Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Kopen van een schadeauto - waar je op moet letten

Een schadeauto kopen kan je een goedkope auto opleveren, maar ook een hoop problemen. Je moet weten waar je aan begint. Als je zelf monteur of schadehersteller bent, dan zijn er mogelijkheden om een schadeauto voordelig op te knappen. Alles over een schade auto kopen zetten we op een rij.

Redenen om een schadeauto te kopen

Vaak is geld de belangrijkste reden om een schadeauto te kopen. Ze zijn namelijk stukken voordeliger. Een auto met schade is ongeveer 20 tot 30 procent goedkoper dan een auto zonder schade. Het kan dus een interessante manier zijn om aan een auto te komen. Ook nieuwere auto’s met schade kunnen extra voordelig zijn. Maar laten we eerst eens antwoord geven op een belangrijke vraag: waarom zou je voor een schadeauto kiezen?

Belangrijke redenen kunnen zijn:

  • Om aan te sleutelen, als opknapper
  • Als eerste auto
  • Om door te verkopen, met winst

Een schadeauto, niet voor iedereen

Je merkt eigenlijk nu al dat een schadeauto niet voor iedereen is weggelegd. Wil je een schadeauto opknappen, dan is verstand van auto’s absolute noodzaak. Of je moet vrienden hebben die je kunnen helpen bij het schadeherstel. Door de krachten de bundelen is het mogelijk om samen te klus te klaren.

Als beginnend bestuurder kan een schadeauto kopen best interessant zijn. Kies dan wel voor een auto met lichte schade. Als beginnend bestuurder is de kans namelijk wat groter dat je schade rijdt. Het zou dan zonde zijn om een gloednieuwe auto te beschadigen. Met een schadeauto heb je dan een mooie auto om rijervaring op te doen. Je kan het ook zien als een potentiële goudmijn. Als je zeker weet dat je op een professionele manier schade kunt verhelpen waarna de auto weer in nieuwstaat is, dan is het mogelijk winst te maken bij doorverkoop.

Ook garages of autodealers kunnen interesse hebben in een auto met schade. Kleinere schades kunnen ze namelijk goedkoop repareren, waarna de auto verkocht kan worden in de showroom, het liefst met winst natuurlijk.

Schadeauto kopen bij bedrijf of particulier

Hoe kom je aan een schadeauto? Dat is niet heel erg moeilijk. Autobedrijven en particulieren bieden regelmatig auto’s aan met blikschade of een deukje. Koop je de schadeauto bij een autobedrijf, dan heb je wat meer zekerheid qua garantie dan wanneer je de auto koopt bij een particulier. Je krijgt niet standaard garantie op een schadeauto, dus het is goed om hiernaar te vragen.

Controleer altijd zelf de schade

Ongezien een auto met schade kopen is nooit verstandig. Het is belangrijk vast te stellen welke gebreken of mankementen een auto heeft. Sommige schades zijn erger dan andere, maar het is altijd belangrijk dat andere onderdelen van de auto wel werken. Let bijvoorbeeld op de remmen, besturing, roestvorming, rare geluiden en cosmetische staat van een auto. Controleer ook altijd de kilometerstand van de auto en laat deze opnemen in het contract. Zijn er airbags defect? Dat zijn hoge kostenposten. Weet dus waar je aan begint en pak de rekenmachine er even bij.

Damage report

Maak een inschatting van de herstelkosten

De herstelkosten zijn erg belangrijk als je kiest voor een schadeauto. Dat geldt met name als je de schade wilt gaan herstellen, want je kunt met een klein deukje natuurlijk ook gewoon doorrijden. Bij herstel is een goede kosteninschatting heel belangrijk. De schadeauto is namelijk veel goedkoper dan een auto in perfecte staat, maar als je dan nog heel veel geld kwijt bent aan schadeherstel, dan is dat voordeel zo weg.

Als je het lastig vindt om de kosten voor schadeherstel in te schatten, dan kun je een schadeherstelbedrijf inschakelen voor een schadetaxatie. Voor deze taxatie moet je natuurlijk wel betalen, dus deze kosten moet je meenemen in je totale kostenoverzicht. Aan de andere kant kun je met het taxatierapport in de hand beter over de aankoopprijs onderhandelen. Door vooraf goed je huiswerk te doen – bijvoorbeeld door te informeren naar wat onderdelen kosten – weet je bij een bezichtiging goed waar je aan toe bent.

Bekijk of er een schadekeuring nodig is

Sommige auto’s zijn zo beschadigd, dat ze niet meer op de openbare weg mogen rijden. Als de auto bijvoorbeeld betrokken is geweest bij een ongeval, dan heeft de politie of de verzekeringsmaatschappij een ‘Wachten op Keuren’-melding in het RDW-kentekenregister laten zetten. Dat betekent dat je de auto kunt opknappen en repareren tot deze weer geschikt is om op de openbare weg te rijden. Wel is er dan nog eerst een keuring bij de RDW nodig: een schadekeuring. Ga je bij een schadeauto kijken, vraag dan altijd vooraf of de auto een schadekeuring nodig heeft.

Waar kun je een schadeauto kopen?

Als je het aandurft om voor een schadeauto te kiezen, dan kun je op verschillende plaatsen gaan kijken. Aan het kopen van een schadeauto zitten risico’s. Je kunt beter inschatten of de prijs van de auto een beetje klopt als je weet welke schade de auto precies heeft. Om zeker te weten dat je eerlijk voorgelicht wordt over de bestaande schade, kun je het best terecht bij een gecertificeerd autodemontagebedrijf.

Die kun je herkennen aan het KwaliteitsZorg Demontage KZD certificaat. Importeurs, dealers en verzekeraars leveren hun schadeauto’s bij voorkeur aan gecertificeerde bedrijven. Koop je een schadeauto bij een gecertificeerde aanbieder, dan weet je precies wat je koopt. Je betaalt daar ook een eerlijke prijs, die overeenkomt met de werkelijke waarde van de auto.

Ook handig om te weten

De leeftijd van een auto heeft grote invloed op het herstelbedrag van de auto. Oudere auto’s beschikken namelijk over minder geavanceerde technologie. Nieuwere auto’s zitten vol met elektronica, denk aan camera’s, sensoren en rijhulpsystemen. Als die systemen defect zijn, kan dat aardig in de papieren lopen. Ook airbags zijn extreem duur. Een nieuwere auto heeft er vaak meerdere. Let hier dus op bij aankoop van een schadeauto en stem de auto af op je eigen kwaliteiten of op de kwaliteiten van de mensen die je eventueel willen helpen met het herstellen van de schade. Voor een nieuwere auto is in ieder geval ook wat computerkennis verreist.

Cosmetische schade

Het liefst kies je voor een auto met alleen cosmetische schade. In zo’n geval valt het herstelproces mee en is de beschikbaarheid van onderdelen vaak ook geen probleem. Vervangende onderdelen hoeven overigens ook niet nieuw gekocht te worden. Denk ook aan autodemontagebedrijven of een autosloop. Misschien hebben die wel een passend onderdeel liggen om jouw schadeauto schadevrij te maken. Bovendien scheelt het enorm in de reparatiekosten.

FAQ

Nee, daar zit verschil in. Een schadeauto hoeft niet altijd total loss te zijn. Soms heeft een auto zoveel gebreken of schade, dat het te duur wordt om de auto nog te laten repareren. Verkopen is dan vaak geen optie meer, omdat dit achteraf problemen kan opleveren. Een auto is pas total loss als de schade-expert dat heeft vastgesteld. Dat betekent niet dat de auto niet gerepareerd kan worden en niet meer de weg op kan. Total loss is vaak vooral economisch total loss. Emotioneel total loss is een ander verhaal.

De kosten om een schadeauto weer schadevrij te maken lopen heel erg uiteen. Het is ook afhankelijk van diverse factoren. Reken in ieder geval op een paar honderd euro tot duizenden euro’s, afhankelijk van de grootte van de schade. Als je zelf handig bent – ook op het gebied van lakafwerking – dan kun je het nodige besparen. Je hoeft in zo’n geval geen autospuiterij in te schakelen. Ga wel altijd voor het beste resultaat, helemaal als je van plan bent om de auto daadwerkelijk weer te verkopen. Een koper wil een keurige auto, geen half werk.

Deel artikel

Alle artikelen

Keys Car

Wat is een marge-auto? Het verschil tussen marge- en btw-auto’s uitgelegd

Advies · Besluit en aankoop
Jaguar-Classic-Mille-Miglia-294

Klassieke auto – dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
Verkoop elektrische occasions

Tweedehands elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer