Nieuws: Mercedes-Benz 9G-Tronic – Mercedes toont automaat met 9 verzetten

In navolging van Land Rover heeft Mercedes-Benz haar eerste 9-traps automaat gepresenteerd. De 9G-Tronic, zoals de Duitse fabrikant de automatische transmissie liefkozend noemt, debuteert in de vernieuwde E-klasse en is vanaf september leverbaar.

Niet de nieuwe S-klasse, maar de E 350 CDI BlueTec heeft de eer de eerste Mercedes te zijn met een 9-traps automaat. De 9G-Tronic is echter zo geconstrueerd dat hij geschikt is voor voorwiel- en achterwielaangedreven modellen, alsook enorm krachtige auto's en (plug-in) hybrides. Verwacht hem op termijn dus alsnog verspreid over het Mercedes-gamma, inclusief de AMG's. Knap is ook dat de nieuwe transmissie met twee verzetten meer compacter en lichter is dan de 7G-Tronic door onder meer minder draaiende delen toe te passen.

Soepeler en zuiniger Nog niet eens zo lang geleden was vijf keer overschakelen het maximale, en nu al moet dat bijna twee keer zo vaak gebeuren om het hoogste verzet te bereiken. De reden daarvan is simpel: maximale efficiëntie creëren. Je kunt dus op je klompen aanvoelen dat de E 350 CDI BlueTec met twee verzetten zuiniger is dan de huidige versie met 7G-Tronic. Volgens Mercedes bedraagt de winst 0,2 l/100 km (was 5,5 l/100 km) en daalt de gemiddelde CO2-uitstoot van 144 naar 138 g/km. Voor de E 350 CDI Estate met 9G-Tronic wordt een verbruik van 5,5 l/100 km en 144 g/km opgegeven. Daarnaast prijst Mercedes de (nog) soepelere overgangen van de nieuwe automaat, wat weer bijdraagt aan het comfort. De transmissie is zelfs in staat meerdere versnellingen over te slaan, bijvoorbeeld tijdens hevig accelereren. Wordt het snelheidsmeter strak op 120 km/h gehouden, dan draait de 9G-Tronic in het hoogste verzet slechts 1.350 tpm.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer