Nieuws: Peugeot 208 – Groot nieuws: de nieuwe Peugeot 208 is een kleine 508

Eindelijk is nieuwe Peugeot 208 officieel. Wat betreft design, interieur en veiligheid lijkt hij op de 508 en dat is goed nieuws. Maar er is meer: de nieuwe 208 heeft een 3D-instrumentarium en er komt een volledig elektrische versie met een accupakket van 50 kWh: de Peugeot e-208.

Onze ogen vallen direct op de slagtand-achtige koplampen die we kennen van de nieuwe 508. Hoe het zwarte paneel de achterlichten met elkaar verbindt, kennen we ook van de grotere Peugeot. Zelfs het 10-inch touchscreen uit de 508 wordt in de 208 geplaatst, zodra je bijbetaalt voor het navigatiesysteem. Het 'normale' scherm meet 7-inch diagonaal. Op het gebied van veiligheid diende de 508 ook als bron van inspiratie. Zodoende staan op de optielijst van de nieuwe 208 dezelfde hulpsystemen. Dat betekent dat adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent semi-autonoom rijden mogelijk maken en zelfstandig in- en uitparkeren behoort ook tot de mogelijkheden. Verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en een automatisch noodremsysteem kun je ook aanvinken. Alleen de nachtzichtcamera van de 508 is niet leverbaar, die is simpelweg te duur.

Niet heel ruim, wel heel lekker De 208 blijft een beetje aan de krappe kant. Voorin zit je prima, maar op de achterbank zitten passagiers amper ruimer dan in de vorige 208. En dat is niet heel ruim. De kofferbak blijft even groot. Peugeot focust helemaal op het likkebaardende design, het futuristische dashboard en de lange lijst met veiligheidsopties om de nieuwe hatchback aan de man te brengen. En die tactiek heeft kans van slagen, want hoe kun je een Volkswagen Polo of een Ford Fiesta nu verkiezen boven een auto met slagtanden? Dat de passagiers dan wat krapper moeten zitten, is hun probleem.

Digitaal instrumentarium in 3D En dan hebben we het nog niets eens gehad over het nieuwe driedimensionale instrumentarium. Dit werkt met twee lagen, waarbij belangrijke informatie (meldingen van de rijssytemen of de eerstvolgende navigatie-instructie) op het voorste scherm verschijnt om extra indruk te maken. Dingen die minder belangrijk zijn, zoals hoeveel brandstof je nog hebt, staan op het achterste scherm. Dat is letterlijk achtergrondinformatie. Hoe het eruitziet in de praktijk, is nog een raadsel. Wij hebben het dubbele scherm in een stilstaande 208 bekeken en zien dat het beeld haarscherp is en dat informatie op het voorste scherm 'harder' binnenkomt. Maar of het ook fijn kijkt tijdens het rijden, moeten we nog ervaren.

Zittend in de nieuwe 208 kunnen we al wel melden dat het stuur vertrouwd aanvoelt - want dat komt uit de 3008. Onder het centrale display zit een rij met knoppen die duidelijk zijn gelabeld en je regelt het volume met een draaiknop die duur aanvoelt. Het gebogen dashboard 'knuffelt' de bestuurder en bijrijder en dat geeft een geborgen gevoel.

Volledig elektrische e-208 Peugeot brengt ook een volledig elektrische versie op de markt: de e-208. Het design komt in grote lijnen overeen, hij krijgt alleen aerodynamische wielen, een blauw leeuwembleem en de letter 'e' op de c-stijl. De e-208 wordt aangedreven door een 136 pk sterke elektromotor. De actieradius bedraagt 340 kilometer, wat te danken is aan een behoorlijk fors accupakket van 50 kWh. Bij een supersnellader van 100 kW laad je de accu in minder dan een half uur weer vol tot 80 procent. Een warmtepomp zorgt dat de cabine efficiënt wordt verwarmd. Peugeot geeft 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket.

Geduld tot de zomer Wie de nieuwe 208 wil kopen, moet even geduld hebben. De versie met een driecilinder benzinemotor (75, 100 of 130 pk) of een 100 pk sterke diesel, komt in de zomer op de markt. Standaard schakel je zelf, maar de twee krachtigste benzinemotoren zijn ook leverbaar met een achttraps automaat. De elektrische e-208 komt pas begin volgend jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend. Zodra Peugeot die bekendmaakt, moet je kijken wat de Allure-versie kost. Want dat is de uitvoering die je wil, met die slagtand-achtige koplampen, de led-achterlichten en de 3D i-Cockpit. Misschien moet Peugeot de versienaam Allure voor de duidelijkheid omdopen tot 'mini-508'.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

EU wil kinderdetectiesystemen verplichten om hittedoden te voorkomen

Autonieuws

Is de Mercedes EQV de eerste elektrische premium-mpv ter wereld?

Autonieuws

Tesla verliest grote Model 3-order door kwaliteitsproblemen

Autonieuws
Ontdek meer