Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-santana-front

Suzuki Santana

1 / 3
suzuki-santana-front
suzuki-santana-side
suzuki-santana-back

undefined undefined : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de undefined undefined, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De populaire Suzuki Santana biedt goede offroad prestaties

De Suzuki Santana, oftewel de Suzuki SJ413, is een compacte 4x4 terreinwagen van Suzuki die in de jaren 80 gebouwd werd door een Spaanse autofabrikant, in opdracht van Suzuki. De auto is alleen nog te koop als gebruikte Suzuki Santana. Met deze zeer betaalbare auto met vierwielaandrijving kun je prima van de gebaande paden af, want deze kleine jeep is gemaakt om buiten te werken. Ondanks het kleine aantal pk's en de lichte motor is deze auto prima geschikt voor rijden in het terrein. Lees meer

Interesse in een Suzuki Santana

Het model van de Suzuki Santana heeft veel namen

De Suzuki Santana is een kleine 4x4 jeep van Suzuki die behoort tot de minicars uit van de SJ-serie. De SJ-serie werd vanaf 1981 gemaakt in het Japanse Hamamatsu. In Japan werd de SJ serie verkocht onder de naam Jimny en vandaag de dag is de auto ook nog steeds onder deze naam in Nederland verkrijgbaar. De SJ-reeks was populair en werd uitgebreid voor de export. Daardoor kreeg de auto wereldwijd vele namen: Suzuki Jimny, Suzuki Samurai, Suzuki SJ410, Maruti Gypsy, Suzuki Sierra, Suzuki Caribbean, Suzuki Santana, Suzuki SJ413 en Holden Drover (in Australië).

Het basismodel SJ410 werd in 1982 geïntroduceerd als aangepaste versie van de Suzuki LJ80. Het model was groter en moderner dan de LJ-serie. De SJ410 kreeg een 970cc 4-cilindermotor van 45 pk die een grotere versie was van de krachtbron van de LJ80. Het koppel was verbeterd, waardoor de SJ410 met het extra gewicht van 150 kg sneller de topsnelheid van 110 km/u kon bereiken.

De SJ410 werd standaard geleverd met een handgeschakelde 4-versnellingsbak,en onbekrachtigde trommelremmen aan de voor- en achterzijde. De SJ410 werd uitgevoerd met een nieuw stoel- en dashboardontwerp en was beschikbaar als halfdeurs cabriolet, pick-up, hardtop, met verhoogd panoramisch dak en als open versies zonder glas. Deze jeep had geen rolbeugel.

Het gewicht van deze 4x4 is 840 kg, waardoor de auto licht en gemakkelijk wendbaar is. De Suzuki Santana werd in Spanje gemaakt bij Santana Motor S.A. in Linares. Santana is een Spaanse autofabriek die tot 1983 onder licentie auto’s voor Land Rover heeft gebouwd. Na de start van de samenwerking met Suzuki in 1986 maakte Santana versies van Suzuki onder de merknaam Santana. Het model Santa-Anibal is gebaseerd op Land Rover en de Santana 300 en 350 zijn gebaseerd op de Suzuki Vitara. De fabriek ging in 2011 failliet, waardoor je in Nederland alleen nog maar een gebruikte Suzuki Santana kunt kopen. De nieuwprijs van een Suzuki Santana was ongeveer € 9.500.

Ontwikkeling van het model van 1984-2005

Na 2 jaar op de markt te zijn geweest, kwam in 1984 de SJ413 op de markt, bedoeld om de verkoop een nieuwe impuls te geven. Het interieur had een opfrisbeurt gekregen en het koetswerk was vernieuwd. Deze vernieuwde versie van de SJ410 had een 1.3 liter viercilindermotor met een vijfversnellingsbak in plaats van de 970 cc motor.

Japanse auto’s konden halverwege de jaren 80 niet gemakkelijk ingevoerd worden in Europa. Suzuki probeerde dit op te lossen door de SJ413 vanaf 1986 te laten bouwen door Santana Motors. De SJ413 die door Santana werd gebouwd onderging wat wijzigingen. De auto kreeg een zachtere vering voor betere schokdemping. De stoelen werden aangepast, de knipperlichten kregen een andere kleur en de grille kreeg een andere vorm. Deze versie van de SJ413 kreeg vanaf 1989 de naam "Samurai". Bij deze naamswijziging werden nog enkele veranderingen aan het chassis doorgevoerd en ook de buitenkant werd nog iets aangepast. Dit gebeurde samen met enkele optische veranderingen en een paar veranderingen aan het chassis.

In 1998 kwam de derde generatie Suzuki SJ op de markt onder de naam Suzuki Jimny. Deze 4x4 had een 1.3 liter benzinemotor van 82pk. In 2005 kwam daar een 1.5 liter commonrail dieselmotor bij. De Jimny is verkrijgbaar met voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Het model is nog steeds verkrijgbaar.

Suzuki Santana vs Nissan Patrol 160 MQ/MK

De Nissan Patrol 160 MQ/MK is een offroad model van Nissan wat ongeveer in dezelfde periode werd verkocht als de Santana. De Nissan Patrol werd in 1980 uitgebracht met de motoren L28 (2.8 L motor met 12-kleppen, 118 pk), P40 en de SD33, dit was een 3.3-liter, inline 6-cilinder diesel met een 4-versnellingsbak en 94 pk. De L28 motor was ook verkrijgbaar met een drietraps versnellingsbak in de modellen met een lange wielbasis. Alle Patrols uit de 160-serie hadden een hoge versnelling en een lage versnelling.

De Suzuki Santana begon met een 1.3 benzinemotor van 82 pk, De Nissan Patrol had de sterkste motoren omdat deze allemaal meer pk’s hadden dan de Suzuki’s. De Santana beschikt over een vierwielaandrijving die prima presteert in zand, water en rotsige ondergrond. Ondanks de motor die minder vermogen heeft, presteert deze offroad net zo goed als de Nissan Patrol.

Alle modellen van Nissan hadden parabolische bladvering en de Suzuki was uitgerust met de gewone bladvering die prima functioneerde, maar minder comfort gaf dan de parabolische vering van de Nissan. Hierdoor was de Suzuki wel goedkoper.

De Nissan was luxer uitgevoerd dan de Suzuki, met verschillende bekledingopties en kleuren in vinyl of tapijt. De luxe modellen hadden ook airco en stuurbekrachtiging. De Suzuki was vooral praktisch uitgevoerd maar dat maakte de auto wel voordeliger in aanschaf.

De motoren van de Suzuki Santana/SJ410

De introductieversie van de Suzuki Santana (SJ410) uit 1982 had een 4-cilindermotor van 970 cc met een vermogen van 45 pk. Daarna kwam in 1984 de SJ413 die was voorzien van een 1.3 liter 4-cilindermotor van 44 kW (60 pk) met katalysator. De Suzuki SJ Samurai die daarna kwam was verkrijgbaar met een sterkere motor van 51 kW (69 pk). Het gemiddelde brandstofverbruik van deze auto lag rond de 7,6 liter/100 km, met een CO2-uitstoot van 205 g/km.

Toen de productieperiode op zijn eind liep, kwam er voor de benzinemodellen een motor met een prestatievermogen van 59 kW (80 pk) beschikbaar. In 1998 presenteerde Suzuki voor het eerst een turbodiesel versie van de Suzuki SJ Samurai. De dieselmotoren hadden een cilinderinhoud van 1,9 liter en werden geleverd door Renault en Peugeot. ze hadden een vermogen van 47 kW (64 pk).

Uitrusting en opties

In de loop der jaren heeft Suzuki een aantal fabrieksaccessoires voor de Santana aangeboden, waaronder cabriokappen, dakdragers, grillebescherming, een lier en sets voor automatische deurvergrendeling.

Voor offroad-liefhebbers

Door de offroad eigenschappen en de lage prijs is deze auto ideaal voor iedereen die in zijn vrije tijd graag offroad rijdt. Het is een echte werkauto en dankzij de vierwielaandrijving voelt deze auto zich ook prima thuis op een boerderij of overal waar zandpaden zijn. Je kunt er zelfs mee over het strand rijden want deze auto presteert goede op zand.