Nieuws: Mazda rotatiemotor – Mazda bevestigt terugkeer rotatie- alias wankelmotor

Het hing al eventjes in de lucht (mede vanwege gelekte patenten), maar nu is het ook bevestigd: de rotatiemotor keert terug in een Mazda. In de loop van 2019. Maar eigenlijk weten we niet goed of we nu blij of teleurgesteld moeten zijn.

Ja, de rotatiemotor staat bekend om z'n nukken, zoals een stevig brandstofverbruik, hoog olieverbruik, lekkagegevoeligheid en korte onderhoudsintervallen. Diverse merken beten er de tanden op stuk en gooiden op een gegeven moment allemaal de handdoek in de ring. Behalve Mazda. Want de ook wel wankelmotor genoemde krachtbron biedt ook serieuze voordelen: het compacte formaat, een lager gewicht, een hoger maximumtoerental en meer vermogen. Volgens het Japanse merk wegen die op tegen de nadelen en issues kunnen allicht opgelost worden nietwaar. Mazda bleef zodoende geloven in de rotatiemotor. Onder gejuich van fans van dit eigenaardige stukje autotechniek. Ook wij.De laatste Mazda met een wankelmotor was de RX-8. Een pretcoupé die het nog steeds moest hebben van z'n verbruik, schone uitlaatgassen of lage onderhoudskosten. En toch… de wankelmotor komt terug! Alleen in een iets andere vorm dan we hadden gedacht en gehoopt.

Secundaire rol De bevestiging komt van Mazda zelf. Het merk hintte overigens wel vaker naar de terugkeer van de wankel aan, maar ditmaal is het officieel: tijdens een perscommuniqué én met een uitgestippeld plan.Er zijn twee elektrische Mazda's in aantocht. Eentje die louter op accu's rijdt, en eentje die naast de batterij ook nog een range-extender heeft. Recept BMW i3, zeg maar. Die range-extender hoeft op papier bijna niet te draaien, en dan maakt het ook niet uit dat hij wat dorstig, slijtagegevoelig of vuil is. En hop, de rotatiemotor kwam al snel al perfecte kandidaat naar voren. Niet als primaire, maar als secundaire aandrijving dus. Wellicht niet waarop je had gehoopt, maar misschien is dit wel het (noodzakelijke) begin van die lang-gedroomde gloriedagen voor de rotatiemotor. De twee elektrische modellen maken overigens deel uit van het plan dat Mazda heeft voor 2030. Dat moet de uitstoot van de fabrikant met 50% zijn teruggedrongen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer