Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De Porsche 911 GT3 is zó goed! Wat kan deze RS daaraan toevoegen?

Als je weleens in een Porsche 911 GT3 hebt gereden, dan weet je wat voor wapen het is. Meer dan dat heb je op de openbare weg simpelweg niet nodig. Daarom is de Porsche 911 GT3 RS ook meer voor circuitgebruik bedoeld. Want op straat is hij gewoon veel te veel.

Simpel gezegd is de Porsche 911 GT3 de lichtgewicht sportversie van de 911 Carrera S. De sterkere 911 Turbo en Turbo S zijn voor dagelijks gebruik beter, met hun turbomotoren en vierwielaandrijving. De GT3 staat ook op een circuit zijn mannetje. Tot er een Porsche 911 GT3 RS ten tonele verschijnt. Dan is meteen duidelijk wie er de underdog is.

Porsche 911 GT3 met atmosferische zescilinder boxermotor

De GT3 heeft een 4,0-liter atmosferische zescilinder boxermotor met 510 pk en 470 Nm. Je kunt hem bestellen met handbak (dan gaat hij in 3,9 seconden naar 100 km/h) of met een PDK-transmissie met dubbele koppeling (3,4 seconden). De top van de GT3 ligt op 320 km/h.

Porsche 911 GT3 RS heeft waarschijnlijk 20 pk meer vermogen

Over de specificaties van de nieuwe Porsche 911 GT3 RS is nog niets bekend, maar als we naar de historische verhoudingen kijken dan is de krachtbron waarschijnlijk goed voor zo'n 20 pk meer, op een iets lager wagengewicht. Een handgeschakelde versnellingsbak is niet leverbaar op de RS. Op de racebaan is alleen een PDK snel genoeg.

Achtervleugel is een slag groter dan op de Porsche 911 GT3

Je kunt de 911 GT3 RS herkennen aan zijn vleugel, die nog weer een slag groter is dan op de 'gewone' GT3. De roosters boven de voorwielen halen de lucht die daar vastzit weg. Wat de koelopeningen op de neus precies doen, weten we niet. Waar bij een 911 de bagageruimte zit, zullen bij een GT3 RS vast wat radiateurs zijn geplaatst.

porsche-911-gt-2022-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Door deze EU-regel betaal jij straks anderhalve ton meer voor een Porsche 718 Cayman

Door deze EU-regel betaal jij straks anderhalve ton meer voor een Porsche 718 Cayman

Autonieuws
Omgekeerde wereld: Fiat wil benzinemotor in een EV lepelen

Omgekeerde wereld: Fiat wil benzinemotor in een EV lepelen

Autonieuws
Volkswagen ID. Buzz California komt eraan, maar je moet geduld hebben

Volkswagen ID. Buzz California komt eraan, maar je moet geduld hebben

Autonieuws
Ontdek meer