Test occasion: Alfa Romeo 159 – Occasion videotest: Alfa Romeo 159

De Alfa Romeo 159 kreeg de zware taak toebedeeld om de zeer succesvolle 156 op te volgen. Geen makkelijke taak en bovendien werd de 159 duidelijk hoger gepositioneerd dan zijn voorganger. De 159 is veiliger, comfortabeler, beter uitgerust, maar ook zwaarder en duurder dan de 156.

Dat betekende dat voor de zakelijke 156 rijders een upgrade naar de 159 er niet altijd in zat. Dat was en is jammer, want de 159 is ook een veel degelijker auto dan zijn voorganger. Het aanbod aan occasions is echter niet heel groot en de 159 is onterecht minder geliefd. Onder de strak gestylde motorkap van de 159 waren Alfa's eigen diesels te vinden, maar de benzinemotoren hadden hun oorsprong bij Opel. In 2008 volgde een minimale facelift en kwamen de “eigen” motoren weer terug.

  • Op AutoScout24 zijn 230 exemplaren van de tweedehands Alfa Romeo 159 te vinden.
  • 42% betreft de berlina (vierdeurs sedan)
  • 58% betreft de Sportwagon (de station)
  • 38% heeft een dieselmotor
  • Ruim 7% heeft een automatische versnellingsbak
  • 37% heeft een navigatiesysteem.
  • De helft heeft lederen bekleding!
  • Prijzen beginnen bij 5.000 euro

    Pluspunten

  • Het design is nog steeds actueel
  • Rijeigenschappen
  • Relatief onbekender, ombeminder en daarmee goed geprijsd.

    Aandachtspunten

  • Issues met de diesels:

  • Alleen kracht boven de 2000 tpm: EGR klep probleem. Bij auto's waren veel korte ritjes mee zijn gedaan, treedt dit eerder op.

  • Waterpomp diesels is zwak, kan vastlopen en daarmee distributieriem laten knallen. Dat is duur, maar minder rampzalig als bij vorige generatie Alfa's. Iedere 90.000 km of 4 jaar vervangen.

  • Wegvallen motorvermogen: swirl flaps in inlaatspruitstuk defect. Breken gelukkig niet af.

  • Versnellingsbak 1.9 JTD: vooral in vijfde en zesde versnelling mag de pook niet bewegen.

  • Bij de 2.2 JTS (tot 2008) kan distributieketting oprekken, gelukkig breekt die niet. Het motormanagement lampje en diverse andere lampjes gaan aan op het dashboard.

  • Stuurbekrachting: vroege auto's kunnen foute rode olie hebben, moet groen zijn.

  • Bandenslijtage aan de binnenkant van de voorbanden.

  • Roest aan het motorsubframe: de laklaag is daar te dun en de beschermplaat schuurt er tegenaan.

  • Controleer of alle deuren open gaan, vooral achter willen de sloten wel eens defect raken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Alfa Romeo Giulietta – Occasion videotest: Alfa Romeo Giulietta

Rijtesten: Alfa Romeo MiTo – MiTo MultiAir getest

Korte test: Alfa Romeo 159 – Beter en beter

Ontdek meer