Nieuws: Review Volkswagen T-Cross: Van hetzelfde laken een pak – Review Volkswagen T-Cross: Van hetzelfde laken een pak

Waar sommige merken overhaast reageren op ontwikkelingen bij de concurrentie, kijkt Volkswagen eerst geduldig de kat uit de boom. Eerst maar eens zien waar de klant écht op zit te wachten. Van hetzelfde laken een pak bij Volkswagens nieuwe compacte suv, de T-Cross.

Niet dat Volkswagen zo traag van begrip is, of dat het de kantjes er ten eigen faveure vanaf loopt. Als er een gat in de markt wordt ontdekt, springt Volkswagen er echter zelden als eerste in.

Neem nou het segment der compacte suv's. Vele merken gingen Volkswagen inmiddels voor met een slimme stadspadvinder, en veelal met rooskleurige verkoopcijfers als resultaat. Modellen als de Renault Captur, Citroën C3 Aircross, Kia Stonic en tal van andere hippe stads-suv's, zijn de laatste jaren als paddenstoelen uit het asfalt geschoten. Het volk vréét ze.

Maar bij Volkswagen maakten ze zich niet al te druk. Daar hebben ze van een afstandje uitvoerig toegekeken hoe het kaf zich van het koren heeft gescheiden, en geobserveerd wat het koperspubliek bij dit soort auto's nou écht belangrijk vindt. Om met alle opgedane kennis uiteindelijk met een zeer doorwrocht model het terrein te betreden dat door anderen allang ontgonnen is. Het moet wel heel raar lopen, wil het publiek de T-Cross niet heel stevig in de armen sluiten.

Unieke achterlichten en veel ruimte Zijn vierkante vormen maken van de T-Cross een stevige en stoere verschijning. De auto is in één oogopslag her- kenbaar als Volkswagen, zonder in het oog springende tierlantijnen, al hebben we de zwarte achterlichtbalk à la Peugeot nog niet eerder op een product uit Wolfsburg gezien. De T-Cross oogt een stuk forser dan de Polo, maar is toch maar 5,5 cm langer en beide modellen staan op dezelfde wielbasis.

Zodra je bent ingestapt, merk je meteen welk effect de 60 millimeter hogere zitpositie (achterin 65 mm) heeft op de ruimte- verhoudingen. Voor een auto van slechts 4,108 meter lang, is de T-Cross ongekend ruim. Doordat je wat meer rechtop zit, is er meer plaats voor je benen. Over de hoeveelheid hoofdruimte hoeft helemaal niemand zich zorgen te maken.

Bagageruimte in T-Cross: 395 tot 1281 liter Daar komt bij dat er uitgebreid gevarieerd kan worden met de indeling van het laadruim. Standaard heb je 385 liter laadvolume tot je beschikking - 5 liter meer dan in de Golf - maar wanneer je de achterbank 14 centimeter naar voren verschuift, wordt dat 455 liter. Klap je vervolgens de rugleuning van de achterbank plat, dan is er 1281 liter voorhanden.

Degelijk dashboard met minder mooie kunststoffen Het design van het dashboard is typisch Volkswagen: zakelijk, overzichtelijk, geen fratsen. Over de afwerking niets dan lof, alle panelen en componenten zit kaarsrecht op hun plaats en geen naadje vertoont opvallende breedteverschillen.

Maar Volkswagens gelauwerde kwaliteitsbeleving, met zachte materialen en een prettige 'touch and feel', ontbreekt toch in de T-Cross. Een zegsman van Volkswagen verklaart, dat door het gebruik van andere (lees: minder mooie) kunststoffen meer ontwikkelingsbudget in zaken gestoken kon worden, die bij kopers van compacte suv's een grotere meerwaarde hebben, zoals de verschuifbare achterbank en een rijke veiligheidsuitrusting.

En wil je toch wat meer 'schwung' aan boord van de T-Cross, dan kun je altijd nog uit een van de design-pakketten kiezen: Black, Energetic Orange, Bamboo Garden of R-Line. Dat het schuifmechanisme van de achterbank in de testauto een vervelend rammeltje liet horen, is echter niet des Volkswagens.

T-Cross met Active Info Display De T-Cross waarmee wij op pad worden gestuurd, beschikt over het mooie Active Info Display, dat op de Life- en Style-versie tegen bijbetaling van 383 euro wordt geleverd. Het 26 centimeter grote tft-beeldscherm voor je neus lijkt naadloos over te lopen in de centrale touchscreen, waarmee je intuïtief door de verschillende menu's kunt bladeren. Alleen de knopjes op het stuur roepen in eerste instantie wat vragen op - het zijn er zoveel!

Maar dat krijg je, wanneer een auto van huis uit is behangen met veiligheidsopties als een spoorassistent, dodehoekwaarschuwing met uitparkeerassistent, adaptieve cruisecontrol (standaard op de Life, Style) en Front Assist met herkenning van voetgangers en fietsers. Met zijn complete veiligheidsuitrusting neemt de Volkswagen T-Cross een voorsprong op de meeste van zijn concurrenten. Want áls die al worden geleverd met genoemde voorzieningen, dan is dat vaak alleen tegen meerprijs of in combinatie met een duurder uitrustingspakket.

T-Cross op platform van Arona en Kamiq Aangezien de Volkswagen T-Cross op hetzelfde modulaire platform staat als de Polo en de compacte suv's van Seat (Arona) en Skoda (Kamiq), deelt hij ook met deze modellen in motoren en transmissies.

De basis wordt gevormd door de 95 pk 1.0 TSI-motor, daarboven staat dezelfde turbo-driecilinder met 115 pk, al dan niet met zeventraps dubbelekoppelingsbak à 1800 euro. Later worden de 150 pk sterke 1.5 TSI-viercilinder en de alom bekende 1,6-liter TDI-diesel met 95 pk nog aan de prijslijst toegevoegd. Vierwielaandrijving is niet leverbaar.

115 pk sterke 1.0 TSI Tijdens onze eerste kennismaking met de T-Cross, reden wij uitsluitend met de 115 pk sterke 1.0 TSI-motor. Een lekkere motor, die niet veel moeite heeft de 1250 kilo zware auto op tempo te krijgen. Snelheidsrecords zal de T-Cross nooit zetten, maar dankzij het breed uitgesmeerde maximum koppel van 200 newtonmeter (tussen 2000 en 3500 tpm), zit je alleen om trekkracht verlegen wanneer je het toerental te ver terug laat zakken of als in een hoge versnelling een helling overwonnen moet worden. Kwestie van de versnellingspook ter hand te nemen, of de optionele DSG-transmissie de juiste versnelling te laten kiezen.

DSG versus handbak Overigens vertonen beide transmissievarianten een wezenlijk verschil in prestatiebeleving. Volkswagen geeft voor beide een 0-tot-100-tijd van 10,2 seconden op, maar de versie met handbak maakt een veel kwiekere indruk dan de auto met DSG, die duidelijk de taak heeft gekregen de motor zo min mogelijk toeren te laten draaien.

Het verschil zou zich terug kunnen betalen in het verbruik: volgens de fabriekscijfers slobbert de T-Cross 1.0 TSI met DSG op een afstand van 100 kilometer zomaar een halve liter benzine minder dan de- zelfde motorisering met handbak. Een gemiddelde van 1 op 20,4 zou haalbaar moeten zijn.

Rijeigenschappen: comfortabele wegligging Over de rijeigenschappen van de T-Cross kunnen we kort en bondig zijn: die zijn keurig. Het onderstel, met McPherson-veerpoten voor en een torsie-as achter, kennen we van de Polo, en is op het formaat en het hogere gewicht van de T-Cross afgestemd.

Standaard staat de auto op 16-inch wielen, tegen meerprijs kan lichtmetaal in 17 of 18 inch worden besteld - desnoods met oranje of blauwe afwerking. De T-Cross heeft een comfortabele wegligging, al merk je dat hij berekend is op een laadvermogen van 480 kilo. Hobbels en kuilen van enige betekenis worden soepel door de vering opgevangen, maar kleine oneffenheden in het wegdek blijven door de stugge schokdempers op de achtergrond voor beweging van de auto zorgen.

Lichte besturing De T-Cross gaat een gedreven rijstijl niet uit de weg. Krappe bochten kun je met bravoure attaqueren, je moet flink je best doen om de boel aan het glijden en schuiven te krijgen. Dat de besturing niet berekend is op zoveel sportiviteit, merk je eigenlijk al op lage snelheden. Het stuur laat zich erg licht verdraaien, en daarbij is de terugkoppeling over de verbinding van de banden met het wegdek mondjesmaat.

We betrapten ons er tijdens de eerste testkilometers op, dat we het stuur soms verder doordraaiden dan strikt noodzakelijk, maar na enige gewenning hebben we geen bermrand meer opgezocht ... En geven we de T-Cross alle gelegenheid om aan te tonen dat Volkswagen de concurrentie heel goed heeft geobserveerd en tijdens de ontwikkeling van de T-Cross heel goed geluisterd heeft naar de behoeften van de koper.

Conclusie Volkswagen heeft de gewoonte pas op de behoeften van de koper in te springen, wanneer exact duidelijk is wat die behoeften precies zijn. Geen slechte gewoonte: met de ontwikkeling van een compacte suv zijn tal van concurrenten Volkswagen voorgegaan, maar de T-Cross steekt ze met zijn ruime interieur en riante veiligheidsuitrusting allemaal naar de kroon. De auto wordt ongetwijfeld door een groot publiek in de armen gesloten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer