen dat er niet lekker mee te rijden valt. Probeer als bestuurder de zes versnellingen optimaal te gebruiken en de toerenteller tussen de 8000 en 10000 te houden om te voelen hoe makkelijk deze Yamaha door de bochten gaat. Mooi meegenomen: doordat de motor niet zo zwaar is, valt het geluid ook erg mee. Wie dus wil opvallen door uiterlijk en niet door geluid, rijdt prima weg op deze motor. Dit alles maakt de Yamaha YZF - R125 niet alleen een geode motor voor iemand die net z'n A1-rijbewijs heeft gehaald. Ook voor een ervaren bestuurder valt er meer dan genoeg op te beleven.

Mehr anzeigen