Nieuws: Mazda CX-3 – Mazda CX-3: spannende nieuwe crossover

En jawel, er is wederom een nieuwe speler in het segment der compacte crossovers. Hij heet Mazda CX-3 en mag zich tot een van de stoerste in zijn klasse noemen. Althans, dat is wat wij vinden.

Mazda maakt er een goede sier mee en als we de eerste informatie zo doornemen is het ook nog eens een ijzersterke concurrent voor de Yeti, 2008, Captur en consorten. Na het succesvolle debuut van de Mazda CX-5 kon het eigenlijk niet uitblijven dat de Japanners ook in het segment daaronder een graantje mee willen gaan pikken van de alsmaar groter wordende vraag naar compacte crossovers. De CX-3 is het vijfde model dat is ontwikkeld met Mazda's moderne Skyactiv-techniek en bovendien het vijfde model dat werd vormgegeven naar de Kodo-designtaal.

Sportieve styling Ten opzichte van eerdere Kodo-modellen mag de CX-3 zich weer een verdere doorontwikkeling noemen. De lijnen zijn nog net even wat scherper, maar vooral ook verfijnder. Leuk detail bij de CX-3 is het visueel ontbreken van een C-stijl waardoor het dak mooi vloeiend afloopt richting de achterklep. De langgerekte neus straalt kracht uit en ondanks dat het vaak als marketingpraat wordt gebruikt geeft het de CX-3 zelfs 'bij snelheid bij stilstand'.

Interieur met frivole details Aangezien de CX-3 in de compacte klasse opereert mag het allemaal wat frivoler. Dat zien we niet alleen terug in zijn exterieur, maar voornamelijk van binnen. Japanse autointerieurs behoren bij de Europese autokoper lang niet altijd tot de favorieten, maar Mazda lijkt hier definitief mee te breken. Kijk eens naar de kleurencombinatie van het interieur op de door Mazda verspreidde foto's. En wat te denken van de ronde ventilatieroosters en het vrij cleane design. Wat ons betreft een revolutie voor de Japanners!

Eén van de grootsten in zijn klasse De CX-3 is 4.275 mm lang, 1.765 mm breed en heeft een wielbasis van 2.570 mm. Daarmee mag de Japanner zich tot de grootste in zijn segment kronen. De eerder genoemde drie concurrenten kunnen hier qua formaat niet aan tippen. Dat Mazda ons vertelt dat de been- en hoofdruimte op alle zitplaatsen voldoende bewegingsvrijheid biedt nemen wij zodoende gerust aan.

De motoren Over de specificaties wil Mazda nog niet teveel kwijt. Het enige dat ze communiceren is dat de CX-3 leverbaar wordt met een 2.0 liter benzinemotor (in twee vermogensvarianten) en een 1.5 liter diesel. In beide gevallen zijn die leverbaar met een handgeschakelde zesbak dan wel een automaat met eveneens zes verzetten. Alledrie de motorvarianten zijn leverbaar met enkel voorwielaandrijving en met aandrijving op alle vier de wielen. Wat vermogens betreft durven we overigens wel een gokje te wagen. Wij rekenen erop dat de 2.0 liter benzinemotor in de prijslijsten zal verschijnen als 100 en 120 pk sterke variant. De gloednieuwe dieselmotor zal 105 pk sterk zijn.

Zomer 2015 Mazda zal de CX-3 vanaf de zomer van 2015 in Nederland bij de dealers binnenrijden. De prijzen en definitieve specificaties verwachten we in aanloop naar zijn marktintroductie.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer