Nieuws: Mazda Kai Concept – Mazda Kai Concept hint naar nieuwe Mazda3

Benieuwd naar de volgende generatie Mazda3? Neem de Kai Concept waarvan Mazda zonet het doek heeft getrokken in Tokyo dan maar eens goed in je op.

De huidige Mazda3 stamt uit medio 2013 en is dus nog niet bijster oud. Toch heeft Mazda alvast voorbereidingen getroffen voor de volgende generatie en de Kai Concept vormt daarvan een visueel voorproefje. Dat dit geen loze woorden zijn bewijzen zoal ook de buitenmaten. Zo meet de Mazda Kai 4,42 meter in lengte, is 'ie 1,86 meter breed en bedraagt de hoogte ervan 1,36 meter. Hoewel een fractie kleiner, scheelt de vijfdeurs concept hiermee niet veel met de huidige generatie Mazda3.

Gespierde koets Waar de verschillen annex vernieuwingen ten opzichte van de Mazda3 vooral inzitten zijn de proporties. De Mazda Kia is korter, maar breder en lager en dat, tezamen met het vlijmscherp aangesneden lijnenspel, zorgt voor een zeer gespierde uitstraling. Iets waar de relatief lange, spitse motorkap en de – van opzij bezien – ogenschijnlijk resoluut 'afgehakte' kont debet aan zijn. Het behoort allemaal toe aan het nieuwe hoofdstuk van Mazda's welbekende Kodo-designtaal, waarmee de eveneens in Tokyo onthulde Vision Coupé ook doordrenkt is en de handen op elkaar weet te krijgen bij de toegestroomde pers en publiek.

Minimalistisch interieur Binnenin gaat het er al net zo sportief aan toe, met zoals traditioneel bij Mazda een dashboard – en dan met name de middenconsole – dat nadrukkelijk op de bestuurder is gericht, maar verder uitblinkt in eenvoud. Bij Mazda staat echt autorijden nog altijd hoog in het vaandel en dan moet je niet afgeleid worden door allerlei toeters en bellen die er eigenlijk niet bijster toe doen. Veel fysieke knoppen vind je zodoende niet in de Kia Concept. Wel een versnellingspook die fier boven de middentunnel uitsteekt en vlakbij het stuurwiel is gepositioneerd voor snelle controle.

Autonomie, wat is dat? Dit gezegd hebbende: autonomie komt momenteel niet voor het Mazda's vocabulaire. Handige rij-assistentiesystemen, dat kan nog net, maar zo lang als het kan wil Mazda auto's blijven bouwen die rijplezier in de hand werken. Zodoende ook geen elektromotor onder de kap, terwijl je die vandaag de dag misschien wel zou verwachten. Nee, ook daar wil Mazda momenteel nog niet al te veel aan denken. De reeds gepresenteerde, nieuwe SkyActiv-X-motor is wat er voorin de Kai Concept huist. Een zeer bijzonder en veelbelovend motorblok dat dankzij compressie-ontsteking de eigenschappen van een (krachtige) benzinemotor zou combineren met het verbruik van een diesel.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer