Nieuws: Volkswagen Golf GTD Variant – Volkswagen Golf GTD Variant: powerstation die 1 op 23 rijdt

Snelle, sportieve stationwagens die benzine lusten zijn al zeldzaam, laat staan dit type auto op diesel. Met de Volkswagen Golf GTD Variant hebben we er weer eentje bij.

Dat schiet mooi op inmiddels. Na de Seat Leon ST FR en de Ford Focus Wagon ST is deze Volkswagen Golf GTD Variant in korte tijd al de derde snelle dieselstation. Strikt genomen moet je de nieuwe Golf GTD Variant beschouwen als het diesel-alternatief van de Volkswagen Golf R Variant en de stationvariant van de al langer te bestellen Golf GTD hatchback. De aandrijflijn mag daardoor bekend zijn: een 2.0 liter viercilinder-diesel met 184 pk en 380 Nm aan koppel. Sprinten vanuit stilstand naar 100 km/h is hierdoor na 7,9 seconden voorbij, wat 0,4 seconden langzamer dan de hatchback. Weliswaar niet zo snel als de R, maar die haalt dan weer niet 1 op 23 qua verbruik (4,4 l/100 km).

Wolf in schaapkleren De snellere GTD Variant verschilt van de huis-tuin-en-keuken-Variant door zijn potige bumpers, meerdere speciale badges, een dito grille en exclusieve 17 inch wielen. Ook ligt hij 15 millimeter dichter tegen het asfalt. Van binnen is het interieur gespekt met sportstoelen, een met aluminium afgewerkte stuurwiel en de 'golfbal' als pookknop.

Gedurende de Autosalon van Genève in maart onthuld Volkswagen de Golf GTD Variant officieel. Prijzen volgen nog.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Mercedes zet A-Klasse en B-Klasse onder stroom

Autonieuws

Goedkope Audi Q5 kopen? Neem de nieuwe Q5 plug-in hybrid!

Autonieuws

Lexus LC Classic Limited Edition laat ons groen zien van jaloezie

Autonieuws
Ontdek meer