Nieuws: Jaguar Land Rover – Jaguar Land Rover: managers eruit, winst erin

Na een verliesgevend 2018 is Jaguar Land Rover dit jaar begonnen met een kwartaalwinst van 119 miljoen pond. Dat komt overeen met 136 miljoen euro. Klinkt niet verkeerd, maar het betekent niet dat de zorgen onmiddellijk over zijn.

De verliezen van het afgelopen boekjaar hadden vooral te maken met tegenvallende verkoopcijfers. Die hadden meerdere oorzaken. Zoals zoveel automerken kreeg Jaguar Land Rover te maken met een serieus dalende afzet in China. Voor het eerst in 20 jaar kochten de Chinezen in 2018 minder auto's dan in het voorgaande jaar. Er gingen nog altijd 22,7 miljoen nieuwe auto's 'over de toonbank', maar dat waren er toch bijna anderhalf miljoen minder dan in 2017.

Minder belangstelling voor diesels In Europa en de Verenigde Staten steeg de verkoop weliswaar, maar minder dan verwacht en sowieso onvoldoende om de teruggang in China goed te maken. Dat Jaguar Land Rover in Europa de geraamde groei niet wist te realiseren, had alles te maken met de afnemende vraag naar dieselauto's.

I-Pace en plug-ins moeten klappen opvangen Om de klappen op te vangen, heeft Jaguar Land Rover in de kosten gesneden, onder meer door flink wat managers de laan uit te sturen. Die maatregel lijkt zich nu uit te betalen. Maar voor structureel herstel moeten de verkoopcijfers omhoog. Hierbij lijkt een belangrijke rol weggelegd voor de elektrische Jaguar I-Pace. Niet alleen in Europa, maar zeker ook in China, waar de verkoop van elektrische auto's vorig jaar - tegen de trend in - wel een positieve ontwikkeling liet zien.

Behalve de volledig elektrische Jaguar I-Pace, heeft Jaguar Land Rover nu ook een aantal modellen in het gamma met een plug-in hybride aandrijflijn. Daarnaast wordt ingezet op mild-hybrid-techniek. Hiermee hoopt het bedrijf - dat in handen is van het Indiase Tata-concern - weggelopen dieselrijders terug te winnen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer