Kilometerstand
66.540 km
Transmissie
Automatisch
Bouwjaar
02/1971
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
147 kW (200 PK)
Type verkoper
Autobedrijf
Koop met vertrouwen
Kwaliteitsrapporten
Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.
Gratis autorapport van FinnikFinanciering
Bereken je autolening
Hoeveel wil je lenen?
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Coupé
- Voertuigtype
- Oldtimer
- Aandrijving
- Achter
- Stoelen
- 4
- Deuren
- 2
- Advertentienr.
- AR-54-44
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 66.540 km
- Bouwjaar
- 02/1971
- APK
- Nieuw
- Volledige onderhoudshistorie
- Ja
Technische Gegevens
- Vermogen kW (PK)
- 147 kW (200 PK)
- Transmissie
- Automatisch
- Cilinderinhoud
- 3.500 cm³
- Versnellingen
- 4
- Cilinders
- 8
- Leeggewicht
- 1.650 kg
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
Opties
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Groen
- Oorspronkelijke kleur
- Dunkelolivgrün
- Kleur interieur
- Bruin
- Materiaal
- Leder
Beschrijving
English/German Below.
Toen Mercedes-Benz in 1969 de 280 SE 3.5 Coupé introduceerde, markeerde dit het laatste hoofdstuk van de handgebouwde W111-serie. Deze auto’s werden samengesteld met een niveau van vakmanschap dat nooit meer terug zou komen: massief houten afwerking, met de hand passende panelen, interieurs genaaid met monnikachtige geduld, en een bouwproces dat volkomen ongevoelig leek voor concepten zoals “productiedeadlines.” Sommigen zeggen dat de auto “gebouwd als een tank” is, maar alleen als tanks waren uitgerust met airconditioning, gepolijste chroomdetails en op maat gemaakte leren stoelen.
De nieuw ontwikkelde 3,5-liter V8 gaf de elegante, zuilvrije coupé eindelijk het vermogen en de verfijning die hij altijd verdiende. Met slechts 3.270 geproduceerde exemplaren werd de 3.5 al snel de meest gewilde uitvoering van de W111-reeks. Tegenwoordig staat hij bekend als een van de meest verzamelwaardige naoorlogse Mercedes-modellen—de laatste echt handgebouwde luxueuze Mercedes voordat volledige industrialisatie het overnam.
Wat de 280 SE 3.5 onderscheidt, is de naadloze combinatie van tijdloos design en mechanische verfijning. De soepele bovenliggende nokkenas-V8, het fluisterstille interieur met massief houten afwerking en de iconische zuilvrije silhouet maken dat hij zowel klassiek als verrassend modern aanvoelt. Hij vertegenwoordigt een tijdperk waarin luxe vakmanschap betekende in plaats van technologie—een auto om van te genieten, niet om te haasten.
Deze 1971 Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupé werd oorspronkelijk geleverd in Massachusetts en bleef tot 1993 bij de eerste eigenaar. De geschiedenis is uitzonderlijk goed gedocumenteerd, met dikke mappen onderhoudsrecords en volledige restauratiedocumentatie. De auto kreeg een bare-metal lakbeurt in het originele Dark Olive Green, terwijl het interieur nog steeds de fabriek-correcte Tan leren bekleding draagt—beide zo goed bewaard dat het bijna oneerlijk voelt om het “vintage” te noemen.
De motor en transmissie zijn professioneel gereviseerd door specialisten, en de auto is sindsdien zorgvuldig onderhouden, met facturen die het uitgevoerde werk bevestigen. Technisch en cosmetisch verkeert de auto in uitstekende staat. Het houtwerk is in zeer goede conditie, het interieur toont prachtig en de auto rijdt precies zoals een goed onderhouden W111 3.5 hoort te rijden. Opvallende kenmerken zijn onder andere airconditioning, elektrische ramen en de gewilde “groen over tan” kleurcombinatie—een van de meest gezochte specificaties voor dit model.
Met zijn uitgebreide documentatie, gerestaureerde carrosserie in de originele kleur, professioneel gereviseerde mechanica en zeldzame specificatie, is deze 280 SE 3.5 een uitzonderlijk voorbeeld van Mercedes-Benz’ laatste handgebouwde grand tourer—een auto die je niet zomaar rijdt, maar uithaalt alsof je je beste pak draagt.
--
English.
When Mercedes-Benz introduced the 280 SE 3.5 Coupé in 1969, it marked the final chapter of the hand-built W111 series. These cars were assembled with a level of craftsmanship that would never return: solid hardwood trim, hand-fitted panels, interiors sewn with monk-like patience, and a build process that seemed blissfully unaware of concepts like “production deadlines.” Some people say the car is “built like a tank,” but only if tanks came with air-conditioning, polished chrome, and tailor-made leather seats.
The newly developed 3.5-litre V8 finally gave the elegant pillarless coupé the power and refinement it always deserved. With only 3,270 units produced, the 3.5 quickly became the most desirable version of the W111 range. Today it stands as one of the most collectible post-war Mercedes models—the last truly coachbuilt luxury Mercedes before full industrialisation took over.
What sets the 280 SE 3.5 apart is the seamless blend of timeless design and mechanical sophistication. The smooth overhead-cam V8, the whisper-quiet cabin trimmed in real solid wood, and the iconic pillarless silhouette make it feel both classic and surprisingly modern. It represents an era when luxury meant craftsmanship rather than technology—a car to savour, not to rush.
This 1971 Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupé was originally delivered in Massachusetts and stayed with its first owner until 1993. Its history is exceptionally well documented, with thick folders of maintenance records and complete restoration documentation. The car received a bare-metal respray in its original Dark Olive Green, while the interior still wears its factory-correct Tan leather upholstery—both so well preserved it almost feels unfair to call it “vintage.”
The engine and transmission were professionally overhauled by specialists, and the car has been pampered ever since, with invoices confirming the work performed. Technically and cosmetically, the car is in excellent condition. The woodwork is in very good shape, the interior shows beautifully, and the car drives exactly as a well-kept W111 3.5 should. Notable features include air-conditioning, electric windows, and its desirable “green over tan” colour combination—one of the most sought-after specifications for this model.
With its extensive documentation, restored bodywork in the original colour, professionally rebuilt mechanicals, and rare specification, this 280 SE 3.5 stands out as an exceptional example of Mercedes-Benz’s final hand-built grand tourer—the kind of car you don’t just drive, but take out as if you were wearing your best suit.
Meer informatie
Tellerstand: 41.346 mijlen
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 2
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Inbegrepen afleverpakket: Afleverpakket: Nieuwe APK Volle tank
Aanvullende opties en accessoires
Comfort & Interieur
Overig
Toen Mercedes-Benz in 1969 de 280 SE 3.5 Coupé introduceerde, markeerde dit het laatste hoofdstuk van de handgebouwde W111-serie. Deze auto’s werden samengesteld met een niveau van vakmanschap dat nooit meer terug zou komen: massief houten afwerking, met de hand passende panelen, interieurs genaaid met monnikachtige geduld, en een bouwproces dat volkomen ongevoelig leek voor concepten zoals “productiedeadlines.” Sommigen zeggen dat de auto “gebouwd als een tank” is, maar alleen als tanks waren uitgerust met airconditioning, gepolijste chroomdetails en op maat gemaakte leren stoelen.
De nieuw ontwikkelde 3,5-liter V8 gaf de elegante, zuilvrije coupé eindelijk het vermogen en de verfijning die hij altijd verdiende. Met slechts 3.270 geproduceerde exemplaren werd de 3.5 al snel de meest gewilde uitvoering van de W111-reeks. Tegenwoordig staat hij bekend als een van de meest verzamelwaardige naoorlogse Mercedes-modellen—de laatste echt handgebouwde luxueuze Mercedes voordat volledige industrialisatie het overnam.
Wat de 280 SE 3.5 onderscheidt, is de naadloze combinatie van tijdloos design en mechanische verfijning. De soepele bovenliggende nokkenas-V8, het fluisterstille interieur met massief houten afwerking en de iconische zuilvrije silhouet maken dat hij zowel klassiek als verrassend modern aanvoelt. Hij vertegenwoordigt een tijdperk waarin luxe vakmanschap betekende in plaats van technologie—een auto om van te genieten, niet om te haasten.
Deze 1971 Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupé werd oorspronkelijk geleverd in Massachusetts en bleef tot 1993 bij de eerste eigenaar. De geschiedenis is uitzonderlijk goed gedocumenteerd, met dikke mappen onderhoudsrecords en volledige restauratiedocumentatie. De auto kreeg een bare-metal lakbeurt in het originele Dark Olive Green, terwijl het interieur nog steeds de fabriek-correcte Tan leren bekleding draagt—beide zo goed bewaard dat het bijna oneerlijk voelt om het “vintage” te noemen.
De motor en transmissie zijn professioneel gereviseerd door specialisten, en de auto is sindsdien zorgvuldig onderhouden, met facturen die het uitgevoerde werk bevestigen. Technisch en cosmetisch verkeert de auto in uitstekende staat. Het houtwerk is in zeer goede conditie, het interieur toont prachtig en de auto rijdt precies zoals een goed onderhouden W111 3.5 hoort te rijden. Opvallende kenmerken zijn onder andere airconditioning, elektrische ramen en de gewilde “groen over tan” kleurcombinatie—een van de meest gezochte specificaties voor dit model.
Met zijn uitgebreide documentatie, gerestaureerde carrosserie in de originele kleur, professioneel gereviseerde mechanica en zeldzame specificatie, is deze 280 SE 3.5 een uitzonderlijk voorbeeld van Mercedes-Benz’ laatste handgebouwde grand tourer—een auto die je niet zomaar rijdt, maar uithaalt alsof je je beste pak draagt.
--
English.
When Mercedes-Benz introduced the 280 SE 3.5 Coupé in 1969, it marked the final chapter of the hand-built W111 series. These cars were assembled with a level of craftsmanship that would never return: solid hardwood trim, hand-fitted panels, interiors sewn with monk-like patience, and a build process that seemed blissfully unaware of concepts like “production deadlines.” Some people say the car is “built like a tank,” but only if tanks came with air-conditioning, polished chrome, and tailor-made leather seats.
The newly developed 3.5-litre V8 finally gave the elegant pillarless coupé the power and refinement it always deserved. With only 3,270 units produced, the 3.5 quickly became the most desirable version of the W111 range. Today it stands as one of the most collectible post-war Mercedes models—the last truly coachbuilt luxury Mercedes before full industrialisation took over.
What sets the 280 SE 3.5 apart is the seamless blend of timeless design and mechanical sophistication. The smooth overhead-cam V8, the whisper-quiet cabin trimmed in real solid wood, and the iconic pillarless silhouette make it feel both classic and surprisingly modern. It represents an era when luxury meant craftsmanship rather than technology—a car to savour, not to rush.
This 1971 Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupé was originally delivered in Massachusetts and stayed with its first owner until 1993. Its history is exceptionally well documented, with thick folders of maintenance records and complete restoration documentation. The car received a bare-metal respray in its original Dark Olive Green, while the interior still wears its factory-correct Tan leather upholstery—both so well preserved it almost feels unfair to call it “vintage.”
The engine and transmission were professionally overhauled by specialists, and the car has been pampered ever since, with invoices confirming the work performed. Technically and cosmetically, the car is in excellent condition. The woodwork is in very good shape, the interior shows beautifully, and the car drives exactly as a well-kept W111 3.5 should. Notable features include air-conditioning, electric windows, and its desirable “green over tan” colour combination—one of the most sought-after specifications for this model.
With its extensive documentation, restored bodywork in the original colour, professionally rebuilt mechanicals, and rare specification, this 280 SE 3.5 stands out as an exceptional example of Mercedes-Benz’s final hand-built grand tourer—the kind of car you don’t just drive, but take out as if you were wearing your best suit.
Meer informatie
Tellerstand: 41.346 mijlen
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 2
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Inbegrepen afleverpakket: Afleverpakket: Nieuwe APK Volle tank
Aanvullende opties en accessoires
Comfort & Interieur
- Armsteun achter
- Armsteun voor
- Hoofdsteunen voor
- Toerenteller
Overig
- 3 punts veiligheidsgordel
- analoge klok
Zakelijk leasen
Bereken uw zakelijke lease!
Nu zakelijk leasen vanaf
€ 1.274,- p/mVerzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
AutobedrijfCool Classic Club
Aanbieder op AutoScout24 sinds 2018Verkoop (Zondag op afspraak)
Gesloten
Opent om 9:00 wo.
ContactRobbert Buijs
- BTW verrekenbaar
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.
Meer informatie
Aanbiedingen
- Homepage
- Resultaten
- Mercedes-Benz
- 280
- Mercedes-Benz 280 280SE 3.5 - Dunkelolivgrün - A/C - Full History Pr

