Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview 14 - Het belang van lease zal verder toenemen door de trend van bezit naar gebruik

AutoScout24 bestaat in 2024 alweer 24 jaar. Een goede reden om dat te vieren! En een mooie aanleiding om eens terug te kijken naar het jaar 2000, de veranderingen die digitalisering bracht en door ook vooruit te kijken naar de toekomst.

Deze keer met Renate Hemerik , directeur en voorzitter van VNA, vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen.

Renate, kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?

Natuurlijk! Ik ben getrouwd met mijn jeugdliefde en we hebben twee fantastische dochters. Eén daarvan is overigens net als AutoScout24 geboren in 2000. Ik hou van reizen, sociale activiteiten en het bourgondische leven. Na mijn studie HBO Communicatie en Marketing ben ik eigenlijk per ongeluk in de autolease terecht gekomen. Ik kon aan de slag bij Interleasing Nederland, een voorloper van ATHLON CAR LEASE . Daar heb ik ruim tien jaar de marketing voor gedaan.

Het mooie van die rol was dat ik kennis heb opgedaan over de hele breedte van het leasebedrijf. Ik heb in die tijd écht geleerd wat de klantwaarde van het autoleaseproduct is. In een marketingrol werk je namelijk voor en met alle onderdelen van een bedrijf. Een dergelijke rol past me ook goed: ik ben een verbinder, ben nieuwsgierig en zie opportunity’s. Ik wil de inhoud en de diepte weten. En welk belang iedereen heeft, wat ze willen bereiken. En dat komt bij een branchevereniging heel goed van pas. In 2000 besloot ik een tijd zelfstandig te gaan werken, zodat ik als jonge moeder mijn werktijden zelf kon plannen. Via veel verschillende opdrachten bij diverse organisaties kwam ik bij VNA terecht. En daar ben ik inmiddels met heel veel passie en energie 20 jaar actief.

Dat is een respectabele tijd, het bevalt je dus heel goed?

Ja inderdaad. Mijn brede leasekennis, nieuwsgierigheid, de passie voor het leaseproduct en de opportunity’s die ik voor de sector zag (en nog zie) kwamen goed van pas bij de VNA. Plus ik had ervaring uit de praktijk. We zijn een vereniging van grote en kleinere leasebedrijven, en die belangen moeten we samenbrengen en behartigen richting beleidsmakers.

Noem eens iets dat VNA heeft bereikt waar je trots op bent?

Dat zijn echt meerdere dingen. Maar een pareltje is dat we een Stichting Keurmerk Private Lease hebben opgezet, in 2016. Die stichting ziet toe op de kwaliteit van private autolease en dat is cruciaal voor het vertrouwen en de bescherming van particuliere klanten. Private lease heeft hierdoor een fantastische groeiontwikkeling door kunnen maken in Nederland. Iets waarop men in het buitenland erg jaloers is!

Ook ben ik er trots op de wijze waarop we de sector en de waarde van autolease hebben kunnen profileren. De sector is door de jaren heen meegegroeid met de behoefte aan mobiliteit in de breedste zin. Buiten zakelijk en private lease zijn we nu ook actief op het gebied van lease van fietsen, bestelwagens, kleine elektrische vervoersmiddelen en occasions. VNA wil haar leden daarbij helpen. Dat vraagt meer van ons als branchevereniging, een bredere expertise en meer capaciteit, want de belangen van onze leden en de branche zijn groot en divers.

Hoe heeft de verhoogde digitalisering sinds 2000 voor jullie een rol gespeeld?

VNA helpt ook door veel data te gebruiken om de overheid en andere beleidsmakers inzichten te geven over belangrijke agendapunten. Digitalisering maakt ons werk dus makkelijker, omdat we sneller data kunnen verzamelen, daar inzichten uit kunnen halen en advies op kunnen bepalen. Bijvoorbeeld voor het beleid dat de overheid wil voeren op het gebied van elektrisch rijden, heel relevant voor de leasebedrijven omdat de overheid feitelijk de EV-markt kan bepalen.

Wat voor veranderingen verwacht je voor de toekomst, zeg over 24 jaar?

Allereerst denk ik dat automotive mobiliteit belangrijk blijft. Mensen zullen zich blijven verplaatsen, en de auto blijft daarbij van groot belang. Zowel voor werk en economische bedrijvigheid als voor sociale doeleinden. Mobiliteit zorgt voor aansluiting in de maatschappij en auto’s bieden ook een zekerheid van beschikbaar vervoer. Veel bedrijven gaan al bewust om met mobiliteit, maar willen tegelijk ook een aantrekkelijke werkgever zijn. Een leaseauto past dan in de aangeboden voorwaarden. Wat in de toekomst nog belangrijker wordt, ook vanuit duurzaamheidsoogpunt, is dat er slimmer geschakeld wordt tussen diverse vervoersopties. Nu al combineren we vervoersmodaliteiten in de praktijk: mensen gebruiken de auto, de fiets en het OV. Maar het aanbieden als pakket is nog heel lastig. Operationeel blijken mobiliteitsabonnementen lastig, maar ook de business case is nog steeds erg moeilijk.

''Dank je Renate, voor je blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst!'' - Dorianne Richelle, Country Manager

Deel artikel

Alle artikelen

hexon

Interview 11 - Het is leuk om mobiliteitskennis en informatie goed, slim en snel tastbaar te kunnen maken

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Hans Bresser Bovag 24y

Interview 10 - We leven in een periode van meerdere transities tegelijkertijd

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Joan - IVA interview

Interview 9 - De mobiliteitstransitie zal zich nog veel verder voltrekken

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Ontdek meer