De retrofit roetfilter

Een roetfilter is een accessoire dat op dieselmotoren geplaatst kan worden om schadelijke uitstoot te verminderen. Het laat de uitlaatgassen door, maar de roetdeeltjes (fijnstof) houdt het tegen. Daardoor is er minder luchtvervuiling en blijft de milieuschade beperkt.

Er zijn twee soorten filters: de gesloten roetfilter en de halfopen roetfilter. De laatste is bekend onder de naam retrofilter, wat het onderwerp van dit artikel is.

Diesel retrofit voor oudere dieselvoertuigen

Gesloten roetfilters kunnen tot wel 90% van de uitstoot reduceren. Ze worden dan ook vaak standaard in nieuwe wagens ingebouwd. Oudere dieselwagens hebben vaak geen ingebouwde roetfilter. In dat geval is de autobezitter aangewezen op het achteraf inbouwen van een filter. Deze kan alleen van het halfopen soort zijn, dus de retrofit roetfilter. De prestaties van deze filter zijn minder imposant dan die van de gesloten filter. Door de open filterstructuur is de capaciteit aanmerkelijk lager en een reductie van 30% tot 60% is wat men mag verwachten.

Bij de garage een roetfilter inbouwen

In een diesel een retrofit roetfilter inbouwen is door een handig persoon zelf te doen. Af te raden is het gebruik van lijm of montagepasta. De motor wordt hier simpelweg te heet voor. Monteer de filter losjes om hem vervolgens uit te lijnen met de rest van het uitlaatsysteem. Draai hem vervolgens vast zonder al te veel kracht te zetten. Als de filter geplaatst is, dient de Engine Control Unit (ECU) te worden gereset. Een geforceerde regeneratie kan hierbij nodig zijn. De hele klus neemt hooguit een half uur in beslag.

Subsidie wanneer roetfilter retrofit is

Voor het achteraf plaatsen van een roetfilter was vroeger een behoorlijke subsidie te krijgen. Toezicht hierop werd door een aantekening in het kentekenbewijs gedaan. Die aantekening bestaat nog, maar sinds enige tijd zijn de subsidieregelingen voor roetfilters in zowel nieuwe als oude dieselmotoren verleden tijd. Toch is het nog steeds rendabel om een retrofit diesel roetfilter aan te schaffen. Het heeft een positief effect op het energielabel van de auto en bij het betreden van de Duitse snelwegen volstaat een goedkopere milieusticker. De gefilterde dieselrijder draagt bovendien bij aan een beter milieu. Door almaar strengere regels in de Europese Unie is de CO2-uitstoot aanmerkelijk minder geworden, terwijl het aantal weggebruikers is toegenomen. Het enige nadeel van de roetfilter is dat het een negatieve iloed op het vermogen van de dieselmotor kan hebben. De afweging is door iedere autobezitter zelf te maken.

Alle artikelen

Bumperreparatie

Advies · Autoreparatie

Steenslag verwijderen

Advies · Autoreparatie
Ontdek meer