Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Containers te koop: tweedehands en nieuw

Containers als gestandaardiseerde transporteenheid

Te land, ter zee of in de lucht: met een container is veilig en snel vervoer mogelijk

Te land, ter zee en in de lucht, vandaag de dag worden voor het vervoer van allerlei goederen met name containers ingezet. Een container is niets anders dan een metalen kist, geschikt voor het vervoer van losse goederen. Omdat er standaardmaten gelden, kan een container zowel over land en water als door de lucht worden vervoerd. De container wordt daarvoor overgeladen op trein, vrachtauto, schip of vliegtuig. Omdat containers makkelijk van het ene transportmiddel op het andere kunnen worden gezet, kan transport snel plaatsvinden. Bovendien is met containervervoer de kans op schade aan goederen klein. Er bestaan diverse typen containers, o.a. tankcontainers voor vloeistoffen, open containers voor bulklading, en vriescontainers, voorzien van een aggregaat. Door hun stapelbaarheid zijn ze behalve voor transport, ook ideaal voor opslag.

Standaard maatvoering in TEU lengtematen

De standaard maatvoering van containers wordt uitgedrukt in TEU, wat staat voor Twenty Equivalent Unit. Containers met lengtemaat 1 TEU zijn 20 voet lang, 8 voet breed en 8 voet hoog, overeenkomend met 6 m. lengte, 2,4 m. breedte en 2,6 m. hoogte.Containers die per schip vervoerd worden, worden in de haven gelost door overslagbedrijven. Europe Container Terminals (ECT) is een voorbeeld van een groot verladersbedrijf, dat gebruik maakt van kadekranen en containerliften. Rotterdam, Zeebrugge en Antwerpen zijn gespecialiseerde overslaghavens.

Identificatie van containers

Heden ten dage is containervervoer niet meer weg te denken uit de transportsector. Nagenoeg al het vervoer van stukgoederen vindt tegenwoordig plaats via containers. Dankzij computersystemen en informatietechnologie is het mogelijk de containers tijdens de reis te volgen en ladingpapieren te boeken. Ze zijn identificeerbaar aan de hand van een label, waarop het identificatienummer, de eigenaar, het land van registratie en het maximale gewicht staan vermeld. Er bestaan diverse containerfabrikanten die zowel nieuwe als gebruikte zeecontainers aanbieden. CARU is één van de Europese marktleiders. De Deense Maersk Group is al jaren de grootste verscheper.