Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-banner-l-01.jpg

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E. : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Fluence Z.E., inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Fluence Z.E. – de eerste elektrische auto van Renault met indrukwekkende mogelijkheden

De Fluence Z.E. was de eerste elektrische auto die door Renault op de markt werd gebracht. De auto werd ontwikkeld als de elektrische variant van de Renault Megane. De inrichting ziet er daarom vergelijkbaar uit. In de auto zit een verwisselbare accu van 22 kwh. Deze kan zeer eenvoudig op verschillende manieren worden opgeladen, en zelfs binnen 20 minuten. De auto is bijzonder comfortabel en biedt voldoende ruimte – zelfs in de achterbak, ondanks de aanwezigheid daar van de accu.

Interesse in een Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E. occasions
Renault Fluence Z.E. dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Nette elektrische auto van kwalitatief goede Franse makelaardij

We kunnen wel stellen dat Renault een voorloper was als het gaat om de ontwikkeling van elektrische auto’s. Zelf is Renault altijd bescheiden gebleven en de fabrikant ziet ook de beperkingen die elektrische auto’s nog steeds hebben. Renault was zelfs dermate bescheiden over haar eerste elektrische auto dat ze gratis vervangend vervoer aanbod mocht je stranden. Ondanks dit alles presenteerde Renault al in 2009 deze elektrische auto, namelijk de Renault Fluence Z.E. Vanaf 2011 werd de auto geproduceerd.

Van binnen ziet de Renault Fluence Z.E. er vrij eenvoudig uit. Hij lijkt van binnen bijzonder veel op de Renault Megane. Het grote verschil is dat de Z.E. 13 centimeter langer is gemaakt. Dat is voornamelijk gedaan omdat er nu eenmaal een accu achterin geplaatst moest worden, en op deze manier blijft er nog een redelijke kofferbak over. Verder ontbreekt het de auto van binnen aan de futuristische displays en dergelijke, het is allemaal vrij basic. Dat geldt ook voor de buitenkant van deze ruime gezinsauto.

De auto werd gebouwd in Turkije (van 2011 tot 2014) en in Zuid-Korea (vanaf 2013 tot nu) Wat de prijs betreft: je kon destijds een nieuwe Fluence Z.E kopen vanaf circa 27.000 euro. De accu in de auto wordt niet gekocht, maar gehuurd. Voor die accu betaal je daarom nog eens een bedrag van circa 80 euro per maand. Over deze accu vertellen we je later meer.

De Nissan Leaf (2011) vormde de voornaamste concurrent van de Fluence Z.E. Ook de Nissan Leaf is een degelijke gezinsauto met voldoende zitplaatsen voor 5 personen. De kostprijs per kilometer van de Nissan Leaf is echter substantieel hoger. Daarnaast is de Nissan Leaf een stuk minder basic. Je kunt gebruik maken van verschillende opties en de wagen is in algemene zin dus wat luxer. Het grootste verschil is dat je bij de Nissan Leaf de accu niet huurt, maar koopt. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Wat jouw voorkeur heeft is echt persoonlijk.

Verder willen we de Mitsubishi i MiEV ook nog graag met de Fluence Z.E. vergelijken. Dit is een wat compactere stadsauto dan de Fluence Z.E. Prima voor korte afstanden dus, maar niet om een heel gezin mee te vervoeren. De auto krijgt verder prima recensies. Problemen met de actieradius doen zich overigens ook bij deze auto voor. Wat dat betreft kunnen we weinig uitzonderingen vinden.

De technische kant van de Fluence Z.E.

Voor de Fluence Z.E. bestaan er verschillende elektrische motoren. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om een synchrone elektrische motor, die 160 kilo weegt. Het maximale vermogen is 70kW (94 pk).

Laten we die accu gelijk maar even bespreken. Zoals gezegd bezit die accu 22 kwh. Renault belooft officieel een radius van 180 kilometer, maar in werkelijkheid lijkt dit nogal tegen te vallen. Dat zal niemand verbazen, aangezien anno 2019 de actieradius nog steeds 1 van de grootste beperkingen van de elektrische auto is. In werkelijkheid haalt de auto met moeite een actieradius van 80 kilometer en dat is nog afhankelijk van weeromstandigheden.

De Fluence Z.E. was de eerste auto met battery swapping technology. Je kunt de batterij op drie verschillende manier opladen of vernieuwen. Allereerst kun je hem opladen in een regulier stopcontact bij je thuis. Dat duurt dan wel circa 10 uur. Er is ook een snellader beschikbaar die de accu binnen 20 minuten voor 80% oplaadt. Ten slotte kun je de accu omwisselen bij Renault, je krijgt dan een volledig opgeladen accu terug (deze accu is niet per definitie nieuw).

De Fluence Z.E.: met recht een pionier

De Fluence Z.E. was 1 van de eerste in haar soort. De elektrische auto stond nog echt in de kinderschoenen in 2011. De Fluence Z.E. is een mooie gezinsauto met voldoende ruimte voor de kinderen. Ook de zakelijke rijder kan prima vooruit met de Fluence Z.E. Hij trekt snel op en bereikt binnen luttele seconden de 100 kilometer per uur. Deze auto is vanzelfsprekend niet geschikt voor als je regelmatig lange afstanden rijden. De Fluence Z.E. is in Europa nooit erg populair geworden, misschien wel omdat hij zijn tijd ver vooruit was. Elektrisch rijden staat nu echter definitief op de kaart en de Fluence Z.E. is dan een echte aanrader. Tenslotte zit achter de Fluence Z.E. een betrouwbaar Frans automerk, dat van onbesproken kwaliteit is.