Yamaha YZF-R6 te koop tweedehands en nieuw

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Yamaha YZF-R6

De Yamaha YZF-R6


Het Japanse Yamaha introduceerde in 1998 de Yamaha YZF-R6, een middelgewicht sportmotor. De motor werd ontwikkeld als de sportievere versie van de Yamaha YZF-R1. De motor kwam met een volledig nieuwe, door Yamaha ontwikkelde motor, die 108 pk kon halen in stationaire toestand.

Kenmerken van de Yamaha YZF-R6


De YZF-R6 is een typische 600 cc sportmotor. Net als andere sportmotoren is deze motor speciaal ontwikkeld voor hoge snelheden, snel kunnen versnellen, abrupt remmen en voor het maken van scherpe bochten op geasfalteerde wegen. De motor is een vloeistof gekoelde viercilinder met dubbel bovenliggende nokkenas. In 2014 heeft de Yamaha YZF-R6 een vermogen van 91 kW (123,7 pk) bij 14.500 toeren per minuut. Het maximum koppel is 65,7 Nm bij 10.500 toeren per minuut. De motor heeft zes versnellingen en heeft een nat gewicht (rijklaar) van 189 kg. Het frame is een aluminium Deltabox-frame dat bijdraagt aan het sportieve uiterlijk van de motor.

De Yamaha YZF-R6 door de jaren heen



De motor is meerdere keren herzien. Yamaha kwam in 2001, 2003, 2006 en 2008 met nieuwe versies van de Yamaha YZF-R6. De eerste grote verandering was in 2003. De motor werd toen voorzien van een brandstofinjectiesysteem. In 2006 volgde er een grote revisie aan dit brandstofinjectiesysteem. Er werd een Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) geïnstalleerd. Dit computergestuurde systeem rekende binnen enkele milliseconden de juiste injectietijd, positie van het gaspedaal en nog meer uit. Ook werd in dit herziene model een slipkoppeling toegepast. In 2008 werd er een Yamaha Chip Controlled Intake (YCC-I) toegevoegd, waardoor de lengte van het inname systeem drastisch verkorte van 150 mm tot slechts 52 mm. Deze technische veranderingen in 2006 en 2008 maakten de motor nog krachtiger en responsiever.

De Yamaha YZF-R6 is een motor voor raceliefhebber


De techniek van de YZF-R6 is ontwikkeld in de Moto GP en dat is aan alles te merken. De prestaties van deze motor en het sportieve uiterlijk lijken thuis te horen op het professionele circuit. Voor de raceliefhebber is dit dan ook de ultieme motor. Het chassis maakt zeer responsief stuurgedrag mogelijk en de instelbare upside-down voorvork zorgt voor fantastische wedstrijdprestaties.
Mehr anzeigen