Nieuws: Nissan IDx – Retro-concepts: Nissan IDx Freeflow en IDx Nismo

Nissan wil graag een jongere doelgroep bereiken en dus presenteren de Japanners op de Tokyo Motor Show deze twee conceptcars, met de klassieke Nissan Skyline als inspiratiebron. Dit zijn de Nissan IDx Nismo en de IDx Nismo.

Hoewel de Japanners het zelf niet hardop willen zeggen diende de Nissan Skyline GT-R uit de eind jaren '60, begin jaren '70 overduidelijk als inspiratiebron voor de IDx Freeflow en IDx Nismo. Het resultaat zijn twee puntgave, achterwielaangedreven back to basic-conceptcars die wat ons betreft beide een voorbode op meer zijn. De Japanse fabrikant wil met de twee studies laten zien hoe Nissan en Nismo twee verschillende modellen kunnen creëren uit dezelfde bolide en dat lijkt aardig gelukt.

Freeflow Allereerst over de Nissan Freeflow. Dat is een compacte vierzitscoupé die vooral voor jongeren met klasse moet aanspreken. Hij meet slechts 4,1 meter in lengte, 1,7 meter in breedte en 1,3 meter in hoogte en heeft een strakke en hoekige vormgeving. Standaard staat de Japanner op 18 inch lichtmetaal. Binnenin zien we simplistische vormen en stijlvolle materialen als hout en geborsteld metaal. Een motorblok heeft de conceptcar niet, hoewel Nissan vermeldt dat een 1.2 tot 1.5 liter benzinemotor prima voorin het coupeetje zou passen.

Nismo De IDx Nismo is de atletische van het duo en is dan ook gericht op de sportieve jongelui. Die insteek uit zich onder meer in een 10 centimeter bredere koets dan de Freeflow, stoere 19 inch velgen en sportieve zwarte, witte en rode elementen in carbonlook. In het rode interieur zijn slechts twee zetels bevestigd en er overheerst een vlotte uitstraling door het gebruik van carbonlook-panelen en traanplaat-achtige vloermatten. Onder de kap ligt een geblazen 1.6 liter met directe inspuiting gekoppeld aan een CVT-zesversnellingsautomaat. Twee nieuwe compacte coupés met achterwielaandrijving; van ons mogen de Japanners beginnen met bouwen, maar of Nissan daadwerkelijk productieplannen heeft is niet bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Autonieuws

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Autonieuws

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Autonieuws
Ontdek meer