Nieuws: Opel GT X Experimental – Opel GT X Experimental hint naar volgende generatie Opels

Als aangekondigd heeft Opel het doek getrokken van de GT X Experimental, een nieuw studiemodel dat de designlijnen uitstippelt voor de volgende generatie modellen van het merk.

De naam van de conceptcar doet evenwel vermoeden dat de Duitsers nog niet helemaal zeker van hun zaak en eerst de meningen van het publiek willen aftasten voor ze er een klap op geven. De GT X Experimental is het officiële startsein van het 'nieuwe' Opel onder de vleugels van het Franse PSA. Als onderdeel van een strategische toekomstplan dat Pace! is gedoopt en afgelopen najaar werd gepresenteerd. Toen al werd bekend dat elke Opel vanaf 2024 verkrijgbaar moet zijn met een elektrische aangedreven aandrijflijn (naast de klassieke motoren). 'Met ons plan Pace! hebben we duidelijk voor ogen hoe we een succesvolle toekomst voor Opel willen creëren. Onze focus op een sterke merkidentiteit, gebaseerd op onze merkwaarden – Duits, bereikbaar en spannend – speelt een belangrijke rol bij onze terugkeer naar duurzaam succes. De nieuwe conceptcar laat zien hoe wij deze waarden tot leven brengen in onze toekomstige producten. Onze design- en ontwikkelingsteams hebben deze pijlers ultiem vormgegeven in de Opel GT X Experimental. Dit conceptmodel geeft een duidelijk beeld van hoe we bij Opel kijken naar de mobiliteit van de toekomst', aldus Michael Lohscheller, de directeur bij het Duitse merk.

Net niet autonoom De 4 meter lange GT X Experimental beschikt alvast over een 50 kWh sterke, elektrische aandrijflijn. Inductieladen behoort tot de mogelijkheden, maar geheel autonoom rijden kan de auto niet – wat je allicht zou verwachten in deze tijd. Opel geeft hiervoor als reden op dat 'innovaties bereikbaar moeten zijn voor het grote publiek, en dan zijn autonome rijfuncties op niveau 3 voorlopig afdoende'. Oftewel, de GT X kan an sich wel zelfstandig rijden, maar een bestuurder moet kunnen ingrijpen wanneer noodzakelijk.

SUV krijgt voorrang Zoals gezegd hint het lijnenspel van de GT X naar het design van de volgende generatie Corsa, Astra en Insignia. Enigszins opvallend wel, want de nu gepresenteerde studie doet enorm denken aan een 'opgeblazen' crossover-variant van Opel GT Concept. En die studie – in de geest van de GT van weleer – werd twee jaar geleden al naar voren geschoven, maar tot wasdom kwam het nog niet. Iets dat vrijwel zeker te maken heeft met het feit dat compacte sportauto's veel minder populair zijn dan compacte SUV's.

Stijltermen om te onthouden Afijn, stijlkenmerken die je in het bijzonder moet onthouden zijn de twee frontlijnen van de GT X die elkaar kruisen bij het merkembleem. Die ga je vrijwel zeker later terugzien. Voor dit designkenmerk is zelfs een speciale term bedacht: Opel-kompas. Deze komt het eerder al eens aangehaalde Opel Vizor vergezellen, waarmee het merk verwijst naar al high-tech aan boord van de nieuwe Opels.Het zogenoemde Pure Panel in het blikveld van de bestuurder is zo'n onderdeel van Opel Vizor. Maar ook de LED-signatuur en het grote glazen dakpaneel. 'Stuk voor stuk zaken die je in de loop van het volgende decennium concreets gaat terugzien', aldus het merk.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

EU wil kinderdetectiesystemen verplichten om hittedoden te voorkomen

Autonieuws

Is de Mercedes EQV de eerste elektrische premium-mpv ter wereld?

Autonieuws

Tesla verliest grote Model 3-order door kwaliteitsproblemen

Autonieuws
Ontdek meer