Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Garantie bij aanschaf van een auto

Eén van de belangrijkste criteria van autokopers is garantie. Niemand zit te wachten op (financieel) vervelende verrassingen. Het ontvangen van garantie vinden velen dus een geruststellende gedachte. Autogarantie is er echter in meerdere soorten. Een opsomming van de meest voorkomende autogaranties.

Wat is autogarantie eigenlijk?

Een autogarantie is de toezegging van de verkopende partij om binnen een vastgestelde periode de kosten van potentieel herstel of vervanging op zich te nemen. Bijvoorbeeld bij een (verborgen) mankement dat bij normaal gebruik niet zou mogen gebeuren. Dat geldt niet alleen binnen de gestelde garantietermijn, maar, afhankelijk van de aankoop en/of voorwaarden, ook bij gebreken die op een later tijdstip aan het licht komen. Kortom, de verkoper neemt dus als het ware het risico van onvoorziene gebreken op zich. Een mondelinge afspraak is hiervoor al genoeg. Toch is het raadzaam om (garantie)afspraken ook schriftelijk vast te leggen. Mocht de verkoper ontkennen de toezeggingen gedaan te hebben.

De ene garantie is de andere niet

In de volksmond wordt het woord “garantie” te pas en te onpas gebruikt. Echter de ene autogarantie is de andere niet. Er zijn diverse soorten en daarmee condities en voorwaarden. Feitelijk is het bij wet geregeld dat er altijd sprake is van garantie bij aankoop van een auto. Of het nu gaat om een nieuw exemplaar of occasion. Simpel omschreven: de gekochte auto moet aan de gestelde verwachtingen voldoen. Is dit niet het geval, dan is er sprake non-conformiteit. Onder meer de advertentiebeschrijving als mede de mondelinge toezeggingen van de verkoper zijn hierin bepalend. Maar ook de staat waarin de auto verkeert op het moment van aankoop. Van een nog geen drie jaar oude auto met slechts 40.000 kilometer op de kilometerteller en een prijs van 30.000 euro mag je anders verwachten dan van een auto op hoge leeftijd met 300.000 kilometer aan ervaring en een prijs van slechts luttele duizenden euro’s.

Wel bestaat er ook de onderzoeksplicht. Dit betekent dat je als koper er niet klakkeloos vanuit mag gaan dat een auto in goede conditie verkeert. Als koper moet je dus enigszins je huiswerk hebben gedaan alvorens je tot koop overgaat. Bijvoorbeeld door de auto zelf goed te inspecteren, een proefrit te maken of een aankoopkeuring uit te laten voeren door een externe, onafhankelijke partij. Zeker in het geval van koop van een particulier is een aankoopkeuring een aanrader.

Signing a contract for car

Garantie op nieuwe auto

Koop je een nieuwe auto, dan ben je standaard verzekerd van fabrieksgarantie - mits de auto volgens de fabrieksvoorschriften wordt onderhouden. Meestal bedraagt de fabrieksgarantie, die overigens geregeld is bij Europese wet, 2 jaar of tot een bepaalde kilometrage (maximaal 100.000 km). Nog niet zo lang geleden was deze termijn de standaard. Tegenwoordig beiden diverse merken 3 jaar fabrieksgarantie of zelfs het dubbele. Kia bijvoorbeeld biedt 7 jaar, Mazda 6 jaar en Hyundai en Toyota bieden beide 5 jaar. Veel nieuwe automerken uit met name China bieden ook een langdurige garantietermijn. De maximale kilometrage is vrij recent ook verruimd bij menig automerk. Sommige merken hebben zelfs geen limiet (meer). Fabrieksgarantie tot maximaal 160.000 km lijkt de nieuwe norm te worden bij een nieuwe auto.

Overigens kan de garantietermijn verschillen bij een benzine- en dieselauto versus een elektrische auto. Een nieuwe EV heeft steeds vaker een ruimere garantietermijn (of op bepaalde onderdelen, zoals het accupakket en de aandrijftechniek).

Garantie op occasion

Garantie bij aanschaf van een occasion ligt doorgaans wat complexer dan bij een nieuwe auto. Tenzij de occasion nog zo jong van leeftijd en kilometrage is dat deze binnen de termijn van de standaard fabrieksgarantie valt. Fabrieksgarantie is meestal overdraagbaar namelijk, dus als koper van zo’n jonge occasion heb je dan recht op dezelfde garantiecondities als de eerste eigenaar. Mogelijk heeft de eerste koper destijds ook voor verlengde fabrieksgarantie gekozen. In dat geval is die vaak ook overdraagbaar, maar controleer sowieso altijd de oorspronkelijke voorwaarden om hiervan zeker te zijn.

Let op bij geïmporteerde auto's. De wettelijke Europese garantie van 2 jaar geldt in de hele EU. Binnen die periode kun je je voor garantiekwesties wenden tot een lokale merkdealer, ook als de auto oorspronkelijk in een ander Europees land verkocht is. Sommige langere garantietermijnen zijn door fabrikanten eveneens Europa-breed geldig. Aanvullende garanties zijn mogelijk afgegeven door de lokale importeur of dealer en daardoor niet geldig in Nederland.

Merkgarantie

Veel automerken bieden een zogenoemde merkgarantie als een occasion de standaard fabrieksgarantie heeft overschreden (op basis van leeftijd en/of kilometrage). Dit doen ze vaak onder de noemer van een specifiek kwaliteitslabel, bijvoorbeeld BMW Premium Selection en SPOTiCAR van Opel. Vaak is dit garantielabel van toepassing op jonge occasions tot een leeftijd van enkele jaren en/of een beperkte kilometerstand. Ook verkeren deze auto’s meestal in een uitstekende visuele en technische conditie, compleet met sluitende onderhoudshistorie. Zo ben je als koper alsnog verzekerd van een geruststellende garantieperiode – al is de garantietermijn van dergelijke merkgaranties vaak uiteenlopend. Waar het ene merk 6 maanden biedt, biedt het andere merk tot wel 24 maanden op geselecteerde occasions.

Het kan zo zijn dat de wettelijke fabrieksgarantie en merkgarantie elkaar overlappen. We raden dus aan de voorwaarden goed ter harte te nemen en afspraken schriftelijk te maken.

BOVAG Garantie

Een populaire onafhankelijke garantie voor occasions is de BOVAG Garantie. Deze garantie is enkel van toepassing bij autobedrijven die bij de BOVAG zijn aangesloten – maar ze zijn niet verplicht deze aan te bieden. Let hier dus goed op bij aanschaf van een occasion bij een bij de BOVAG aangesloten autobedrijf.

Wel overal gelijk is de termijnperiode van BOVAG Garantie: die bedraagt 12 maanden (voorheen 6 maanden). Deze garantie dekt gebreken die niet zichtbaar waren bij aankoop of zijn ontstaan binnen de garantieperiode. Zowel de kosten van de vervangende onderdelen als de arbeidsuren zijn gedekt. Als vanzelfsprekend worden reguliere onderhoudsbeurten niet gedekt, evenals typische slijtageonderdelen als banden en remmerij (indien die bij aankoop nog ruim binnen de fabrieksnorm vallen). Let op: BOVAG Garantie is geen garantie dóór BOVAG, maar een overeenkomst met de verkopende partij. Aankloppen voor een garantieaanvraag bij een ander BOVAG bedrijf is zodoende nutteloos.

Overige garantiesoorten

Hoewel veel minder voorkomend zijn garantiesoorten die buiten de reguliere, hierboven beschreven autogaranties vallen. Zo zijn er derde partijen waar je een autogarantie kunt afsluiten bij aankoop van een occasion. Autobedrijven die deze garantie aanbieden zijn vaak niet aangesloten bij BOVAG. De condities lijken evenwel veelal op die van de BOVAG Garantie of de merkgarantie.

Nog een garantiesoort is een specifieke overeenkomst tussen koper en verkoper van een occasion. De voorwaarden en looptijd worden samen bepaald en afgesproken.

Alle artikelen

Garantiekeurmerk

Garantiekeurmerken: welke zijn er en waar moet je op letten?

Advies · Voorbereiding aankoop
De juiste keuze

De juiste keuze

Advies · Voorbereiding aankoop
Zoeken naar een auto

Zoeken naar een auto

Advies · Voorbereiding aankoop
Ontdek meer