De elektrische laadpaal voor thuis
Thuis opladen is de perfecte oplossing voor als je dagelijks een elektrische auto gebruikt. Je parkeert je auto voor de deur, steekt de stekker in de oplader en je auto laadt automatisch op. De volgende dag staat je auto dan weer klaar met een volle accu. Het kan bijna niet makkelijker. Naast het gemak biedt thuisladen ook de volgende voordelen:
je betaalt het gewone stroomtarief
je kunt je auto met groene stroom opladen
je hebt geen pasjes nodig
Vergelijken we de laadpaal voor thuis met een openbare laadpaal, dan zijn de voordelen meteen duidelijk. Een thuislader of wallbox is altijd beschikbaar en je kunt er desgewenst groene stroom laden. Bij een publieke laadpaal is groene stroom niet altijd een garantie. En heb je zonnepanelen op je dak? Dan kun je met een thuislader ook gebruikmaken van zelf opgewekte stroom.
Een oplaadpunt thuis installeren
Om je elektrische auto thuis op te laden, moet je een oplaadpunt thuis installeren. Dat is iets ingewikkelder dan gewoon een laadpaal kopen en deze aansluiten op het elektriciteitsnet. Een laadpaal is een elektrische installatie die gebruikmaakt van een vrij hoge spanning en stroomsterkte. Daarom kan het gevaarlijk zijn zelf een laadpaal te installeren. Je mag dat alleen doen als je daarvoor verschillende certificeringen op zak hebt. Kortom: je zult over het algemeen iemand moeten inhuren voor dit klusje.
Wat gebeurt er allemaal tijdens een installatie? Er worden kabels getrokken van de meterkast naar de laadpaal. In de meterkast worden vervolgens de nodige aanpassingen gedaan. Je kunt een laadpaal daarom het best laten installeren door een gecertificeerde installateur.
Vóór de installatie is het handig alvast te bedenken waar de laadpaal straks moet komen te staan of te hangen. Het is belangrijk te weten of je een 1-fase of 3-fase aansluiting in je meterkast hebt. Dat heeft namelijk invloed op de installatie en het bepaalt ook het wat maximaal mogelijk is wat betreft laadvermogen.
De installatie van een thuislader
Als de installateur langskomt, plaatst hij de laadpaal op de plek die jij hebt gekozen. Dit is vaak in de buurt van je oprit, carport of garage. Daarna sluit de installateur de laadpaal aan. Ook krijg je uitleg en advies over het gebruik van de laadpaal. Als de oplader is geplaatst en verbonden, dan controleer je samen met de installateur de werking van de lader.
Er zijn uiteraard kosten verbonden aan het installeren van een laadpaal. Wat je uiteindelijk betaalt, is o.a. afhankelijk van:
De afstand tussen de laadpaal en de meterkast
Een 1-fase of 3-fase aansluiting
Extra werkzaamheden, bijvoorbeeld het thuisnetwerk met de laadpaal verbinden
De prijs van een installatie ligt tussen de 300 en 1.000 euro. Tel daar het bedrag voor de aankoop van de laadpaal bij op en je bent tussen de 1.000 en 1.800 euro kwijt om een oplaadpunt thuis te installeren. Deze kosten kunnen nog verder oplopen, bijvoorbeeld als er een grote(re) afstand overbrugd moet worden tussen de lader en de meterkast. Dan komen er extra graafwerkzaamheden bij kijken en daar hangt weer een prijskaartje aan.
1-fase of 3-fase laden?
Het grote verschil tussen 1-fase en 3-fase laden is de snelheid waarmee je elektrische auto wordt opgeladen. 3-fase laden is sneller vanwege de hogere stroomsterkte die beschikbaar is via de extra fasen, maar het vereist ook een daarvoor geschikte infrastructuur en laadapparatuur. Een monteur moet vaak de meterkast aanpassen om 3-fase laden mogelijk te maken. Welk type lader je kiest, hangt af van je specifieke behoeften, zoals hoe snel je je auto wilt opladen en wat voor soort elektrische installatie beschikbaar is.
1-fase laden:
Bij 1-fase laden wordt de stroom geleverd via één fase van het elektriciteitsnet.
Dit type lading is meestal te vinden in huishoudelijke stopcontacten en laadstations met een enkele fase.
Het laadvermogen is beperkt, meestal tot 3,7 kW (kilowatt) of 7,4 kW, afhankelijk van het type aansluiting.
Het is geschikt voor langzaam laden en is handig voor thuisgebruik 's nachts of gedurende langere periodes wanneer je auto geparkeerd staat.
3-fase laden:
Bij 3-fase laden wordt de stroom geleverd via drie fasen van het elektriciteitsnet.
Het biedt aanzienlijk hogere laadsnelheden, meestal tussen 11 kW en 22 kW.
3-fase laden is thuis nuttig als je zeker wilt zijn dat je auto binnen een nacht opgeladen is.
Openbare laadpalen maken vaak gebruik van 3-fase laden
De terugverdientijd van een laadpaal thuis
Ondanks dat de kosten voor een laadpaal thuis flink op kunnen lopen, is het mogelijk om deze kosten terug te verdienen. De terugverdientijd is o.a. afhankelijk van de aanschafprijs, de laadtijd, het verbruik van de accu en de energietarieven.
Als je een eigen laadpaal hebt, dan betaal je het stroomtarief van jouw energieleverancier. In Nederland ligt dat bedrag tussen de 25 en 50 eurocent per kWh. Gebruik je een openbare laadpaal, dan betaal je naast het normale tarief een extra bedrag aan de aanbieder. Thuis opladen is dus altijd voordeliger.
Vergelijk je de kosten van jouw elektrische auto met een benzineauto, dan heb je de oplaadpaal meestal binnen 1 jaar al terugverdiend. Vergelijk je de kosten met een openbaar oplaadpunt, dan is de terugverdientijd langer: tussen de 5 en 10 jaar. Daar tegenover staat het gemak van thuis je elektrische auto kunnen opladen. Zo heb je nooit laadstress.
Gewoon stopcontact
Het opladen van je elektrische auto kan ook via een standaard stopcontact. Je krijgt bij een elektrische auto hier vaak een aparte kabel voor met een normale stekkeraansluiting. Je steekt simpelweg de oplaadkabel in je auto en in het stopcontact en begint met opladen! Je moet echter wel rekening houden met een aantal zaken. Als je aan een gewoon 230 volt stopcontact oplaadt, duurt het best een tijdje voordat je accu helemaal vol is. Het kan zelfs een hele dag of langer duren. Dit hangt af van hoe leeg je accu is, hoe ver je hem wilt opladen en hoe groot je accu is.
Toch kan het een slim idee zijn om alleen van een stopcontact gebruik te maken. Als je een elektrische auto hebt – of plug-in hybride – met een relatief kleine accu, heb je soms al voldoende aan een normaal stopcontact. Een Dacia Spring of Volkswagen e-Up kun je bijvoorbeeld binnen een volle nacht opgeladen, zonder laadpaal.
Als je thuis oplaadt, betaal je bovendien – net als bij een eigen laadpaal – gewoon het normale tarief voor elektriciteit. Maar je bespaart wel op de kosten voor een laadpaal. En die kunnen best hoog zijn. Als je van plan bent aan een gewoon stopcontact op te laden, is het een goed idee om een erkende elektricien te vragen een aparte en veilig beveiligde groep in je meterkast te installeren. Hierop sluit je dan alleen de oplader aan, zodat er geen andere apparaten op dezelfde groep zitten. Dit zorgt voor een stabiele en veilige stroomvoorziening voor het opladen van je auto.