Ga naar hoofdinhoud

Vocht in de koplamp van een auto is een veel voorkomend probleem

Met name bij auto's die in de laatste tien jaar zijn geproduceerd komt vocht in een koplamp veel voor. In principe is dit geen ernstig probleem, tenzij de lichtafgifte van de koplamp verminderd wordt door condens in de koplamp.

In dat geval is het zaak om actie te ondernemen. Ook vocht in het achterlicht is een situatie waar veel bestuurders mee te maken krijgen. Wanneer er condens in het achterlicht zit, is het van groot belang om hier een oplossing voor te vinden. Het rode licht kan minder zichtbaar zijn voor de andere weggebruikers. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

Kan men zelf vocht in een koplamp verwijderen?

Er zijn een aantal manieren om vocht in de koplampen of vocht in het achterlicht te verwijderen en te voorkomen. Na het vocht in de koplamp verwijderen is het wel belangrijk dat men de belichting van de weg opnieuw getest wordt. Het kan zijn dat de koplampen opnieuw moeten worden gesteld. Dit is soms lastig. Dat geldt overigens ook bij vocht in een achterlicht van de auto. Wanneer water in het achterlicht van de auto blijft staan is het inschakelen van een garage aan te raden. De achterlichten moeten immers goed zichtbaar blijven. Condens bij een koplamp is niet altijd zelf te verhelpen, maar er zijn een aantal acties die men zelf kan uitvoeren voordat men de garage bezoekt. Zo kan men de kosten bij vocht in een koplamp beperken.

Zelf condens in een koplamp verwijderen

Condens in een koplamp ontstaat met name bij auto's die grotendeels uit kunststof zijn vervaardigd. De temperatuurverschillen buiten zorgen in combinatie met de warmte van de lamp, voor condensering. Men kan zelf relatief eeoudig de behuizing van de koplamp demonteren en de binnenzijde van de behuizing drogen. Hierna kan men de behuizing van de koplamp weer terug plaatsen. Uiteraard is dit slechts een tijdelijke oplossing voor het probleem wat betreft het vocht uit een koplamp halen. Een tweede optie, die voor een lang werkende of definitieve oplossing zorgt, is het boren van een klein gaatje in de behuizing van de lamp. Ook is het zaak om te bekijken of de koplampen en achterlichten eventueel al een beluchtingsgat (eventueel met een rubberen slangetje) hebben. Dit gat kan bijvoorbeeld verstopt zijn, waardoor condenswater niet goed wordt afgevoerd. Wanneer men een klein gaatje in de behuizing van de koplamp boort, achter de reflector van de lamp, kan het water weglopen en zou eventuele condensering niet meer moeten optreden. Zo kan men vocht in een koplamp zelf verhelpen. Wanneer vocht de koplamp nog steeds in stroomt is het zaak om de kit rond de lamp (of het rubber dat de naden rondom de lamp afdicht) te inspecteren.

Alle artikelen

Bumperreparatie

Advies · Autoreparatie

Steenslag verwijderen

Advies · Autoreparatie
Ontdek meer