Hoe verhoudt de Mini Electric zich tot de concurrentie?

Het wordt dringen in het compacte elektrosegment. Over niet al te lange tijd verwelkomen we de Honda e, Opel Corsa-e, Peugeot e-208, vernieuwde Renault Zoe en deze Mini Electric. Die laatste is vanaf maart 2020 verkrijgbaar.

Teleurstellend voor sommigen: de Mini Electric is ten opzichte van de Mini Electric Concept uit 2017 danig afgeleukt. Hij is gewoon een Mini, maar dan met vierspaaks wielen en een dichte grille. Vrijwel onzichtbaar is het feit dat de carrosserie van de auto 18 millimeter is opgehoogd. Dit om plaats te bieden aan het accupakket in de wagenbodem.

mini-cooper-electric-2019-28-4

Niet verder dan 232 kilometer

Die batterij heeft een capaciteit van 32,6 kWh. Daarmee blijft de Mini achter bij de concurrentie. De Honda e heeft een 35,5 kWh-batterij, de Opel Corsa-e en Peugeot e-208 komen tot 50 kWh en de Renault Zoe haalt 52 kWh. Dat uit zich in de actieradius. De Mini komt 'slechts' 232 kilometer ver op een lading. De Opel, Peugeot en Renault halen respectievelijk 330, 340 en 390 kilometer.

Binnen half uurtje

Als de Mini Electric aan een 11 kW-laadstation wordt gehangen, dan zit hij in 2,5 uur weer voor 80 procent vol. Laat je hem nog een uurtje langer bijtanken, dan zit ook die laatste 20 procent erin. De Mini is eveneens compatible met snellaadtechniek. Aan een 50 kW-paal moet hij binnen een half uurtje weer op zo'n 80 procent laadniveau zitten. De Corsa-e en e-208 kunnen met 100 kW laden.

Echte Mini-sound

Voor de aandrijving van de Mini Electric zorgt een 184 pk en 270 Nm sterke elektromotor. Daarmee gaat hij in 7,3 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt hij een begrensde topsnelheid van 150 km/h. Geluid maken doet de Electric daarbij ook, want dat is inmiddels wettelijk verplicht. Volgens Mini is er een speciale sound ontwikkeld, zodat de Electric ook op het oor als Mini herkenbaar is.

Lager zwaartepunt

Door de zware batterij weegt de Electric 145 kilogram meer dan een Cooper S (1365 tegenover 1220 kilogram). Het zwaartepunt van de elektro-Mini ligt daarentegen 30 millimeter lager, wat bijdraagt aan een sportief rijgedrag. De bestuurder kan bovendien kiezen uit vier rijmodi: Green+, Green, Mid en Sport. Met een tuimelschakelaar is de remrecuperatie op minimaal of maximaal te zetten.

Tussen Corsa en 208 in

Het interieur van de Electric is grotendeels gelijk aan dat in andere Mini's, op een specifieke instrumentencluster, pookknop en startknop na. Mini vraagt minimaal 34.900 euro voor de Electric. Daarmee zit de Brits-Duitse hatchback tussen de Opel Corsa-e (vanaf 30.999 euro) en Peugeot e-208 (vanaf 36.250 euro) in. Hij is al te reserveren voor een aanbetaling van 1250 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Per 1 januari stijgt in vijf provincies de wegenbelasting

Autonieuws

De vernieuwde Jaguar F-Type kijkt boos

Autonieuws

Bescheiden facelift voor de Opel Insignia is bescheiden

Autonieuws
Ontdek meer