Nieuws: Eerste review Lexus ES 300h – Eerste review Lexus ES 300h

Lexus heeft een opvolger voor de GS-serie. Die heet ES en zal in ons land enkel als 300h-hybride leverbaar zijn. In en rond het Spaanse Malaga reden we de eerste kilometers met deze flamboyante Japanner.

  1. Wat is er zo opvallend aan de Lexus ES 300h? Dit jaar viert de Lexus ES zijn 30ste verjaardag. Sinds 1989 zijn er 2,3 miljoen exemplaren gebouwd. De ‘midsize sedan’ van Toyota’s luxemerk wordt echter nu pas naar Europa verscheept. Bij de ontwikkeling van de nieuwe zevende generatie Lexus ES is daarom goed geluisterd naar de wensen van de veeleisende Europese klant. Op andere continenten bestaat de ES naast de GS, maar dat model is 10 centimeter korter dan de nieuwe ES. In Europa is de Lexus GS boventallig verklaard, en heeft inmiddels het veld geruimd. Deze nieuwe ES is z’n vervanger.

  2. Wat is er goed aan de Lexus ES 300h? De Lexus ES 300h is een bijzonder comfortabele auto. Aan boord is het heel stil, de inzittenden hebben alle ruimte en de samenwerking tussen de 2,5-liter viercilinder, de elektromotor en het planetair tandwielstelsel van de transmissie, werken bijzonder plezierig met elkaar samen en drukken het verbruik. Lexus geeft een WLTP-gemiddelde op van 5,3 liter benzine op 100 kilometer, maar als dat in de praktijk alsnog 6,5 l/100 km wordt, is dat voor een bijna 5 meter lange en 1755 kilo wegende auto natuurlijk nog steeds erg netjes. De ES 300h beschikt over een zeer uitgebreide standaarduitrusting, met onder meer adaptieve cruise-control die gekoppeld is aan de actieve spoorassistent. Daarmee speurt de auto steeds naar het middelpunt tussen de witte lijnen en stuurt zo nodig bij. Ook het onderstel is nadrukkelijk op comfort afgestemd, al stuurt de auto met voldoende scherpte en directheid om ’m met bravoure de bocht in te smijten.

  3. Wat is er slecht aan de Lexus ES 300h? Even zoeken in onze aantekeningen, zijn er kritiekpunten te vermelden over de Lexus ES 300h? Goed, wat je van het uiterlijk van de auto vindt, mag je helemaal zelf bepalen. De aflopende daklijn heeft wel tot gevolg dat de hoofdruimte op de achterbank beperkt is – in tegenstelling tot de beenruimte. De hybride-aandrijflijn van de Lexus ES 300h komt aan een gecombineerd vermogen van 218 pk, en dat had best wat meer mogen zijn. Onder normale omstandigheden presteert de auto naar behoren, maar voor bijvoorbeeld een snelle inhaalmanoeuvre zou je nét wat meer spierballen onder het gaspedaal willen hebben. Met een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,9 seconden, en een afgeregelde topsnelheid van 180 km/h, zie je vergelijkbare modellen van de concurrentie bij het verkeerslicht én op de Duitse Autobahn snel aan de horizon verdwijnen.

  4. Wanneer komt de Lexus ES 300h en wat is de prijs? Inmiddels staat de nieuwe Lexus ES 300h al bij de Nederlandse dealer. De basisprijs bedraagt 52.995 euro. Gezien de rijke standaarduitrusting is dat een erg scherpe prijs. Is het budget toereikend om nog wat duizendjes stuk te gooien aan uitrustingspakketten, dan neemt de verwennerij steeds grotere proporties aan. Topvariant is de zeer royaal uitgeruste President Line, die qua uitrusting niet onderdoet voor een ‘full-option’ topklasse sedan. In deze uitvoering kost de ES 300h 67.695 euro. Wil je een wat sportiever ogende ES 300h, dan moet je een van de twee F Sport-versies hebben. Die hebben onder meer adaptieve schokdempers.

  5. Wat vind ik zelf van de Lexus ES 300h? Er mankeert bijzonder weinig aan de Lexus ES 300h, en vanuit rationeel oogpunt zijn er tal van redenen om deze auto te verkiezen boven een Europese zakensedan met benzine- of dieselmotor. En toch valt het niet mee om de ES 300h in het hart te sluiten. Geheel trouw aan zijn afkomst, wekt de Japanse sedan een afstandelijke indruk. Met zijn lange lijst standaardvoorzieningen doet hij zijn uiterste best om je in het dagelijks leven naar de zin te maken, maar maakt daarbij telkens weer een gedienstige buiging. Gedienstig heeft echter een andere betekenis dan aimabel.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer