Nieuws: Lexus LF-Lc – De Lexus LFA is dood, leve de LF-Fc!

Onlangs rolde de laatste Lexus LFA van de band. In twee jaar werden ervan slechts 500 geproduceerd. Met een lach en een traan werd er afscheid genomen van de supercar. Maar beide hebben nu plaatsgemaakt voor een jubelstemming: Lexus heeft namelijk de evenzo gave LF-Lc groen licht gegeven.

Onlangs ging Toyota's voormalige Formule 1-fabriek in het Japanse Motomachi op slot omdat er een einde was gekomen aan de daar gebouwde Lexus LFA. De ambachtslieden die aan Lexus' supercar werkten, de zogeheten takumi's, konden terugkeren naar hun oude werkplek. Niet vervelend waarschijnlijk, maar op perfectionistisch wijze en vrijwel volledig met de hand een nu al iconische Japanse supersportauto bouwen moet zonder meer een stuk boeiender zijn dan Aurissen in elkaar schroeven. Dat moeder Toyota nu groen licht heeft gegeven voor de productie van de Lexus LF-Lc moet zodoende wel een halleluja-stemming bij de takumi's teweegbrengen. Want de kans is groot dat daardoor de vroegere Formule 1-fabriek weer opengaat en zij zich daar opnieuw iedere dag mogen uitleven op de bouw van de bijzondere Lexus.

Vakwerk gevraagd Zo exclusief als de LFA zal de LF-Lc niet zijn, maar de sportcoupé - met veel trekjes van de LFA - vergt zeker meer aandacht dat de gemiddelde Lexus. Althans, als concept bevat hij veel hout, aluminium, leder en carbon dat allemaal op vakkundige wijze bij elkaar komt voor een super-de-luxe interieur. Ook het wulpse plaatwerk van de LF-Lc laat zich niet zo eenvoudig persen. Kortom, hem simultaan op dezelfde productieband als de CT 200h of GS-serie bouwen lijkt ons er niet bij. Vandaar de mogelijke heropening van de oude Formule 1-fabriek die speciaal is ingericht met specialistische machines en andere soortgelijke afdelingen.

911-territorium In hoeverre de LF-Lc voor de consument afwijkt van de conceptversie kan Brain Smith, Lexus' marketingbaas, echter nog niet zeggen. Maar met een verwachte prijs tussen de 100.000 en 130.000 dollar hebben we het over 911-territorium. Ook de lay-out van de aandrijflijn en het exacte type krachtbron is nog onduidelijk. Een hybridemodule ligt voor de hand, gezien het concept deze ook bevat en we het bovendien wel over een Lexus hebben.

Bron: Ward´s Auto

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer