Nieuws: Aston Martin Valkyrie – Dit beest drijft de Aston Martin Valkyrie aan!

Joehoe! Aston Martin heeft eindelijk meer gegevens vrijgegeven over de krachtbron die de Valkyrie zal aandrijven: een atmosferische 6.5 liter V12, dus zonder kunstmatige beademing, maar mét liefst 1.000 pk en een ongekend hoog maximumtoerental. Kippenvel!

Gaat het hier om een nieuwe mijlpaal in de lange geschiedenis van de Otto-motor? Daar lijkt het anders wel op. Aston's nieuwe maar tegelijk relatief klassieke twaalfcilinder lijkt namelijk alle ijkpunten voor een atmosferische krachtbron verder te leggen dan tot op heden het geval was.

Het begint al bij de materiaalkeuze. Veel interne onderdelen worden vervaardig uit titanium. Niet alleen om sterk te zijn, maar ook om zo veel mogelijk grammetjes uit te sparen. De toleranties zijn bijna zo klein als in een F1-motor, weten de Britten. Het resultaat is een centrale die ondanks een slagvolume van 6.5 liter toch niet meer dan 206 kilogram weegt. Het resultaat hoort ook duurzaam te zijn en daarom zal je – als het goed is – van Aston Martin niet krijgen te horen dat de motor om de zoveel kilometer helemaal herbouwd moet worden, zoals bij de Mercedes-AMG One.

Cosworth Die maniakale aandacht waar de ingenieurs bij Cosworth – dat de V12 voor de Valkyrie ontwikkelt – voor gekend staan heeft nog een voordeel: je kan toeren maken. Heel veel toeren. De omwentelsnelheid kan oplopen tot wel 11.100 t/pm. Formule 1-waarden. Het specifieke vermogen van 154 pk per liter wordt op die manier verklaard. Motoren die trager lopen, kunnen zo veel peekaa's eigenlijk alleen met drukvoeding opwekken. 1.000 pk is niet niets, maar de centrale heeft dan weer niet zo heel veel trekkracht: 740 Nm. Laat dat los op een tandwielstelsel in een normale gezinsauto en de onderdelen vliegen je om de oren. Maar in hypercar-territorium is het eerder mager. Kennelijk heeft de lichtgewicht Valkyrie niet zo veel nodig.

Elektrohulp De V12 mag dan geen steun krijgen van kunstmatige beademing, zoals turbo's of een compressor, helemaal alleen staat 'ie er ook niet voor. Aston Martin zal hem aan een elektromotor koppelen. Die wordt in verhouding niet zo krachtig. Het totale systeemvermogen wordt op 1.130 pk geschat. Oftewel, dit kan minder maar ook nog meer zijn. Een exact cijfer willen of kunnen de Britten nog niet afgegeven vanwege de complexiteit en de minuscule toleranties van de machine waarbij bovendien veel handwerk komt kijken. Dat het om een knap staaltje techniek gaat is evenwel zo klaar als een klontje. De Valkyrie is ermee zelfs mee in staat een tijdlang geheel elektrisch te rijden. Hoe dat klinkt kun je natuurlijk raden, maar hoe de soundtrack luidt wanneer ook de twaalfcilinder het op een gillen zet… nou zó!

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

'Bestuurders overschatten assistentiesystemen, vooral Tesla Autopilot'

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Ontdek meer